Nem az állami hirdetések elosztására létrejött Nemzeti Kommunikációs Hivatalban (NKH) tervezik és szervezik a kormány "tájékoztató kampányait" - tudta meg a Népszava. Eredetileg arra lehetett számítani, hogy a papíron immár négy hónapja működő NKH fogja irányítani szinte a teljes államigazgatás, így a kabinet reklámköltéseit is, ám a szervezet - illetve az őket közvetítő Miniszterelnökségi Sajtóiroda - lapunknak adott válaszaiból kiderül: noha valóban ők felügyelik a minisztériumok, a központi államigazgatási szervek és az azok irányítása alá tartozó országos, területi és helyi illetékességű költségvetési szervek, továbbá az állami tulajdonú gazdálkodó szervezetek mindennemű kommunikációs tevékenységét, de a kormányét nem.
Az intézmény lapunk kérdéseire idézte a jogszabályt, miszerint az NKH "az érintett szervezetek kormányzati kommunikációs feladatainak szakmai felügyeletét" látja el, "koordinálja az érintett szervezetek kormányzati kommunikációs feladatainak megvalósítását, amelynek keretében jóváhagyja az érintett szervezetek által tervezett kormányzati kommunikációs feladatok célját, ütemezését, eszközeit és költségvetését", továbbá "összehangolja" e kommunikációs feladatok "közbeszerzési igényeit", majd pedig "központi beszerző szervezetként az érintett szervezetek nevében és javára lebonyolítja a kormányzati kommunikációs feladatok ellátását biztosító" közbeszerzéseket, végül pedig ellenőrzi és jóváhagyja a szerződések teljesítéseit.
Magyarán a Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter által irányított NKH - melynek élére még ősszel kineveztek egy elnököt is, Nobilis Mártont, Nobilis Kristóf milliárdos üzletember fiát - lényegében csak a kormányzati és miniszterelnöki propagandáért nem felel, minden más állami reklámköltést itt szerveznek. Hogy kik és hányan fogják a nyilván évi több tízezer idevágó közbeszerzést megtervezni és ellenőrizni, nem tudni, noha a válaszokból kiderül: az Országgyűlés, azon belül is a Miniszterelnökség címén működő hivatal jelenleg 21 alkalmazottal működik. Az idei költségvetésük 439,7 millió forint, melyből a személyi juttatások 2015-ben 277,6 milliót tesznek ki - adókkal és járulékokkal -, ami 21 dolgozó esetében fejenként bruttó egymillió forintos fizetést sejtet. Ezen felül dologi kiadásokra 142,1 millió, beruházásokra 20 millió forintot fordíthat az idén az NKH.
Megírtuk: az NKH tavaly október 10-én kezdte meg működését, feladata, hogy "összehangolja és ellenőrizze a kormányzat reklámokkal és PR-kommunikációval kapcsolatos közbeszerzéseit egységes és szabályozott célkitűzések alapján".
Az új, „Magyarország erősödik” szlogen alatt futó, bizonyos kereskedelmi tévécsatornákon 10-20 percenként feltűnő kormányzati kampány szerint immár "Közel 0 százalék az infláció", "Csökken a munkanélküliség", és a magyar gazdaság már "a 3. legnagyobb Európában". Ezek a reklámok már nem az őszi uniós kampány részei, melyekben a kormány az Európai Unió magyar gazdaságra gyakorolt érdemeit népszerűsítette 605 millió forintért. Ám az újabb médiakampány árát nem sikerült megtudnunk, mert az NKH nem válaszolhatott, a Miniszterelnökségi Sajtóiroda pedig lapunknak a most futó "tájékoztató" kampányról csupán azt írta: "a nyomtatott (print) sajtóban, valamint az elektronikus médiában zajlik, oszlopreklámokon és óriásplakátokon nem jelentek meg hirdetések. A tájékoztatás korábbi kommunikációs és kreatív közbeszerzések terhére történik, így újabb, vagy többletköltséggel nem jár. A konkrét összegekkel kapcsolatban a tájékoztató kampány végeztével, a teljesítési igazolások aláírása után tudunk információkat adni."