Székely László ombudsman egy édesanya bejelentésének vizsgálata alapján derítette ki, hogy az állami fenntartású iskolákban a települési (kerületi és fővárosi) önkormányzatok biztosítják ugyan a gyermekétkeztetést és az önkormányzat állapítja meg a térítési díjat, ám a személyi térítési díjat - vagyis amennyit az étkezésért fizetni kell - az intézményvezető szabja meg, aki a törvény szerint több személy is lehet.
Lehet maga az intézményvezető, a működtető vagy a szolgáltatást vezető. Arról azonban már nem rendelkezik egyik jogszabály sem, hogy mely esetben melyik szerv a tényleges döntéshozó.
Amennyiben a személyi térítési díj megállapítását a szülő vitatja, mivel a normatív kedvezményre való jogosultságát nem, vagy csak későn állapították meg, akkor a jelenlegi szabályozás és a feltárt joggyakorlat alapján nem egyértelmű, hogy ki jogosult a gyermekétkeztetés személyi térítési díjával kapcsolatos döntéssel, vagy a döntés elmulasztásával szemben benyújtott kérelem elbírálására.
A szabályozás tehát nem egyértelmű, és ellentmondásos, ami a jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonság követelményébe ütközik, és a panaszos jogorvoslathoz fűződő alapjogával összefüggésben is visszásságot idéz elő. Az ombudsman segítségét egy háromgyerekes anya kérte középiskolás gyermeke étkezési díjának sérelmesnek vélt megállapítása miatt.
Lánya a debreceni Könnyűipari Szakközép- és Szakiskolába jár, és az iskola működtetője annak ellenére nem biztosítja neki a normatív kedvezményt, hogy a családban három kiskorú gyermeket nevelnek. Tudomása szerint az önkormányzat azért nem ismeri el a kedvezményre való jogosultságot, mert a családban nevelkedő gyerekek közül az egyik - tekintettel arra, hogy az anya egyben nevelőszülő is - nevelt gyermek.