A tájékoztatás szerint a versenyhivatal megállapította: a HYD kommunikációjában jogsértő módon tulajdonított a Preventa termékeknek betegségmegelőző, gyógyító hatást. A GVH egyben megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását.
A GVH tájékoztatása szerint a cég kommunikációs tevékenysége során több esetben a Preventa termékek megnevezése nélkül ismertette a deutérimcsökkentés gyógyhatásait, illetve a csökkentett deutériumot tartalmazó termékeknek betegség megelőzésére, gyógyítására vagy kezelésére vonatkozó tulajdonságait. A GVH tájékoztatása szerint a HYD tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot alapozott meg azzal, hogy az érintett fogyasztók számára világossá vált: objektív kapcsolat van a Preventa vizek és a deutériumcsökkentés között.
A közlemény szerint a Preventa ivóvizek nem minősülnek sem természetes ásványvíznek, sem különleges táplálkozási célú élelmiszernek. A HYD többször kezdeményezte, hogy az Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet Országos Gyógyszerészeti Intézet (GYEMSZI-OGYI) törzskönyvezze és engedélyezze a csökkentett deutérium tartalmú vízkészítmények forgalomba hozatalát, amit a GYEMSZI-OGYI elutasított - írja a versenyhivatal.
A hivatal a bírság kiszabásakor súlyosító körülményként értékelte egyebek mellett, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, valamint azt, hogy részben egészségügyi problémával érintett fogyasztókat célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek az egészségügyi problémájukkal kapcsolatos kereskedelmi kommunikációk iránt. Ezen kívül a GVH figyelembe vette azt is, hogy korábban két alkalommal már jogsértést állapított meg a Preventa termékek kommunikációjával kapcsolatban.
Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy a HYD jelentős és hosszú ideje tartó, ismétlődő erőfeszítéseket tesz egy csökkentett deutérium tartalmú, emberi alkalmazásra szánt termék gyógyszerként való hatósági engedélyezésére, valamint azt, hogy kommunikációs gyakorlatát megváltoztatva igyekezett a vele szemben indult eljárásokat lezáró határozatokban foglaltak szerint jogszerűen eljárni.
A GVH közleményében felhívta a figyelmet: élelmiszerek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl az ágazati jogszabályokat is, azaz gyógyhatás nem tulajdonítható élelmiszernek, így táplálék kiegészítő termékeknek sem. A versenyhivatal hangsúlyozta: olyan állítások, amelyek a termék vagy szolgáltatás egészségre vonatkozó hatásával kapcsolatosak, csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően, az ágazati szabályoknak való megfelelés esetén megengedettek.