Az eredeti címén Aliennek ismert sci-fi-horrorban az izgalom és rémület maradt a régi. A hatás friss és eleven, mintha nem telt volna el 35 év azóta, hogy a fiatal angol rendező, Ridley Scott vászonra vitte a maga nemében stílusteremtő, alapfilmnek számító sci-fi-horrorját, A nyolcadik utas: a Halált. A rémületes duplafogsorú, nyúlósan nyáladzó szörny figurája Scott filmjét követően a rémfilmek hosszú sorában jött vissza ijesztgetni, és jön egészen máig. A néző már unhatja, a filmesek nem tudják megunni. De máig kevesen tudnak olyan gyönyörűségesen ijesztő szörnyet tervezni, mint amilyennek az Oscarral jutalmazott svájci képzőművész, H. R. Giger az idegen lényt megtervezte. Szintén alapborzalom lett, ahogy A nyolcadik utasban ez a lény bebábozza az áldozatait, s ahogy azok a burokban élőhalottként a kínok-kínját állják ki. És még lehetne egypár ötletet elősorolni, amellyel Ridley Scott győztes csapata - a látványtervezés Oscar-díját kapták a munkájukért - kultuszt teremtett a horrorban és a sci-fiben.
A sztori egyszerű. A Nostromo teherszállító űrhajót egy kihalt bolygóhoz vezénylik. A legénység talál egy űrhajó roncsot, abban hatalmas tojásszerű kapszulákat. Az egyikből előpattan valami, rátapad egyikük arcára, majd már az űrhajóban. Legközelebb az áldozat mellkasából robban elő, s ezek után minden űrhajós élte veszélybe kerül.
Az évfordulóra digitálisan felújított kópiát a rendező a maga szája íze szerint vághatta meg, egészíthette ki, a film filoszainak lesz mit bogarászni azon, vajon melyik jelenet lett rövidebb, melyik mozzanat nem szerepelt az eredeti változatban. Beszédes, hogy Scott alkotói ambíciója a rendezői változatban nem tengett túl, mindössze egyetlen perccel lett hosszabb a jubileumi változat (118 perc) a 35 évvel előttinél (117 perc). Ennél érdekesebb, hogy egyenesen gyönyörűség ma látni egy olyan űrhajó belsőt, űrhajó folyosót, amely láthatóan megőrizte természetes anyagszerűségét, és nem emlékeztet az azóta film-űriparosok-kiötölte, sablonos egyen-formákra. Scottnál még a kihalt bolygón elhagyott űrhajóroncs s az űrhajóban fellelt tojás alakú óriáskapszulák is valódinak, tapinthatóan anyagszerűnek hatnak. Nem az unalmasan tökéletes, egyenszabású, egynemű világ, amit manapság a sci-fikben a komputerek rendre a vászonra animálnak. Mondhatni, A nyolcadik utas - kézműves film.
Horrorban Ridley Scott sci-fije verhetetlen. Pedig most, 35 év után tűnhet csak fel a nagy rendezői találmány: az űrhajóra került, és az egész legénység életét fenyegető gyilkost, azt a képzőművész által gyönyörűen megtervezett idegen szörnyet soha nem látjuk egészében. Amikor még kicsi, és olyan, mintha egy ótvaros polip lenne, Scott engedi meglátni őt az űrhajós arcára odaragadva. De azután, hogy az űrhajón sivítva kereket old, soha többé nem látjuk szemtől szemben, egy az egyben. Azt is csak a le-lecsapó árnyékból következtethetjük ki, hogy óriási szörnnyé nőtt a nyálkás polipforma. Van, hogy csak a fémes mozgását vesszük észre, mint a felrobbanó űrhajóról menekülő űrkompban. A legtöbb ekkor kerül belőle a szemünk elé, de a műszerek közül ekkor is csak ijesztően tekeredő karok, vagy karmok villannak elénk. És mindig mindössze egyetlen villanásra látjuk, még a randa nyáladzó állkapcsát is. Ettől nő igazán félelmetessé és lesz pattanásig feszült minden pillanat, amikor keresésére indulnak a későbbi áldozatok.
Hányszor láttunk már a szétrobbanó emberi testből valami idegen rémséget előbújni? A sci-fi-horrorban sokszor. A nyolcadik utas a kultuszteremtő a maga mellkasból kirobbanó lényével. Olyannyira, hogy állítólag a színészeket sem avatták be, és amikor a szörny véresen kirobban szegény John Hurt mellkasából, a többiek arcára kiülő rémület egészen valódi.
Sigourney Weaverrel Ridley Scott megteremtette a sci-fik és horrorok első női főhősét. A színésznő pedig egycsapásra világszár lett és ünnepelt ikon. Állítólag Ridley a menekülés pillanataiban meztelenre akarta vetkőztetni Weavert. Amikor űrkompjával egyedül menekül a felrobbantott űrhajó környékéről, és felfedezi, vele utazik a szörny is, a rendező a hős Ripley hadnagyot meztelenül akarta összeereszteni a szörnnyel folyó küzdelemben. Ezt a stúdió megakadályozta, ahogy azt is, hogy a befejezésben az idegen lény leharapja Ripley fejét, s maga üljön a vezérpulthoz, hogy a hadnagy hangján beköszönjön a földi irányítónak.
Azért a folytatás nem maradt el mégsem. Jones macska, akinek igazi cicaként fontos szerep jutott, maradhatott az űrkompban. Tudjuk, ebből a folytatásban bizony nagy baj támadt. A következő Alien filmet olyan mesterek rendezték, mint James Cameron, David Fincser és Jean-Pierre Jeunet.