Néhány napja elindította a NAV az EKÁER oldalán a regisztrációt a gazdálkodók és képviselőik számára, ahol az érintettek megjelölhetik azokat is, akik a bejelentésekre jogosultak lesznek. A regisztráció feltétele az elsődleges felhasználók esetében az ügyfélkapus hozzáférés. Aki ezzel nem rendelkezik, az nem tud az EKÁER-be regisztrálni. Ha valakinek az ügyfélkapus jogosultsága a regisztrációt követően megszűnik, az már nem tud az EKÁER-be.
Suller György Attila alezredes, a NAV szóvivője a Népszavának elmondta, az EKÁER rendszer ugyan 2015. januárjától indul, de az év első hónapja csak türelmi időszak lesz, vagyis, aki nem rendelkezik még az úgynevezett EKÁER számmal, annak nem kell számítania büntetésre. A felkészülésre tehát nem néhány nap, hanem december elejétől számítva mintegy két hónap áll rendelkezésre. Ráadásul az érintettek, valamint az érdekvédelmi és szakmai szervezetek már december elején részletes tájékoztatást kaptak a Nemzetgazdasági Minisztériumban létrehozott munkacsoport ülésein a rendszer bevezetéséről és a követelményekről - emlékeztetett a NAV szóvivője.
A szakember szerint az EKÁER nem csak az áfa-csalások visszaszorítását szolgálja, sőt nem elsősorban azt! Sokkal inkább a szállítmányok átláthatóságát segíti, - egyebek mellett - azzal, hogy követhetőbbé teszi az áruk útját. Emellett az emberi fogyasztásra alkalmatlan élelmiszer-szállítmányokat is hatékonyabban lehet majd kiszűrni. Korábban ugyanis többször előfordult, hogy hűtés nélküli hússzállítmányt füleltek le a NAV-osok, de találkoztak Lengyelországból érkező "vecsési káposztával, vagy Szlovákiában termett "magyar" paradicsommal is!
Elvileg jó iránynak tartja a kormányzat elképzelését a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára. Bíró Koppány a Népszavának elmondta, hogy az EKÁER bevezetését követően a jövő évtől az áfa- és adócsalások csökkenhetnek az áruk útjának valós nyomon követése által. Ugyanakkor ezek az intézkedések érinteni fogják szinte az összes termelő, kereskedő és a logisztika területén dolgozó céget. Ezért fontos a rendszer megfelelő előkészítése és bevezetése, különben nemzetgazdasági szinten is érezhető károkat fog okozni, kiszámíthatatlan folyamatokat indít el valamennyi érintett szakmán belül, ami tovább gyengíti Magyarország gazdasági és logisztikai pozícióját a térségben. Szövetségük szerint, amennyiben a kormányzat a jelenleg ismert formájában vezeti be az EKÁER- rendszert, úgy jelentősen növekedni fognak a cégek adminisztrációs terhei, és az ellátási rendszerekben is komoly zavarok várhatók. Amíg a rendszerről érdemi egyeztetés nem lesz, addig nagyon nehéz megfelelő állásfoglalást kialakítani - közölte Bíró Koppány.
Karmos Gábor viszont a türelmi időt nem tekinti teszt időszaknak. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete főtitkára szerint egy valóságos tesztidőszakban a felhasználók és a fejlesztők között párbeszéd folyik, és így folyamatos a hibák, gyengeségek feltárása, majd kijavítása. A szakember az ilyen nagy rendszerek tesztelésének fontosságára az e-útdíjat hozta fel példának, amelyik még másfél év után is több, jelentős hibával működik.
Az EKÁER számot ugyan nem a fuvarozónak kell kérnie, mégis jelentős idő- és anyagi veszteség érheti az érintetteket. Ugyancsak tisztázatlan az is, mi történik akkor, ha nem egy "A"-ból "B"-be történő fuvarról van szó, hanem úgynevezett gyűjtőfuvarról, ahol több megbízóról, több címzettről, illetve ennek változatairól van szó. Ugyanis minden egyes fuvarra külön-külön EKÁER- számot kell érni. Jövő januártól minden egyes fuvarmegbízás EKÁER- szám köteles lesz. Nem világos, mi a teendő akkor, ha bármelyik megbízó vagy címzett, vagyis az EKÁER szám kérésre kötelezett hibázik. Megbénulhat a teljes gyűjtő fuvar, vagy csak a hibásan megadott EKÁER számú fuvart kell leállítani.
Az ellenőrzésről Suller György Attila elárulta, hogy a NAV-nak hozzáférése van az útdíj kamerák adataihoz, így az EKÁER szám alapján azonnal tudják, hogy az adott kamion hová, milyen árut szállít. Más területekhez hasonlóan itt is van kockázatelemzés. Azoknál a termékeknél, ahol gyakoriak az áfa-csalások, a NAV szúrópróbaszerűen ellenőrizheti az adott szállítmányt. Ilyen kockázatos termék például az étolaj, a cukor, a tej-tejtermék, a hús, a zöldség-gyümölcs, illetve a ruházati termékek, valamint lábbelik.
Az áfacsalások elkövetéséhez jelentős kamion forgalom is kapcsolódik, ami súlyosan szennyezi a környezetet és rontja az utak állapotát. Egyes adatok szerint több százmilliárd forintot tesznek zsebre egyes bűnözői körök, melyet nagyrészt importált luxus termékekre, illetve a környezetet súlyosan szennyező tevékenységekre fordítanak- írja a Vezess.hu internetes portál. A Levegő Munkacsoport szerint az EKÁER jelenlegi formájában alkalmatlan az áfaFA-csalások kiszűrésére, sőt azok 96 százaléka a rendszer bevezetését követően is megmarad majd. Az EKÁER ugyanakkor olyan hatalmas adminisztratív terhekkel sújtaná a fuvarozókat, hogy azok képtelenek lesznek árut szállítani, ami miatt bezárhatnak egyes boltok és leállhatnak bizonyos gyárak.
A szállítmányozásban érdekelt másik lehetősége az lehet, hogy az árut kisebb teherautókra rakják, mivel a 3,5 tonna alatti teherautók nem esnek az EKAER hatálya alá. Ebben az esetben viszont jelentősen megnövekedne a közúti forgalom, emiatt több dugó lenne és erősebb lenne a légszennyezés is. A Levegő Munkacsoport ezért azt kéri a nemzetgazdasági minisztertől, hogy a rendszert csak megfelelő szakmai konzultáció és a szükséges módosításokat követően vezessék be, elegendő időt adva a vállalkozásoknak a felkészülésre - figyelmeztet a Vezess.hu.