A televíziós mesebirodalmak végeérhetetlen folyamai, a számítógép animációk látványdélibábja mellett sokan eszköztelen versenytársnak ismerik könyvet - és édestestvérét, szellemi rokonát a családi mesemondást.
A betűt és az emberi hangot, amelynek segítségével az emberi fantázia a tudat sötétkamrájából előhívja, megeleveníti a történetet. Elképesztően fontos tulajdonsága ez az emberiségnek, a kreativitás egyik kezdőpontja.
Ha gyerekkorban nem alakul a kicsik "képzeletmozija", "látványlegója" – talán mert a szülők rendszeresen ottfelejtik a képernyő előtt a gyermeket – soha nem lesz belőlük olvasó, könyveket szerető felnőtt, és a fantáziájuk is sokkalta szegényesebb lesz.
A bensőséges otthoni mesélések hangulatát idézik a Kossuth-Mojzer Kiadó legfrissebb hangoskönyvei, amelyeken népszerű művészek tolmácsolják a gyermekkorú közönségnek kedvenc meséjüket.
Két nagy érdeklődésre számot tartó kiadvány látott a mesecédé műfajából a minap napvilágot, az egyik P. L. Travers jól ismert története, A csudálatos Mary Poppins, a másik gyermekkorunk egyik nagy klasszikusa A kis hableány.
Aligha lehetett volna az idén negyedszázados pályafutását ünneplő Rost Andreának személyiségéhez közelebb álló szép mesét találni, mint a kis hableány szenvedélyes, az emésztő szerelemről, és az emberi megismerés korlátos mivoltáról szóló történetét.
Világhírű operaénekesünk bársonyos hangja oly melegséggel fonja körül ezt a mesét, hogy néha valósággal beleremegtünk.
Rost Andrea már kicsi gyerekkorától eljegyezte magát a mesékkel. „Rengeteget meséltem a gyerekeimnek, az nekem is mindig nagy öröm volt, hisz én is nagyon szeretem a meséket - nyilatkozta.
- Nekem a nagypapám mesélt sokat. A nagyszüleim neveltek 8 éves koromig vidéken, az egy csodavilág volt. Az Ezeregyéjszaka meséiből A Hajnal-Harang és a rókát mesélte a legtöbbet, meg Grimm-meséket. A gyerekeim fejből is kértek mesét, a fiamnak például autókról és motorokról kellett mesélni.
Persze az autóknak lelke volt és beszéltek. Az volt a kellemetlen, amikor elfelejtettem, mit meséltem előző este, és reklamáltak, hogy ez nem így van. Szeretem a La Fontaine meséket, és az egyik legkedvesebb mesém A kis hableány. Ezért is örültem a kiadó felkérésének, hogy ez legyen az a hangoskönyv, amihez idén kölcsönzöm a hangom.
Most döbbentem rá, hogy mennyire tragikus történet. A kis hableány mindennél jobban vágyott arra, hogy a szárazföldön élhessen szerelmével, a herceggel. Ezért azonban nagy árat fizetett. A gonosz boszorkány bár eltüntette halfarkát, a hangját kérte cserébe.
Ez nem egy szomorú mese, ez egy tragikus mese” – árulta el a most megjelenő hangoskönyv kapcsán a művész, aki már az Év Hangoskönyv Színésze cím birtokosa is, korábbi, Operamesék címmel megjelent hangoskönyvekben nyújtott alakításának köszönhetően.
Polyák Lilla két éve debütált a Madách Színházban Mary Poppinsként. Bevallása szerint gyermekkora egyik kedvenc meséje volt a varázslatos nevelőnő története.
"Szerintem nagyon fontos, hogy a gyerekek gyakran halljanak meséket, sőt tudományosan bizonyított a mesélés jótékony hatása – vélekedett a színésznő.
– Nálunk minden este van mese, a gyerekeink igénylik, és nagyon jól építi a szülő gyerek kapcsolatot is. Vannak olyan időszakok, amikor egy-egy különösen kedvenc mesét többször is el kell mondani nekik. A csodálatos dada történetét mindig nagyon szerették, de mióta a hangoskönyv megjelent, ismét ez a mese a sláger nálunk.”