Semmi szükség nincs arra, hogy Orbán Viktor és Vlagyimir Putyin maga tárgyaljon az idén lejáró hosszú távú gázszállítási szerződésről. Azt, hogy Moszkva milyen feltételek mellett szállít földgázt országunknak, szakértői szinten kell kitárgyalni és megállapodást kötni, mint ahogyan az más országokban, köztük Németországban is történt – nyilatkozta lapunknak Deák András György. Az Magyar Tudományos Akadémia Világgazdasági Intézetének a munkatársa úgy véli: az Orbán-Putyin találkozó fő témája nem a gázszállítási egyezmény lesz, ez csak egy jól hangzó ürügy Orbán részéről Putyin fogadására, a magyar kormányfő ugyanis nem tudott – és feltehetően nem is akart – kitérni a látogatás elől. Ráadásul Orbán ismét a jól hangzó „rezsicsökkentés megvédése” szlogennel állt elő, ami eddig jól eladható politikai maszlag volt. Holott, az orosz elnök érkezésének aligha van köze a Fidesz-kormány folytonos rezsiharcához – tette hozzá a szakember.
Az Oroszország-szakértőt annak kapcsán kérdeztük, hogy Orbán a HírTV-ben nyilatkozva szerdán kijelentette: rugalmas, akár időben is meghosszabbítható gázszállítási szerződést kell kötni Oroszországgal. A kormányfő szerint az idén kifutó magyar-orosz gázszállítási megállapodás helyett Magyarország olyant szeretne megkötni, amely figyelembe veszi azt is, hogy nem lehet tudni, hogyan alakul közép- és hosszú távon a kőolaj és a földgáz ára. Orbán szerint a rugalmas megállapodás nélkül a rezsicsökkentés nem tartható fenn.
Van egy másik veszély is – figyelmeztetett Orbán - az Európai Unió ugyanis olyan energiauniót akar létrehozni, amely szintén közvetlen kihívást jelent a magyar rezsicsökkentés számára. Két irányban kell megvédenie a magyar háztartások pénzügyi helyzetét: Oroszország felől az energiaellátás szempontjából, és az uniós szabályozás felől, amely vissza akarja szorítani az állami ármeghatározás szerepét - fejtette ki. Magyarországnak hangsúlyt kell arra helyeznie, hogy Oroszországgal a lehető legkorrektebb, legkiegyensúlyozottabb kapcsolata legyen, és ez fenn is maradjon. Ezért hívta meg Vlagyimir Putyin orosz elnököt is Budapestre - mondta. Arról, hogy vajon továbbra is úgy véli, a Nyugat lábon lőtte magát az Oroszország elleni szankciókkal, azt mondta: „megígértem miniszterelnök kollégáimnak az Európai Unióban, hogy mindegy, mit gondolok erről, nem fogom többé kimondani”.
Kiemelte, hogy a magyar külpolitikai stratégiát kihívás érte az orosz-ukrán konfliktus miatt. "Tartós biztonságot, nyugalmat és békét akarunk Magyarország számára" - jelentette ki, kifejtve: két olyan hatalom - Németország és Oroszország - van hosszabb távon, nagy erőkkel jelen Közép-Európában, amelyekkel baráti, kiegyensúlyozott, korrekt, kölcsönös előnyöket kereső kapcsolatrendszerre kell törekedni. Hozzátette: az amerikaiak fontosak, de hogy mikor milyen súllyal vannak jelen egy térségben, az mindig az amerikai belpolitika függvénye.
A rezsicsökkentés mértéke nem az orosz–magyar csúcstalálkozó függvénye FOTÓ: VAJDA JÓZSEF
A miniszterelnök korrekt kapcsolatokra, tartós biztonságra és békére vonatkozó szavai meglehetősen furcsán hatnak annak a fényében, hogy az elmúlt évek során a Fidesz veszteségessé tette, majd részben felvásárolta a Magyarországon működő német energetikai cégek, például az E.ON és az RWE vállalatcsoportok érdekeltségeit. Míg az orosz befektetőket, a „haza védelme” érdekében kivásárolta a kormány Mol Nyrt.-ből mintegy 500 milliárd forint ráfordítással – vélik elemzők. Vagyis eddig a német és az orosz partnereitől „védte a rezsicsökkentést és az országot” az adófizetők százmilliárdjait nem kímélve Orbán-kabinet. Most pedig a baráti együttműködés szükségességéről beszél a kormányfő.
A gázszállítási szerződés újrakötését semmi sem sürgeti. Különösen most állna hazánk érdekében a jelenlegi szállítási konstrukció meghosszabbítása, mert a közelmúltban a korábbi hordónkénti 110 dollár körüli árról 50 dollár alá estek a nemzetközi piacokon az olajárak. Az orosz Gazprommal korábban kötött, jelenleg érvényben lévő megállapodás szerint pedig a gázáraknak hat havi késéssel követniük kell az olajárakat. Így manapság a korábbi ezer köbméterenkénti 280-300 dollár körüli tarifa helyett 150 dollár körüli árszinten juthatnánk gázhoz, s ez az ár vélhetően sokáig fennmaradhat. Így a mostani piaci árcsökkenések szakmai becslések szerint önmagukban 30 százalék körüli gáz, áram és távhőár mérséklést tennének idehaza lehetővé. A jelenlegi piac által diktáltnál olcsóbb gázárakat aligha tud kialkudni a magyar kormány a Gazpromnál, miután ma már csupán évi 6-8 milliárd köbmétert importálunk az oroszoktól a korábbi 9-10 millió köbméter helyett. Így az utóbbi években a meglévő szerződésben rögzített mennyiséget sem vettük át Moszkvától, ennek mértékét egyes szakértők 15 -20 milliárd köbméterre becsülik, ami a hazai lakosságnak 4-5 évig lenne elegendő. Idehaza hozzávetőleg évi nyolcmilliárd köbméter gáz fogy, amelynek mintegy a felét használják fel a háztartások. Putyin aligha érkezik extra árengedménnyel, miután az orosz gazdaságot megingatták az európai és az amerikai szankciók. Így az olaj és gázexporton alapuló oroszországi költségvetésnek minden fillér bevételre szüksége van – mondják elemzők.
Korábban még arról beszélt a Fidesz- kabinet, hogy a mostani 15 éves futamidejű szerződés helyett legfeljebb tíz éves időtartamra köt majd szállítási megállapodást a Gazprommal. Úgy tudjuk: az eddigi egyeztetéseket ebben a szellemben végezték a tárgyalással megbízott MVM Magyar Villamos Művek Zrt. szakemberei az orosz Gazprommal. Egy évtized leforgása alatt ugyanis Magyarországnak módjában állna sokoldalúbbá tenni a beszerzési forrásait, s ezzel csökkenhetne az energiafüggőségünk a Kremltől. Most azonban Orbán már hosszabb időtartamú és akár többször is tovább hosszabbítható megállapodásról beszél. Ami azt jelenti, hogy az ország gázellátását a jövőben is a Kremlre bízná a Fidesz. Ez pedig – vélik szakemberek – konzerválná Magyarország függőségét az orosz beszállítótól.
Az Együtt közleménye szerint Orbán Viktor szokás szerint manipulál és hazudik ebben az ügyben is. A rezsicsökkentést magát a világpiaci árak csökkenése, a gázpiac radikális átalakulása, a magyar gázfogyasztás csökkenése és még számos más tényező egyszerre tette lehetővé, nem egy elhibázott szállítási szerződés megkötése.