;

Európai Unió;Szijjártó Péter;Marosvásárhely;Bogdan Aurescu;etnikai feszültség;

Román részről Ion Iliescu korábbi elnök írta alá a két ország közötti alapszerződést 1996-ban FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES

- Újra gödörben a magyar-román államközi viszony

Huszonöt éve véres magyar-román etnikai konfliktus színhelye volt Marosvásárhely, ami a két állam történelmileg feszült kapcsolatát még inkább megrontotta. Ebből a gödörből mászott ki a két ország alig egy évtized alatt, kialakítva egy olyan szoros stratégiai partnerséget, amelyre a közép-kelet-európai történelmi megbékélés mintájaként tekintett az európai közösség. Mára azonban gyakorlatilag lenullázódott a kétoldalú kapcsolat, feszültségek és nyilatkozatháborúk terhelik a nemrég még példás szomszédságot. A miértekről a két külügyminisztert kérdeztük. 

Nem véletlenül szabta az integráció feltételéül az Európai Unió a szomszédsági kapcsolatok rendezését a csatlakozni vágyó közép-kelet-európai volt szocialista országok számára. A régió államai között annyi történelmi, etnikai feszültség halmozódott fel a 20 század folyamán, hogy Brüsszelből nézve valóban puskaporos hordónak számított térségünk. A rendezés azonban némi túlzással „emberfeletti” erőfeszítéseket igényelt ezen országok politikai elitjétől, mert frusztrációkkal, érzelmekkel és indulatokkal kellett szembeszállniuk. De megtették. 

A kilencvenes években a magyar kormányzat is sorra írta alá szomszédaival az alapszerződéseket, amelyeket bizony nehezen fogadott el mind a politika egy része, mind a lakosság. Ezek az alapszerződések a magyarság számára gyakorlatilag a Nagy-Magyarországról dédelgetett álmokról való lemondást jelentették, hiszen a második világháború utáni rendezés során kialakult, de a magyar köztudatban mégis csak trianoninak nevezett határok szentesítését jelentette. Az első alapszerződést, a magyar-ukránt még 1991 végén aláírták, de törvénybe iktatása csúszott, többek között szimbolikus ereje miatt. A véglegesítésre csak 1993 májusában került sor, a heves ellenállást az a mondat váltotta ki miszerint „A Felek tiszteletben tartják egymás területi épségét, és kijelentik, hogy egymással szemben nincs, és nem is lesz területi követelésük”. Ez a szerződés gyakorlatilag semmi újat nem hozott, hiszen Magyarország már több nemzetközi dokumentumban kötelezte el magát a határok megváltoztathatatlansága mellett, mégis óriási vihart kavart, és az MDF szakadásához vezetett. Csurkáék értelmezésben ezzel ugyanis a magyar kormány jelképesen is lemondott a diktátumként értelmezett trianoni békeszerződés felülvizsgálatáról egy olyan pillanatban, amikor az európai határok épp változóban voltak - Németország újraegyesült, szétesett a Szovjetunió, Csehszlovákia és Jugoszlávia.

A magyar-román alapszerződés aláírására 1996-ban került sor a Horn-kormány idején. Bár az Antall-kormány megtörte a jeget, az kétségtelen volt, hogy a magyar-román viszony rendezése lesz a legkeményebb dió a magyar közgondolkodás Erdély centrikussága miatt. (Gondoljunk csak arra, hogy a két világháború közötti revansista szólamok és propaganda nóták is gyakorlatilag csak Erdély visszaszerzéséről szóltak – „Erdélyt vissza, mindent vissza!”) Román részről is ugyanolyan mélyek, csak más irányúak a sérelmek és félelmek, a román politikának sem volt sokkal könnyebb dolga, mert Bukarestnek az alapszerződés aláírása és európai integrációs álmai megvalósításának érdekében a lakosság nagy része által elutasított engedményeket kellett tennie a romániai magyarság és az RMDSZ irányába.

Az alapszerződés aláírása után azonban fokozatosan épült fel az új államközi kapcsolat, a kétezres évek közepére pedig egyenesen példaértékűvé vált. A Medgyessy-Nastase kabinetek idején lett stratégiai a partnerség, majd 2005-ben, az első Gyurcsány-kormány idején került sor az első közös kormányülésre, az alapszerződés által előírt vegyesbizottságok – köztük a kényesebb nemzetiségi problémák kezelésére létrehozott kisebbségi is – menetrendszerűen működtek, a gazdasági-kereskedelmi kapcsolatok rohamléptekben fejlődtek, annak ellenére, hogy a sztereotípiák és előítéletek a felszín alatt azért megmaradtak.

