interjú;Szirtes Tamás;

Szirtes Tamás jobban szereti a szenvedélyes, romantikus, nagy, színes meséket. Fotó: Vajda József

- Minden intézmény olyan, mint a vezetője

Szirtes Tamás több mint tíz éve vezeti a Madách Színházat, amely prózai színházból rendkívül sikeres zenés színház lett. A teátrumról a napokban jelent meg egy kötet, amely a változás győzteseit és veszteseit is megszólaltatja. Szirtes Tamással feledhetetlen időszakokról, a váltás konfliktusairól és különböző ünnepekről is beszélgettünk. 

- Nemrégiben hihetetlen rekordot érte el a Madách Színház, megtartották a Macskák című musical 1400. előadását. Megérte a produkció a harmincegyedik évadot. 1983-ban a bemutató idején sejtették, hogy itt valami különleges dolog született?

- Már akkor is éreztük, hogy valami rendkívüli készül. Rendkívüliek voltak a körülmények és a személyi feltételek. Először is az előadás koreográfusának, Seregi Lászlónak a személye. Seregi mind egy titán, óriási dinamizmussal és erővel ugyanakkor könyörtelen igényességgel lépett be ebbe az épületbe 1982-ben. Mindannyian érzékeltük, hogy a Macskák és a zenés színház egy új világ, és ennek az üzenetét a darabból is lehetett érezni.

- A műfaj is szinte ismeretlennek számított akkoriban nálunk.

- Valóban, bár a Rock Színháznak akkoriban volt néhány sikeres előadása.  De a Macskák komplexitása, nagyvonalúsága, összművészeti igénye mindenképp újdonságként hatott. Teljes nóvumnak számított, hogy a színpadon egyszerre énekelni, táncolni és játszani tudó színészekkel lehetett találkozni. Óriási szerencse volt, hogy a Madách Színház társulatában ott voltak az erre alkalmas nagy tehetségű művészek. És hogy Ádám Ottó, a színház legendás igazgatója egy prózai színházban, erre a nagyigényű musicalre igent mondott. A jelek tehát mind arra mutattak, hogy a Macskák sikeres lehet, de a sikernek ezt a mértékét álmodni sem mertük.

- Bárdos András és Rényi Ádám A FANTOM-tól a MAMMA MIA!-ig címmel megjelentetett egy kötetet, főként a Madách Színház elmúlt tíz évéről, amióta zenész színházként működik. Ebben felidéznek egy régebbi történetet, mégpedig, hogy Webber azzal indokolta, hogy odaadja a Macskák szerzői jogát, mert „ez a darab többet fog rombolni a kommunizmuson, mint egy NATO-hadosztály”.

Ezt a történetet Kiss Imrétől hallottuk, ő a Művészetek Palotája első kiváló vezérigazgatója volt, sajnos már nincs közöttünk. Imre a Budapesti Tavaszi Fesztivál képviseletében a nyolcvanas évek elején tárgyalt a Macskák szerzői jogairól Andrew Lloyd Webberrel. Azért éppen ő, mert akkoriban a színházaknak minimális volt a jogdíjra fordítható dollárkerete, és számunkra a jogdíj előleget a Tavaszi Fesztivál biztosította. Úgy látszik Webber, aki meggyőződéses demokrata és liberális gondolkodású ember csalhatatlan ösztönnel megérezte, hogy ez a darab egy másik világ üzenetét is elhozza számunkra. Ezt akkor konkrétan senki nem fogalmazta meg így, de ma már látszik, hogy erről is volt szó.

- A Macskáknak Ön szerint ma mi az érvényes mondanivalója?

- A darab főhajtás az emberi szabadság és méltóság előtt. Az egyéniség és az emberi különlegesség tiszteletét hirdeti. Azt üzeni, hogy sokfélék vagyunk, el kell fogadnunk egymást és ettől gyönyörűséges a világ. Nem kell hangsúlyozni, hogy ez a gondolat mennyire aktuális. 

- Meddig lehet repertoáron tartani, bármeddig?

