német-osztrák határ;Riesending-barlangrendszer;Johann Westhauser;

Ez az a barlang, ahonnan a szerencsétlenül járt férfit kell felszínre hozniuk a mentőknek  Fotó: Getty Images

- Elérték a mélyben rekedt barlangászt

Két orvos is lejutott a német-osztrák határon húzódó Riesending-barlangrendszerben ezer méter mélyen a hétvégén súlyosan megsérült német barlangászhoz; a szakemberek szerint azonban további napokat vehet igénybe, amíg a felszínre tudják hozni.

Az 52 éves tapasztalt barlangász, Johann Westhauser vasárnap a fején és a felső testén sérült meg, amikor egy szikla ráomlott a Berchtesgarden melletti, rendkívül nehezen járható barlangban, amelynek felfedezésében és feltérképezésében ő is részt vett pár évvel ezelőtt. 

A nemzetközi - német, osztrák, svájci és olasz - közreműködéssel folyó nagyszabású mentőakció hétfőn kezdődött azt követően, hogy a sérült barlangász egyik társa 12 órás mászás után kijutott a barlangból és riadóztatta a mentőket - idézte fel a történteket a BBC News csütörtökön. Az első orvos szerdán este jutott le a barlang bejáratától mintegy hatezer méternyi távolságra, ezer méter mélységben lévő férfihez, akivel a baleset után egy másik társa lent maradt. A svájci barlangi mentőkkel érkező orvoshoz német sajtójelentések szerint éjszaka egy olasz mentőcsoporttal lejutott újabb orvos csatlakozott. Az orvosok a sérült ellátása után speciális ruhát adnak rá a szállításhoz, és ha mozgathatónak ítélik, elkezdődhet a kijuttatása.

A szűk függőleges és vízszintes járatokban éjjel-nappal dolgozó négyfős mentőegységek közben több állomást építettek ki, ahol a kiút során megpihenhetnek a sérülttel. A szakemberek azonban úgy vélik, további napokba telhet, mire a felszínre érkeznek vele.
A berchtesgadeni Alpokban, az osztrák határ közelében található, 19,2 kilométer hosszú és 1148 méter mély, labirintusszerű barlangrendszer a leghosszabb és a legmélyebb Németországban, és az egyik legnehezebben bejárható egész Európában.

Könnyen beletörhet a bicskája az Orbán-kormánynak a BKV államosításába, ha abból indul ki, hogy az állami tulajdonba vétel, a központosítás önmagában megoldja az önkormányzati cég évtizedes problémáit. Értesüléseink szerint teljesen komolyan gondolja a kabinet azt, amiről ma a Népszabadság írt: egyre nagyobb teher a fővárosnak a közlekedési társaság üzemeltetése, ezért állami tulajdonba vennék, a részleteket illetően pedig több forgatókönyv is készült, így elképzelhető a továbbra is egyben történő kezelés éppúgy, mint a feldarabolás és egyes alágazatok - mint például a HÉV - átadása a MÁV-nal.