A kolozsvári székhelyű, interetnikus viszonyok kutatására szakosodott intézet, az IRES évente végez olyan felmérést, amelyben az együttélő népekről és a szomszédos országokról kialakult képet vizsgálja. Eszerint a románok nem viszonyulnak ellenségesen az erdélyi magyarokhoz, de rendre Magyarországot vagy Oroszországot tartják Románia legfőbb ellenségnek, e két országról a legnegatívabb a kép. Magyarországon nem találkoztunk ilyen típusú felméréssel, de enélkül is megelőlegezhető, hogy hasonló a viszonyulás Romániával szemben. És ez akár természetesnek is mondható, semmiképpen sem tekinthető magyar vagy román sajátosságnak, fellelhető bizonyos mértékben minden olyan nép köztudatában, amely valamilyen történelmi-területi sérelmet hordoz.

Mindezek figyelembe vételével tekinthető történelmi teljesítménynek a magyar-román államközi kapcsolat rendezése, ezért is érdekes, hogy miért épp most következett be az újabb törés, amikor mindkét ország már az Európai Unió és a NATO tagja. Kisebb diplomáciai feszültségek korábban is adódtak, de a második Orbán-kormány idején, 2010-től kezdődött a visszaesés, mára pedig egészen fagyossá vált ez a reláció, annak ellenére, hogy a gazdasági kapcsolatok kiválóan működnek. Legmagasabb szintű – államfői, kormányfői – hivatalos találkozók elmaradtak, az uniós fórumokon való megbeszélésekre korlátozódtak. Mindez elsősorban azért fontos, mert az ukrán válság kapcsán újra kiéleződtek Európában a félelmek a kisebbségi kérdés és a szomszédsági viszonyokban tapasztalt feszültségek kapcsán, és egy élesedő magyar-román feszültség tovább rontaná Magyarország helyzetét. Tulajdonképpen a Romániáét is, de mivel az Oroszországgal ápolt jó viszony miatt most inkább Budapest a fekete bárány Európában, félő, hogy ez inkább csak Magyarországra hat ki negatívan.

Az okok nem egyértelműek és semmiképpen sem magyarázhatók sem azzal, hogy Bukarestben szocialista kormány van hatalmon, sem a romániai magyarság helyzetével. Szlovákiában is Robert Fico és a szocialista Smer kormányoz, mégis Orbán Viktor és Fico jó kapcsolatot ápol, amint azt az elhíresült közös pálinkázás és a focimeccsen való szurkolásról készült felvételek is bizonyítják. A felvidéki magyarság helyzete nem jobb a romániai magyarokénál, Szlovákiában változatlanul hatályban van mind a jogfosztó nyelvtörvény, mind az állampolgársági törvény, amelynek következtében elveszítik szlovák állampolgárságukat azok, akik más állampolgárságért folyamodnak. Orbán Viktor a magyar nagykövetek rendkívüli eligazításán nemrég úgy vélekedett, hogy a területi autonómia ugyan megilleti a felvidéki magyarokat is, ám jelenleg a két szomszéd ország gazdasági kapcsolatai még ennél is fontosabbak, ezért a szlovák érzékenység miatt nevezzék inkább regionális önkormányzatiságnak az autonómiát. Vagyis a nemzet miniszterelnöke olyan szimbolikus kéréstől táncolt vissza, amely a magyar-román kapcsolatban a viszály egyik forrásának számít.

2010 után kezdetben a magyar-román államközi viszonyt román szempontból olyan incidensek mérgesítették el, mint a Nyírő temetés kísérlete, a magyar kormánytagok megjelenése Tőkés Lászlóék kampányrendezvényein, Kövér László házelnök erdélyi körútja Szász Jenő pártja kampányának keretében, a székely zászló kitűzése a magyar parlamentre és több magyarországi polgármesteri hivatal homlokzatára, illetve magyar politikusok erdélyi nyári táborokban elhangzott, a székelyföldi területi autonómiát támogató beszédei. A magyar fél az autonómia kérdésben tanúsított román álláspont, a marosvásárhelyi Orvosi és Gyógyszerészeti Egyetem magyar tagozata létrehozásának akadályozása miatt emelt többször kifogást. Az utóbbi időben, a Fidesz-RMDSZ viszony javulásával, Tőkésék háttérbe szorításával ugyan elmaradtak a magyar kormánytagok kampányrészvételei, de a fagyos viszony ezután sem lett barátságosabb. Orbán Viktor és Szíjjártó Péter egyaránt beszélt arról, hogy a magyar-román viszony nem nevezhető jónak. Szíjjártó azt is elmondta, hogy vannak nyitott kérdések ebben a relációban, a román fél által sürgetett kisebbségi vegyesbizottság jegyzőkönyvének véglegesítésére valamint a külügyminiszteri találkozóra egyelőre azért nem került sor, mert a román fél teljesíthetetlen feltételeket támaszt. Ezért kérdeztük meg mindkét minisztériumot, melyek azok a konkrét tényezők, amelyek befagyasztották a magyar-román stratégiai partnerséget?

