"Három amerikai író, akik Amerikából jöttek elő, Amerikát fejezik ki: Whitman, Mark Twain, Ezra Pound. Mind a három lázadó ellenzékiségben volt amerikai." - Mi történik azokkal a művészekkel, akik lemondanak a lázadás kötelességéről? Pénzt nyernek, de elveszítik arcukat.
"Az emberi világban a legnagyobb veszély nem is az emberek gonosz hajlama, hanem a butaság." Ezt mi is tudjuk és tapasztaljuk.
"A Time című, rendkívül ordenáré folyóirat könyvrovatában néhány meglepő sor a könyvvel kapcsolatban, amely most jelent meg, és 2000 oldalon összefoglalja a George Orwell - az 1984 és az Állatfarm írójának leveleit és tanulmányait. Orwell 1950-ben halt meg, 46 éves korában, nagy szegénységben, mert nem volt hajlandó szerepet vállalni a baloldali angol értelmiség szektáiban (hírek szerint könyveiért mindössze 60 dollár előleget kapott), és "politikai páriát" csináltak belőle, mert kimondotta, hogy "a Trafalgar Square hím prostituáltjai és a BBC intellektuális prostituáltjai között nincs különbség", mert "a baloldali értelmiség megszűnt keresztény lenni, de ugyanakkor nem lett humanista". - Veszélyes kimondanunk az igazságot, amit a lelkiismeretünk diktál.
"L. még mindig hallgatja a Szabad Európa műsorát - és néha, amikor hallok a műsorból valamit, nagy megkönnyebbülés, hogy nincs már közöm egy organizációhoz, amelyre többé nincs semmi szükség, nem kell szerepet vállalni egy műsorban, ami teljesen értelmetlen, és nem kell közösködni emberekkel, akikre a műsor szempontjából nincs semmi szükség." - Mi már 1956. november 4. után felismertük ezt.
"Egy helybeli, környékbeli moziban japán filmet mutatnak. A film hőse egy gorillaszerű, mítikus óriáslény… Érdekes, hogy a nagy költséggel összetákolt filmben nyoma sincs erotikának, s nincsenek vonagló, meztelen testek, nyálas csókjelenetek; nincs szükség többé az erotikára, az abszurdumig fokozott agresszió kárpótolja a nézőt mindenért." - Mit szólna Márai, ha ma beletekintene a televíziók filmkínálatába?
"Egy irodalmi mű nemcsak az, amit az író (és a könyv) mond, nem is az előadásmód, hanem elsőrendűen az atmoszféra, amely a könyvet körülveszi. Ebben az atmoszférában lesz a könyv "eleven" - máskülönben olyan, mint az atmoszféra nélküli kihűlt égitestek, melyek fénylenek, de nincs élet bennük." - A "modernnek" mondott irodalomtudomány jóvoltából a művek már nem is fénylenek.