Műszaki akadálya ugyan nincs annak, hogy a paksi atomerőműbe repülőgépen hozzanak fűtőelemeket Oroszországból. Jogi gátak azonban szép számmal állnak az ötlet megvalósítása elé - állítják szakértők. Székely Árpád volt moszkvai nagykövet elmondta: komolytalan és átgondolatlan elképzelésnek tarja a repülőgépes üzemanyag szállítást. Az ilyen fűtőelem "utaztatásokat" ugyanis szigorú nemzetközi előírások, egyezmények szabályozzák. Így ötletszerűen nem lehetséges belevágni egy-egy ilyen projekt megvalósításába. Az efféle akciók előkészítése akár évekbe is telhet, különösen amiatt, hogy Magyarországon még nem volt példa a nukleáris kazetták légi szállítására - tette hozzá a diplomata.
A szakembert annak kapcsán kérdeztük meg, hogy a Népszabadság értesülései szerint az ukrajnai katonai helyzet miatt nem lenne biztonságos Oroszországból az eddig megszokott módon, vonaton szállítani Paksra az atomerőmű működéséhez szükséges nukleáris fűtőanyagot, az Országos Atomenergia Hivatal ezért most a légi szállítás lehetőségeit vizsgálja.
"A magyar kormány a paksi atomerőmű jelenlegi folyamatos üzemanyag-ellátása érdekében egy olyan alternatív szállítási konstrukció kialakításán dolgozik, amelynek keretében a nukleáris fűtőanyagot légi úton szállítanák Magyarországra" - írta pontosan meg nem nevezett forrásokra hivatkozva a Népszabadság tegnap. A lap információját Hullán Szabolcs, az Országos Atomenergia Hivatal nukleáris biztonsági főigazgató-helyettese is megerősítette. Elmondta: a konkrét engedélykérelem még nem érkezett meg a hatósághoz, ám az engedélyezés előkészítése folyamatban van. Hozzátette: a légi szállítás műszakilag megoldható, hasonlóra Szlovákia és Románia esetében is volt már precedens.
Értesüléseink szerint a felvetés azért is furcsa, mert semmi akadálya annak, hogy a fűtőelemek Ukrajnát megkerülve vonaton érkezzenek Oroszországból hazánkba. Mint ahogyan a tervek szerint a közeljövőben Ukrajnát elkerülve szállítanák ki a kiégett kazettákat is orosz területre újrafeldolgozásra. Az atomerőműben elhasznált kazettákat ugyanis légi úton nem lehetséges elszállítani, mert a kazetták védő burkolata olyan súlyú, hogy az ilyen szállítási mód nem megoldható. Emellett a biztonsági kockázat miatt sem lehet a levegőben "mozgatni" az erősen sugárzó elhasznált elemeket.
A új kazetták azonban könnyebben és viszonylag kockázatmentesen szállíthatóak, miután csak gyengén bocsátanak ki radioaktív sugárzást. Emellett egy-egy kazetta hozzávetőleg 150 kilogramm, így viszonylag könnyen rakodható. Igaz egy paksi reaktor - négy van belőle - feltöltése 90-100 kazettát igényel. Így az egy blokkhoz szükséges elemek súlya eléri a 15 tonnát, a négy reaktor újratöltése pedig összesen hozzávetőleg 60 tonnányi fűtőelemmel oldható meg.
Az Együtt-PM véleménye szerint éves szinten akár több tízmilliárd forinttal drágíthatja a paksi atomerőmű működését, ha légi úton szállítják oda a fűtőelemeket - erről Szabó Rebeka, a párt szakpolitikusa beszélt tegnap. A politikus kérdésesnek nevezte, hogy a légi szállításról mikorra lehet megegyezni Oroszországgal, illetve az melyik ország légtéren keresztül zajlik majd. "Ukrajna és Oroszország jelenleg határozott konfliktusban van egymással" és elképesztő biztonsági kockázatokat rejtene, ha a sugárzó fűtőelemeket Ukrajnán keresztül hoznák - közölte.
A magyar választók nem adtak felhatalmazást arra, hogy a kormány egy ilyen horderejű döntést hozzon a parlament kihagyásával - folytatta. A politikus felszólította a kormányt, hogy hozzák nyilvánosságra a fűtőelemek tervezett légi szállításának becsült költségeit. Emellett azt is kérte, hogy a kabinet a paksi bővítésre rendelkezésre álló pénzösszegeket inkább fordítsa a megújuló energiaforrások fejlesztésére.