A magyar külügyminisztérium válasza szerint azonban ez a reláció működik. „Magyarország és Románia stratégiai partnersége történelmi és földrajzi okoknál fogva is adott. A magyar-román kapcsolatrendszerben folyamatosan zajlanak a magas szintű tárgyalások és találkozók. 2012-ben Budapesten, 2013-ban Bukarestben volt külügyminiszteri találkozó. 2014. október 20-án Luxembourgban találkozott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Titus Corlăţean külügyminiszterrel, és legutóbb 2014. december 4-én Bázelben tárgyalt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Bogdan Aurescu külügyminiszterrel. A külügyminiszteri találkozókon kívül az elmúlt negyedévben folyamatos egyeztetések folytak a kisebbségi vegyesbizottság révén, helyettes államtitkári és több külügyi főosztályvezetői találkozóra is sor került. 2014-ben ülésezett a Magyar-Román Gazdasági Vegyesbizottság is. A két ország gazdasági kapcsolatairól el kell mondani, hogy Románia 2014-ben a 8. legfontosabb kereskedelmi partnerünk volt, részaránya a teljes magyar áruforgalomban 4,4 százalék. Az exportban a 3. (5,4 százalékos részesedéssel), míg az importban a 11. pozíciót (3,2 százalékos részesedéssel) foglalta el a 2014-ben.”– válaszolta a magyar szaktárca.

Arra a kérdésre, hogy melyek azok a teljesíthetetlen feltételek, amelyeket Bukarest e kétoldali kapcsolat működéséhez elengedhetetlennek tart, de Budapest számára elfogadhatatlanok, tulajdonképpen nem kaptunk választ. A külügy szerint ugyanis „Partnerországok nem szabnak feltételeket egymásnak. Felelősségteljes, átfogó kétoldalú megbeszélések és konzultációk folyamatosan zajlanak a két ország között”. Annyi azonban kiderült, hogy a közeljövőben sem várható sem közös kormányülés, sem államfői, kormányfői szintű találkozó, mert erre vonatkozó kérdésünkre, a külügyminisztérium azt válaszolta, hogy „a különböző szintű konzultációk a két ország között folyamatosak, rendszeresen kerül sor magas szintű találkozókra Brüsszelben”.