- A tapasztalatunk szerint, akik gyerekként látták, azok felnőttként hozzák a saját gyerekeiket. A közönség a Macskákat magyar darabnak, de legalábbis a magyar kultúra részének tekinti. Beemelődött a hazai színházi, kulturális közkincsbe. Az előadás ma is a jegyeladási statisztikáink élén helyezkedik el, ezért évente 30 és 50 közötti előadást tűzünk ki és azt hiszem ez még sokáig így lesz.

- A már említett Seregi László a Macskák 1300. jubileumi előadásán még személyesen is jelen volt, azóta sajnos elment közülünk. Mit tudott ő, amit mások nem?

- Laci különleges ember volt, hatalmas színházi tudással. Széles vízióval rendelkezett, de ugyanakkor hallatlan gyakorlatias is volt. Megálmodta a koreográfiát, de lement az asztalos műhelybe is, és képes volt megadni a végső formáját egy-egy színházi tárgynak. Egyszerre volt földi és mennyei. Hihetetlen keménységgel, agresszivitással szedte ki az emberekből, amire szüksége volt, de elbájoló szeretettel tudta mindezt ellensúlyozni. Mi leginkább a következetes maximalizmusát igyekeztük ellesni tőle, amit önmagától is elvárt. Minden intézmény olyan, mint a vezetője. Csak olyat kért a társulattól, amit korábban százszorosan kipróbált, óriási hitele volt.

- Sokat koreografált az Operában, milyen viszonyban volt a musical műfajával?

- Mindig azt mondta, hogy őt az Operában musicalembernek tekintik. A táncművészet műfajai és stílusai között csalhatatlan biztonsággal igazodott el. Ráadásul imádta a musicalt, nagy érzéke volt hozzá. De sok operettet is koreografált, mégsem tévedt el a játékstílusok között.

- Seregi után a Volt egyszer egy csapat próbái idején egy fiatal koreográfussal,Tihanyi Ákossal kezdett el dolgozni, aki állandó alkotótársa lett. Hogy talált rá?

- Azt hiszem a Szerednyey Béla ajánlotta őt. Amikor a „Csapatra” készültem, koreográfus castingot tartottam, négy-öt jelölttel. Az előadásban van egy focimeccs, ami tulajdonképpen - sportbalett. Ebből a jelenetből kellett néhány percet próbaképp megkoreografálni és Ákos produkciója tetszett nekem a legjobban.

- Az elmúlt tíz év zenés színházi működésének a kezdete Az Operaház Fantomjának színrevitele. Hogyan emlékszik vissza erre az időszakra?

- A Fantom próbái az életem egyik leggyönyörűségesebb időszakát jelentették. Csodálatos mű, egész Budapest várta, és a színházban mindenki akarta.

-  Ön miért szeretett bele a Fantomba?

-  Mert nagyszerű a darab. Hallatlan szerencsés csillagzat alatt született. Mind a mai napig, ha bemegyek az előadásunk utolsó húsz percére, minden alkalommal eláll a lélegzetem.

- Hogyan sikerült megszerezni a Fantom játszási jogát?

- A Fantom egyik producere Andrew Lloyd Webber mellett a másik nagy angol producer, Cameron Mackintosh volt. 2003-ig a világon mindenütt csak az eredeti angol előadás replica változatai kerültek színre. Mindketten zseniális és kíváncsi emberek, és ennek a kíváncsiságnak is szerepe lehetett abban, hogy odaadták számunkra a non-replica játszási jogot, hogy megnézzék, hogy hat ez a darab az eredetitől eltérő rendezésben, díszletben, jelmezzel és koreográfiával. A Madách Színház Fantom előadásának sikerében nagy szerepe volt Kentaur kiváló díszletének is.

- A Fantommal egy időben profilt is váltott a Madách Színház, prózai színházból zenés színház lett. Ez mennyire volt szükségszerű? 

- A budapesti közgondolkodásban egyre inkább megfogalmazódott az igény, hogy az Operettszínházon túl legyen egy másik zenés színház is. A Fővárosi Önkormányzat ekkoriban a Madách Színház igazgató pályázati kiírásában kifejezetten zenés színházi profilra hirdette meg a versenyt. Az én ambícióm, a főváros elvárása és a nézők igénye, mind ebbe az irányba mutatott.

