Az év végén e kérdésben a tanácstalanság jeleit mutatták a kormányzati hivatalok és a minisztérium is. A januártól életbe lépő változásokkal kapcsolatban konkrétumokról érdeklődtünk, ám rendre kitérő válaszokat kaptunk. Nincs rendelet, emiatt nem ismert még a fizetőssé váló szakaszok listája, nincs térkép ami alapján eligazodhatna az autós. A tegnap Kurucz Éva kormányszóvivő - igaz más témában tartott tájékoztatóján - kérdésre válaszolva csak azt erősítette meg: januártól mindenképpen elindul a rendszer. Nem lesz csúszás - fogalmazott. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) ismeri az elfogadott kormányrendelet tartalmát, a rendszer január 1-jétől esedékes változásaihoz szükséges, egyébként kis léptékű informatikai fejlesztés folyamatosan zajlik, a tervezett ütemben halad - hangoztatta a kormányszóvivő. A minisztérium és a NÚSZ délután kiadott közös sajtóközleménye ennek némileg ellentmond, mert a korábbi közlésekkel szemben már február végéig terjeszti ki az amnesztiát azok számára, akik megye matrica, heti, vagy havijegy nélkül hajtanak rá az új fizetős szakaszokra.
Minden, ennél részletesebb tájékoztatást a rendelet - várhatóan mai, holnapi - megjelenése utánra ígér a NÚSZ.
Az M0-ás bizonyos szakaszainak fizetőssé tételéről Tarlós István, Budapest főpolgármesterével állítása szerint a kormány nem konzultált előzetesen, így első körben csak annyit mondott, "még tájékozódnia kell a kérdésben, hogy kifejthesse álláspontját". Később azt nyilatkozta, egyelőre nem állnak ellent a körgyűrű fizetőssé tételének, de egy éves próbaidő után meg kell vizsgálni, hogy mennyire sikeres az új rendszer. Hozzátette, hogy a dolog nem olyan ijesztő, mint amilyennek tűnik, hiszen a Megyeri hidat például kivették a fizetős szakaszok közül, valamint, hogy a városhatáron belül nem kell fizetni az autópálya bevezető szakaszokon sem.Később Tarlós összehívta a polgármestereket, ahol Újpest polgármestere, Wintermantel Zsolt elmondta, megegyezni nem sikerült, inkább a javaslatok, álláspontok rögzítése volt a cél. Szerinte egységesek voltak a polgármesterek abban, hogy a megyei matricarendszer bevezetését támogatják, mert az sokaknak a fizetendő terhek csökkenését jelentené, ugyanakkor ellenzik, hogy az emiatt kieső összeget az M0-ás bizonyos szakaszait fizetőssé tételével teremtsék elő.
Az útdíj rossz hatással lesz az agglomerációra és a bevásárlóközpontokra
Az agglomerációs települések képviselői változatlanul elutasítják a kormány tervét, hogy a Budapestre befutó autópályák körgyűrűn belüli részei, valamint az M0 egyes szakaszai fizetőssé váljanak. Törökbálinton az önkormányzati testületi ülésen a képviselők egyhangúlag elutasították az M0 fizetőssé tételét, mert attól tartanak, hogy a város útjain jelentősen megnő a forgalom - közölte Elek Sándor a város kerszténydemokrata polgármestere. Gyál polgármestere, Pápai Mihály korábban azt írta, hogy a város, sőt Budapest forgalmában is érezhető lesz, ha az M0 egyes részei fizetőssé válnak. Ez egy átgondolatlan és megalapozatlan döntés - tette hozzá. Papai az agglomerációhoz tartozó valamennyi település polgármesterét összehívta Gyál városába, hogy közösen fogalmazzák meg tiltakozásunkat "ezen méltánytalan és ésszerűtlen döntés ellen". Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere is felháborodott a nyilvánosságra került terveken, és azt követelte, hogy a kormány azonnal fejezze be még a gondolkodást is az autópályák bevezető szakaszainak és az M0-ás autóút fizetőssé tételéről, amely egyszerre tisztességtelen, káros és végrehajthatatlan.
Több bevásárlóközpontot - Budaőrs, Fót, Pesterzsébet - is jórészt csak fizetős utakon lehet majd megközelíteni januártól. Eddig nem készültek statisztikák és hatástanulmányok, milyen arányú az autóúton, autópályán érkező vásárlóközönség aránya, és főként arról nem, hogyan változik majd a viselkedésük januártól.
Az ellenzéki pártok sem szeretnék
A kormány az útdíjrendszer változtatásaiból, köztük az M0-s körgyűrű és az azon belüli gyorsforgalmi úthálózat fizetőssé tételéből összesen húszmilliárd forintot vár. Hozzátették, hogy a megyei útdíjmatricák bevezetése jelentős könnyebbséget jelent majd a forgalomban részt vevőknek, az M0-s autóút egy részére kiterjesztett térítési kötelezettség miatt pedig nem nő a budapesti belvárosi forgalom. Azt nem tudni ezt mire alapozzák, mert eddig nem hoztak nyilvánosságra erre vonatkozó hatástanulmányt. Az ellenzéki pártok viszont egyhangúan ellenzik a módosításokat. A KDNP megérti a kormányzati szándékot, de nem örül. Tóbiás József szocialista pártelnök-frakcióvezető elmondta: minden egyeztetés és érdemi párbeszéd nélkül vezetnék be az érintett területeken az útdíjat, amivel Pest megye és az agglomeráció egy különadót kapott a nyakába. A Demokratikus Koalíció azt üzeni a kormánynak, "el a kezekkel" az M0-s autóúttól és a bevezető vonalaktól, azok fizetőssé tételével ugyanis a körgyűrű éppen a legfőbb funkcióját veszítené el. Szabó Rebeka, a Párbeszéd Magyarországért elnökségi tagja szerint "közönséges útonállás", hogy az M0-ás körgyűrű és az autópályák budapesti bevezető szakaszai fizetőssé válnak, ezért az ellenzéki párt a javaslat azonnali visszavonását követeli.
Kecskemét képviseletében Király József nyílt levélben fejtette ki, hogy az újabb adó bevezetése mind a magánszemélyekre, mind a vállalkozókra elviselhetetlen plusz terheket ró. Ráadásul környezetvédelmi és egészségügyi problémákat is okozhat az, hogy a díj elkerülése miatt drasztikusan nőni fog a városunkon átmenő forgalom. A Megyei Jogú Városok Országos Szövetsége egyhangúlag elfogadott határozatban kéri a kormányt, hogy ne terjessze ki az úthasználati díjat a fővárost, illetve a nagyvárosokat elkerülő útszakaszokra.
Elszámolták, átszabják
A magyar kormány mindenképpen növelni akarta az e-útdíjbevételeket, de ennek mértéke sokáig vitatott volt. Sokáig 149 milliárdos bevétellel számoltak, ami 16 milliárd forintos többletet jelentett volna az idei tervhez képest. Később azonban a 2015. évi költségvetési vita kapcsán, a pénzek szétosztását követően Tállai András nemzetgazdasági államtitkár már 169 milliárdos nettó összegről beszélt, ami érdemben magasabb, 35 milliárdos emelkedést jelentett. Észrevették ugyanis, hogy ennyi pénz hiányzik. Az államtitkár indoka ez volt: “Komoly, alaposan kidolgozott konstrukció várható az állam részéről a bevétel realizálására. Az ezt megalapozó javaslatok véglegezése és összehangolása folyamatosan zajlik, ezekre építve szerepel a törvényjavaslatban az érintett bevételi összeg.” Az elfogadott törvényben ezért már a megemelt összeg szerepel.