A kísérletben csaknem 700 ezer felhasználó - 689 ezer ember - vett részt a tudta nélkül: a Facebook egy héten át manipulálta az üzenőfalukon megjelent eseményeket, hogy kiderüljön, hogyan hat ez rájuk. A "résztvevőket" két csoportra osztották: az egyik csoportnak az ismerőseik által megosztott tartalmak közül főleg a negatívakat mutatták, míg a másik csoport az átlagosnál több pozitív megosztást láthatott, eltüntették előlük a negatív eseményeket.
Ugyanis a feltevés az volt, hogy ha a több szomorú, haragos kiírást olvasó felhasználó nagyobb eséllyel ír maga is ilyen bejegyzéseket, és tesz közzé negatív tartalmakat. A kísérlet ezt alá is támasztotta: szomorúbb lett a kiírásaik alapján az, aki maga is ilyen bejegyzésekkel, megosztásokkal találkozott. Így az is igaz, ha valaki nem találkozik pozitív hírekkel, maga is kevéssé oszt meg vidám tartalmakat.
A Facebooknak egyébként joga van ilyen kísérletekhez - noha először manipuláltak ekkora léptékben -, amit a kutatók is azzal magyaráztak, hogy ragaszkodtak a közösségi oldal felhasználási feltételeihez, amelyet regisztráció előtt mindenki aláír és elfogad.
Így viszont máskor is előfordulhat hasonló kísérlet, szintén a felhasználók tudta nélkül. Ám ennek a kísérletnek a jelentősége, hogy kiderült, emberek érzelmeire minden személyes találkozás nélkül hatnak a Facebookon, a barátok, ismerősök által megosztott események.
"A fő az volt, hogy megértsük, hogyan reagálnak az emberek különböző tartalmakra, barátaiktól származó hírekre" - reagált a portálnak a Facebbok, kiemelve, hogy nagyon alaposan előkészítik az ilyen kutatásokat, és megfontolják, mi lehetséges, és mi nem az. Hangsúlyozták, a kutatási eredményeket szigorúan a szolgáltatásuk javítására használják, és "szükségtelennek", hogy hosszútávon gyűjtsék az emberek érzelmeit célzó adatokat. "Az összes adatot biztonságosan tároljuk" - tették hozzá.