Peking;Tony Abbott;Malaysia Airlines;maláj utasszállító;Furgo Survey;

- Folytatják a maláj gép roncsainak keresését

Egy hónap múlva újrakezdik a rejtélyes körülmények között nyomtalanul eltűnt maláj utasszállító gép mélytengeri kutatását, jelentette be tegnap Tony Abbott ausztrál miniszterelnök. A kormányfő biztosított mindenkit, hogy ha a roncsok valóban az Indiai óceán mélyén vannak, akkor azt meg fogják találni.

Ismert, a Malaysia Airlines Kuala Lumpurból Pekingbe tartó MH370-es járatával március 8-án a Dél-kínai-tenger felett szakadt meg a kapcsolat. A fedélzetén 227 utassal és 12 fős személyzettel repülő Boeing 777-200-as típusú repülőgép műholdadatokon alapuló számítások alapján ezt követően visszafordult, az Indiai-óceán felé vette útját, és ott végleg eltűnt.

Abbott jelezte, hogy a rendelkezésre álló legmodernebb technológiák segítségével vizsgálják át a gép valószínűsíthető becsapódásának teljes körzetét, egy 60 ezer négyzetkilométerre becsült területet Ausztrália partjaitól nyugatra.

A kutatásban Ausztrália azért vállalt vezető szerepet, mert a március 8-án eltűnt maláj utasszállítóval a Dél-kínai-tenger felett szakadt meg a kapcsolat, s a műholdas felvételek szerint ezt követően a gép visszafordult, így a becsapódás színhelyét Ausztrália közelében valószínűsítik.

Az eddigi kutatások nem vezettek eredményre. A szakemberek műholdas felvételek és a gép műszaki adatai alapján jutottak arra a feltételezésre, hogy ebben a térségben zuhant le miután elfogyott az üzemanyaga. A korábbi mélytengeri kutatásokat a holland Furgo Survey cég végezte, a felvételeket még tanulmányozzák és sokat várnak kielemzésüktől.

A kutatócsoport szerint a legvalószínűbb magyarázat az lehet, hogy ismeretlen okból hirtelen olyan mértékű oxigénhiány lépett fel a gépen, ami miatt az utasok és a személyzet eszméletét vesztette. A robotpilóta működött tovább mindaddig, míg tartott az üzemanyag. 

Ám Ewan Wilson, visszavonult roncskutató most megjelent könyvében más véleményen van. Azt állítja, legvalószínűbb, hogy a mentális problémákkal küszködő pilóta, Zaharie Ahmad Shah szándékosan okozta a gép katasztrófáját. Ő is oxigénhiányról ír, de azt állítja, hogy a pilóta szándékosan csökkentette azt le, és hagyta megfulladni az utasokat.

Az oxigénmaszkok ugyanis csupán húsz percre elegendő oxigént tartalmaznak. A gép roncsait pedig azért nem találják, mert a pilóta egyben tette azt le az Indiai óceánra, egyben hagyta elsüllyedni, lehetetlenné téve így a megtalálását.

*
A maláj gép utasainak a pénzét dézsmálta meg egy maláj nő és a férje. A HSBC-nél dolgozó Nur Síla Kanant és társát azzal vádolják a malájziai hatóságok, hogy pénzt szikkasztottak és loptak el az utasok bankszámlájáról - mintegy 34 850 dollárt. A háromgyerekes szülők bankkártyás átutalásoknak és készpénz-felvételeknek álcázták az akciójukat.

Az összegeket május 14. és július 8. között emelték le az áldozatok tartalékaiból. A néhány millió forint eltulajdonítása miatt több évnyi börtönbüntetést is kaphatnak.

Az idei nyár mostanáig bőséges csapadékkal szolgált – a gombák és a gombaszedők nagy örömére. A nyári szárazság elmaradása miatt akár már őszi gombafajokkal és rekord méretű példányokkal is találkozhatunk. Fontos tudni, hogy csak az illetékes erdészeti igazgatóság által kiadott gyűjtési engedéllyel szabad a törvényben meghatározottnál nagyobb mennyiségű gombát szedni állami tulajdonú erdőkben. Ugyanakkor a gyűjteni kívánt mennyiségtől függetlenül is kérni kell a tulajdonos engedélyét, a leszedett gombákat pedig minden esetben meg kell vizsgáltatni. A szabályozás nem csupán a gombaszedésre vonatkozik: az erdő valamennyi természeti kincsének gyűjtéséhez engedélyre van szükség.