- Mégis sok konfliktussal is járt a váltás.

- Kétségkívül okoztam ezzel általam szeretett és tisztelt kollégáknak sebeket és sérüléseket, azoknak, akik a prózai társulatnak voltak a tagjai. Mentségemre szolgáljon, hogy a profilváltást igyekeztem a lehető legkíméletesebben levezényelni. A zenés műfaj dominanciára törekszik, és ha egyszer úgy döntöttünk, hogy ezt szolgáljuk, akkor ez kell, hogy uralja az épületet.

- A mostani kötetben is szerepel, hogy míg korábban az individuumok szabad szövetségéből állt a Madách Színház, ebből inkább fegyelmezetten együttműködő csapat lett. Gálvölgyi János szintén a kötetben elmeséli, hogy ő azok közé tartozik, akik nem nyertek a Madách Színház átalakulásával.

- János nagyszerű színész és komédiás. Drámai ereje és kellő humora is van. De nem zenés színész. Ma is játszik a Madách Színházban. Igyekszem számára is, ha nem is a zenés bemutatókban, de lehetőséget és fontos szerepeket biztosítani.

- Gálvölgyi egyik mesterét Kazimir Károlyt idézte, aki azt mondta neki: olyan színész legyél, akit nem lehet lekettőzni. „Itt meg egyszer csak azt láttam, hogy le lettem hármazva” – tette hozzá a művész.

- A zenés színházban le kell kettőzni, vagy hármazni a színészt, nem tudunk másként működni. Nekünk a legnagyobb értékünk az aznapi előadás, ha valaki jegyet vált rá, akkor lehetőséget kell biztosítsunk, hogy meg is nézze. Akkor is, ha egy színész beteg, vagy éppen máshol játszik. Ezt csak a többes szereposztás rendszerével tudjuk biztosítani. Sőt idén hatalmas fejlődés történt a színház működésében. Szervezettségünk elérte azt a fokot, hogy zenés előadásainkat egy évre előre meghirdettük, az úgynevezett Zenés Naptárban.

- Huszti Péter is egyik vesztese ennek a történetnek. Vele miként alakult a kapcsolata?  

- Huszti Pétert az egyik legnagyszerűbb magyar színésznek tartom. Nekem a legjobb barátom volt. Ezenkívül Péter évtizedeken át a Madách Színház meghatározó arca volt. Ez a váltás kétségtelenül okozhatott neki sebeket. Ennek ellenére szeretném, ha újra játszana nálunk.

- Ez azt jelenti, hogy lesz prózai darab a jövőn a Madáchban?

- Mindig és ezután is repertoáron tartunk majd prózai előadásokat, de kiegészítő funkcióval, nagy zenés darabok között, egyfajta levegővételként.

- Az elmúlt évek bemutatói jól mutatják, hogy ma már vannak olyan fiatal színészek, akik jól táncolnak, énekelnek és játszanak. Ők honnan jöttek?

- Megmondom őszintén, nem tudom. Most zajlik az nyári bemutatónk, A nyomorultak meghallgatása, és erre nagyon sok tehetséges fiatal érkezik. Azt hallom, hogy egyre kevesebb gyerek megy balett-táncosnak. Azt hiszem, hogy a musicalszínészek utánpótlását tekintve kicsit jobb a helyzet. A látványos, csillogó sikernek erős a vonzása. De nem bánnám, ha a Színház-és Filmművészeti Egyetemen több zenés színészt képeznének. Érkeznek nagyszerű fiatalok különböző magánstúdiókból is, szükség is van rájuk, ennek a műfajnak nagy a felvevő piaca.

- A különböző tehetségkutatók nem szállítanak tehetségeket? Ön is zsűrizett ilyen vetélkedőben.

- A versenyek nyerteseinek mindig azt mondom, örülhetnek a győzelemnek, de utána azonnal menjenek el egy iskolába. A tehetségkutató nem a vége valaminek, hanem az eleje.

- Hallgattak Önre?

- Tudok néhányról, akik igen.