Bogdan Aurescu román külügyminiszter: Hullámvölgyek a magyar-román kapcsolatokban
- Melyek azok a problémák, amelyek befagyasztották a magyar-román viszonyt, amely nemrég még a történelmi megbékélés európai példája volt? Miért nem került sor évek óta közös kormányülésre?
– Először is közelmúltunkról beszélnék, amely azt bizonyította be, hogy közös erőfeszítéssel át lehet lépni az akadályokon, így alakítottunk ki stratégiai partnerséget a ma már egyaránt EU és NATO tag két szomszédos országban. Ez a partnerség valóban a történelmi megbékélés egyik példája lett. Együttműködésünk alapját az 1996-ban aláírt alapszerződés jelenti, ezt erősítette meg a 2002-es stratégiai partnerségi egyezmény, amely új vetületet adott ennek az együttműködésnek. Ezen utóbbi kidolgozásában már személyesen is részt vettem. A román fél álláspontja szerint a kétoldalú és regionális szinten egyaránt, különösképpen a jelenlegi geopolitikai kontextusban, ez az együttműködés prioritást kell élvezzen mindkét ország számára. A közösen elfogadott normáktól való eltávolodás lerombolhatja, amit eddig építettünk és feszültséget szülhet az interetnikus kapcsolatokban. A kölcsönös bizalom nagy erőfeszítések eredményeként született meg, a közös kormányülések pedig ennek az erőfeszítésnek a részei voltak. A román-magyar viszonyt az utóbbi időben hullámvölgyek jellemezték. A felfelé ívelést akkor éreztük, amikor volt közvetlen, nyitott és őszinte dialógus közöttünk, amikor nyíltan beszéltünk problémáinkról, amikor előnyben részesítettük, privilegizáltuk a gazdaságaink, kultúráink, projektjeink és állampolgáraink közötti együttműködést.Ebben egyeztünk meg magyar kollégámmal, Szijjártó Péterrel is, hogy a jövőben is nyíltan tárgyalunk, a dialógus választott formájától függetlenül. Ez a kétoldalú kapcsolat azonban összetett. Megértjük Budapest érdeklődését a romániai magyarság helyzete kapcsán, de a román kormány az, amely elsődlegesen felelős saját állampolgárai jogainak biztosítása és védelméért, függetlenül azok nemzeti hovatartozásától. Éppen ezért hoztuk létre az olyan fórumokat, mint a kisebbségi vegyesbizottság. A mi kétoldalú kapcsolatunk azonban nagyobb potenciállal rendelkezik, mind politikai, mind szektoriális, mind gazdasági vonatkozásban. 2014-ben eredményeket is felmutattunk, négy év szünet után újraélesztettük a gazdasági vegyesbizottságot például és növeltük a kereskedelmi kapcsolatokat.
- Utoljára 2009-ben fogadták el a kisebbségi vegyesbizottság jegyzőkönyvét. Azóta, ha jól tudom, csupán 2011 júniusában ülésezett a testület. Mi akadályozza a megállapodást?
- 2009-ben társelnökként a román fél részéről én írtam alá. Mint mondtam, ezt a bizottságot az alapszerződés irányozta elő a kisebbségi problémák kezelésére. Sajnálatunkra, az utóbbi években az ülések megritkultak. Ezért ragaszkodtam ahhoz, kezdjük újra működtetni, hogy keretében tudjuk megtárgyalni a magyarországi románság és a romániai magyarság etnikai, nyelvi, kulturális, vallási problémáit, és tudjuk megoldásokat találni orvoslásukhoz. Nem szeretnék részletekbe menni a nyitott kérdések kapcsán, mert az utóbbi hónapban komoly erőfeszítéseket tettünk ilyen téren. Bizakodó vagyok, múlt héten magyar kollégám megerősítette, hogy a magyar fél intézkedéseket hoz azért, hogy a közeljövőben aláírhassuk a vegyesbizottság 8. jegyzőkönyvét. A román fél elkötelezett ez irányban.
-Terveznek-e a közeljövőben magas – államfői, kormányfői vagy külügyminiszteri szintű találkozót?
- Szeretném hangsúlyozni, hogy magyar kollégámmal folyamatos a kapcsolat mivel minden hónapban találkozunk a külügyminiszterek brüsszeli ülésén vagy más nemzetközi fórumokon. Ilyen alkalmakkor a kétoldalú kapcsolatok aspektusai is napirendre kerülnek. Több területen azonosak az álláspontjaink, például az EU és a NATO keretein belüli érdekeink kapcsán vagy a regionális, szektorális politikai, gazdasági és kulturális együttműködésben, szomszédos partner országként ezért is fontos a legmagasabb szintű kapcsolattartás. Ez mindnyájunknak előnyösebb, mint az egyoldalú megközelítés, a külön-külön fellépés.

Feszültség a csúcson
Hogy a magyar-román államközi kapcsolatok romlásának oka nem csak vagy nem elsősorban ideológiai töltetű, bizonyítják az utóbbi napok történései is. A decemberben államfővé választott német nemzetiségű Klaus Johannis, akinek vezényletével a román Nemzeti Liberális Párt kilépett a Liberális Internacionáléból és csatlakozott az Európai Néppárthoz, már több alkalommal bírálta Orbán Viktor magyar kormányfőt. Múlt heti lengyelországi hivatalos látogatása során a Gazeta Wyborczanak adott interjúban úgy fogalmazott, hogy az ukrajnai konfliktus ügyében megnyilvánuló európai egységet nem szabad megtörni, még ha időről időre nyilvánosságot kapnak egyes EU-tagállamok "önző érdekei" is. Azt mondta, Románia "nagy figyelemmel kísérte" Vlagyimir Putyin orosz elnök budapesti látogatását és az azt követő reagálásokat. "Észleltük az eltérő véleményeket. 

Utcai összecsapások törtek ki Frankfurtban az Európai Központi Bank (EKB) új épületének megnyitása előtt. A Blockupy mozgalom által szervezett megmozdulás erőszakba torkollott.