média;egyoldalúság;Levada Központ;

- Hatékony a média egyoldalúsága

A Levada Központ szerint elég egyértelműen gondolkodnak az oroszok a maláj MH17-es járat tragédiájáról. A megkérdezettek 82 százaléka szerint az ukránok lőtték le a gépet. Az intézet hat városból 1500 embert kérdezett meg. A válaszadók 46 százaléka annak a véleményének adott hangot, hogy az ukránok föld-levegő rakétával találták el a gépet, 36 százalék viszont ukrán vadászgépet gyanít a háttérben.

A megkérdezettek mindössze három százaléka nyilatkozott úgy, hogy a szakadárok lőtték le a gépet. 16 százalék „nem tudommal” válaszolt a kérdésre. A Levada Központ szociológusa, Gyenyisz Volkok szerint az állami tévé egyoldalú hírközlése magyarázza a számokat. Az emberek 94 százaléka ebből tájékozódik.

Az állami tévé hírközlése magyarázza azt is, hogy – miközben rohamosan csökken a tőzsdeindex - az oroszok 61 százaléka nem tart a szankciók hatásaitól. Mindössze 26 százalék fejezte ki aggodalmát a Levada Központ felmérése szerint. Márciusban még az oroszok 53 százaléka aggódott a szankciók miatt. Lev Gudkov, a Levada elemzője szerint akkor a közvéleményt még sokként érték a nemzetközi megszorítások. A mindennapi életben azonban az emberek egyelőre nem érzik annak hatásait. A megkérdezettek 30 százaléka úgy véli, hogy a szankciók semmiféle hatást sem gyakorolnak a mindennapi életre, 35 százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy nem merülnek fel „különösebb” problémák.

Az állami tévé arról nem számolt be, hogy már eddig is milyen pénzügyi gondokat okoztak a szankciók. Arról azonban előszeretettel tesznek említést, hogy a Nyugatot milyen súlyosan érintik az oroszellenes intézkedések. Előszeretettel adnak teret olyan véleményeknek, mint amilyet Szegej Lavrov külügyminiszter hangoztatott. Szerinte Oroszország profitál is a szankciókból, mert segíti a hazai gyártókat, s különben is, Oroszországnak „nagyobb lesz az önbizalma”.

Jelentősen csökkent az országos kereskedelmi tévék nézettsége, miközben a közmédia növelte részesedését, jórészt a digitális átállás miatt - írja a Figyelő. Az RTL Klub és a TV2 közönségaránya négy százalékponttal esett 2014 első hat hónapjában, így a két nagy műsorait átlagosan már csak a tévézők 27 százaléka nézte. Ezzel szemben a közmédia sok éve nem látott csúcsra, 16,7 százalékkal növelte részesedését.