;

magyar film;érdeklődés;Megdönteni Hajnal Tímeát;

- Megmozdult a magyar film

Még közel nem rózsás a helyzet, az elmúlt évekhez viszonyítva a 2014-es évben megnőtt az érdeklődés a magyar film iránt.

2014-ben Herczeg Attila Megdönteni Hajnal Tímeát című filmje volt az a magyar alkotás, amely a legnagyobb nézőszámot produkálta: az Osvárt Andrea nevével fémjelzett romantikus vígjátékot 104 863 ember tekintette meg az újév elején közzétett nézettségi adatok alapján. Simon Kornél színművész, a film férfi főszereplője úgy gondolja, a filmnek erős hátszelet adott az, hogy Valentin-napon mutatták be. Az alpári poénokra (is) építő filmet a premier hétvégéjén 34 ezer néző tekintette meg, ezzel nemcsak a magyarországi nézettségi toplista élére ugrott, hanem az Üvegtigris 3 óta a legerősebben nyitó magyar filmmé vált. Ennek ellenére Simon Kornél véleménye az, hogy még nagyon kevés a magyar filmek nézőszáma.

A tavalyi év második legnézettebb magyar mozija, Fazekas Csaba nyíltan közönségfilmnek szánt Swing című zenés alkotása, amely bemutatója utáni rövid idő alatt az év végéig 48 605 nézőt csalt a vetítőtermekbe. A szerethető produkció, amelyben Ónodi Eszter, Törőcsik Franciska és Csákányi Eszter csap fel énekesnek Törőcsik Mari idős dizőze biztatására, még mindig sikerrel fut a mozikban. A kiváló színészeket és fülbemászó zenét felvonultató film elsősorban annak köszönheti sikerét, hogy minden korosztályt igyekszik megszólítani a különböző életkorú hősnők univerzális történetével.

A magyar filmek 2014. évi nézőszámait vizsgálva, Mundruczó Kornél a cannes-i filmfesztiválon az Un certain regard mezőnyében fődíjat nyert Fehér Isten című filmje áll a harmadik helyen. A több száz kutyával forgatott alkotás a rendező eddigi teljesítményéhez hasonlóan szerzői film, de a rendezői életművet tekintve az átlagnéző számára az eddigi „legfogyaszthatóbb” filmnek számít. A Fehér Isten 42 717 nézővel büszkélkedve Mundruczó filmográfiájának a legnézettebb darabja.

Igazán jelentős filmként emlékezhetünk a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan című sikerfilmre, amely eredeti ötleteivel, fiatalos lendületével és humorával könnyen belopta magát a mozilátogatók szívébe. A filmet már a Karlovy Vary-i filmfesztiválon történt sikeres bemutatást követően nagy érdeklődés övezte, így nincs rajta csodálkoznivaló, hogy 36 237 néző ült be rá eddig. Reisz Gábor, aki egy személyben a diplomafilmnek indult alkotás rendezője, írója és operatőre elsősorban azzal magyarázza a sikert, hogy a film egy egész nemzedéknek állít tükröt. „Azt érzem, hogy meg tudtuk szólítani a közönséget, de sokan ezen csupán egy nézőhöz eljuttatott információt értenek, holott ez önmagában még semmi nem lenne. A kérdés az, hogy beszéljük-e azt a nyelvet, amit ők. Mi erre próbáltunk összpontosítani” – árulta el az alkotó.

Szintén elsőfilmes nevéhez köthető a magyar filmek közül a nézettségi toplista ötödik helyét megszerző egész estés produkció: Zomborácz Virág Utóélet című feketekomédiáját 20 220 néző tekintette meg. A film eredeti és eszeveszettül szellemes mivoltát tekintve, meglehetősen kevésnek hat a húszezer néző. Ez a szám lehangolóan alacsony annak fényében, hogy amerikai tucatfilmek ennél sikeresebb eredményeket szoktak produkálni már a premier hétvégéjén. Zomborácz Virág egyáltalán nem tartja biztosnak, hogy igaz lenne az állítás, miszerint az évek során egyre több néző ül be magyar filmekre. "Örüljünk annak, ami van. Ennyi nézőnek és a vitathatatlan fesztiválsikereknek" - summázta véleményét a rendezőnő a magyar filmek jelenlegi állapotáról.

A művészfilmek vonalát erősítő Szabadesés című dél-koreai pénzből készült Pálfi György-film külföldön sikeresebb volt, mint hazánkban. A Karlovy Vary-i filmfesztivál fődíjával kitüntetett produkciót itthon alig több mint tízezer néző látta. A romagyilkosságok történetét feldolgozó Ítélet Magyarországon című dokumentumfilm világszerte számtalan díjat nyert, nagy nemzetközi elismeréssel dicsekedhet, a magyar mozikban pedig 8400 nézőhöz jutott el. A legnézettebb filmjeink sorában a drámai erejű alkotást a Török Ferenc rendezte Senki szigete követi (7285 néző), míg a közösségi finanszírozásban, színészi improvizációval megvalósult Fekete leves című akciófilm 5311 nézőt könyvelhet el. A film a közelmúltban az alkotók engedélyével elérhetővé vált az interneten, ahol egy hét alatt több mint 33 ezren töltötték le. A moziban elért eredmények internetes túlszárnyalása azt mutatja, a magyarok továbbra is lutriként tekintenek arra, hogy jegyet váltsanak egy hazai produkcióra.

Az elmúlt év emlékezetes maradhat egy magánpénzből készült független háborús drámáról is, a Füle Zoltán alkotta Drága Elza! a tizedik legnézettebb magyar film volt – ugyan, mindössze 4312 ember ment be rá a mozikba.

A tendencia azt mutatja, a nézők lassan-lassan kezdenek visszatalálni a magyar filmhez, azonban a fokozatosan növekvő számok ellenére a pillanatnyi helyzet távolról sem kielégítő. Gondoljunk csak a csehországi mozizási szokásokra – ott természetes, hogy vannak olyan cseh filmek, amelyek könnyedén elérik az egymilliós nézettséget is.

A 10 legnézettebb magyar mozifilm 2014-ben

1. Megdönteni Hajnal Tímeát - 104 863 néző

2. Swing - 48 605 néző

3. Fehér Isten - 42 717 néző

4. VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan - 36 237 néző

5. Utóélet - 20 220 néző

6. Szabadesés - 10 110 néző

7. Ítélet Magyarországon - 8 400 néző

8. Senki szigete - 7 285 néző

9. Fekete leves - 5311 néző

10. Drága Elza! - 4312 néző

Továbbra is alacsony a bankváltások száma a hazai lakosság körében, az ügyfelek háromnegyede az elmúlt 10 évben még egyszer sem váltott pénzintézetet – derült ki a Budapest Bank megbízásából készült kutatásból. Mindez felülmúlja az élet egyéb területein mutatott hűségünket is: ritkábban cseréljük le bankunkat, mint például munkahelyünket vagy partnerünket.