- A Madách zenés színházzá alakulásával jelentős vetélytársat kapott a Budapesti Operettszínház. Mennyire feszültségmentes ez a versengés?

- Az Operettel mi valóban komoly versenyben vagyunk. Nagy versenyfutás zajlik egy-egy darab játszási jogáért is. De ez a verseny nem vált túlzottan élessé, mert másféle darabok iránt érdeklődtünk. Én jobban szeretem a szenvedélyes, romantikus nagy színes meséket, az Operettszínház pedig a kicsit karcosabb, keményebb darabokat preferálja. Ezek jól elkülönülnek a musicalirodalomban, ezért nekünk darabokon nagyobb összeütközésünk, tudomásom szerint nem volt.

- Lesz újabb Webber-musical a Madách Színházban?

- Intenzív tárgyalásban vagyunk és szeretnék két-három éven belül újabb Webber-művet a Madáchba hozni.

- A legutóbbi bemutató a Mamma Mia! egy tíz éves építkezés csúcspontjának tekinthető, hogyan tovább, meg lehet állni egy kicsit?

- Ez nem olyan szakma, ahol meglehet állni. Aki megáll, az lemarad.  A Mamma Mia! annyiból valóban csúcspontnak tekinthető, hogy a színház egésze mostanra vitathatatlanul professzionálissá vált. Most kell elővenni a legnagyobb musicaleket.

- A Mamma Mia! bemutatása azért nagy kockázattal is járt.

- A nagy elvárás mindig magában hordozza a nagy bukás lehetőségét is. A műből nagyszerű film is készült, amit nagyon sokan láttak, ezért nagyon oda kellett figyelnünk, hogy mit csinálunk. Szerencsére nagyszerű csapat gyűlt össze, és a kétségeinken mindig átsegített a lelkesedés.

- Önök már több pályázatot is meghirdettek magyar musicalek létrejöttére. Mennyire jártak sikerrel?

- Büszke vagyok mind a két pályázatunkra, melyek nyomán új magyar musicalek születtek. Az egyik győztes darab, a Csoportterápia lassan túljut a százas szérián. A Poligamyt ugyancsak nagy sikerrel játsszuk, de műsoron van az Én, József Attila is. Nemrég mutattuk be a második musicalpályázaton nyertes Aranyborjút és Dögkeselyűt, amelyeknek igen jó volt a kritikai fogadtatásuk volt.

- Nyári szegedi bemutatójuk lesz A nyomorultak, de ön ezt már korábban színre vitte. Miért veszi elő újra?

- Tizennégy éve mutattuk be a Nyomorultakat, négy évig játszottuk, de amikor levettük lelkes rajongók táblákkal tiltakoztak ez ellen. Akkor úgy éreztük, kifáradt az előadás. Én sem voltam elégedett az 1999-es bemutatóval. Sok dolgom van még a darabbal, és azt remélem, hogy most teljesen új előadás születik.

- Egy színházi ember mennyire képes kikapcsolni Karácsonykor?

- A Karácsony környéke a legsűrűbb időszak a színházban. 24-én otthon ünnepelünk, de másnap már rohanunk be dolgozni.

- Január elején egy szép kerek születésnapot is ünnepelhet. Megáll mégis egy kicsit, összegez, készít mérleget?

-  Igen, én is hallom, hogy érdekes, nagy számot emlegetnek, de azt hiszem, valami tévedés van a dologban.

-  Milyen lesz a Madách újabb tíz éve?

-  Azt szeretném, ha ugyan olyan jó lenne, mint az előző tíz év.     

Orbán Viktor kormányfő kedden az M1 Az este című műsorában felvételről sugárzott interjúban arról is beszélt, hogy nem tulajdonít nagy jelentőséget a fideszes politikusok közti vitáknak. A Fidesz népszerűségvesztéséről és az elmúlt hónapok demonstrációiról szólva a felidézte az előző ciklus tüntetéseit - például a fegyveres szervek dolgozói korkedvezményes nyugdíjának megszüntetése ellenit -, amelyekhez képest most csak "verbális durvaságot" lát. Hangsúlyozta: demokráciában a kormánnyal egyet nem értőknek joguk van kifejezni véleményüket.