;

Opel;Volkswagen;Országos Rendőr-főkapitányság;tolvajok;alkatrészek;lopott gépkocsik;

A kocsik 80-85 százalékát Budapestről és Pest megyéből lopják el. Fotó: Thinkstock/Getty Images

- Alkatrészként élnek tovább

Hat év óta az autók első jó esztendeje volt 2013: látványosan csökkent ugyanis a lopott gépkocsik száma. A tolvajok módszerei változatosak, de most is a legjobban futó márkákra mennek rá, mert főként alkatrészként adják őket tovább. A legjobban a Volkswagent keresik, míg a legkevésbé a Fiatokat.

Nem volt olyan biztonságos éve az autóknak már jó ideje, mint 2013 volt: messze a legkevesebb gépkocsit lopták el évek óta. Mint lapunkat az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) tájékoztatta, tavaly mindössze 4683 tűnt el, legalábbis enyit jelentettek be.

Az előző évben még majdnem hétezer kocsi került idegen kézre, vagy pontosabban, ennyi esetben indult eljárás. (2008 hasonló egyenleget zárt, 6989 autóval, míg 2010-re kissé javult az átlag, hatezer alá ment a lopott járművek száma  - lásd keretünket.) Igaz, az ORFK elismerte, a lopott autókat utólag nagyon nehéz megtalálni, a nyomozás sikeressége mindössze 6,6 százalék.

A legkeresettebb márkák ugyanazok, mint néhány éve, de meglepő módon egészen más sorrendben: 2012-hez hasonlóan a listát tavaly is a Volkswagen vezette, több mint nyolczázat loptak el belőle, míg a második és harmadik helyen az Opel és a Suzuki állt, hétszáz eltűnt járművel.

A Suzuki 2012-hez képest is hátrább csúszott - akkor második volt -, ugyanis 2011-ben még a leggyakrabban eltulajdonított márka volt. Vélhetően az Opel és a Suzuki azért népszerű, mert a teljes magyarországi állományuk is nagy, mindkettőből több mint 400 ezer van az országban, míg a Volkswagenek száma nem éri el a 300 ezret, 270 ezer van belőlük.

Szembetűnő, hogy a 2013-as lista alapján a drágább autókat, a Mercedest és BMW-t is alig viszik - előbbiből 258-at, utóbbiból 271-et loptak -, ami megerősíti, hogy a tolvajok futó típusokra mennek rá.

A legkevesebbet a Fiatból vitték el, ami azért érdekes, mert 2012-ben rá sem fért a leggyakrabban ellopott kocsik listájára, míg 2011-ben a hetedik legkeresettebb volt. Tavaly újra rákaptak.

A kocsik döntő többségét, 80-85 százalékát Budapestről és Pest megyéből viszik el. Az idősebb, volt szocialista gyártmányú gépkocsikat főleg fémhulladéknak lopják, a középkategóriás járműveket alkatrésznek lopják és bontják szét - ezek igen jelentős hányadát hayai bontókban adják el.

A felső középkategóriás és luxuskocsikat általában lízingcsalással, hitelezési csalással, és a legritkább esetben lopással szerzik meg, majd legalizálják. Külföldön is ugyanez a trend figyelhető meg.

Frontálisan összeütközött vasárnap délután két személyautó Budapesten a Ferihegyi repülőtérre vezető úton. A baleset miatt a gyorsforgalmi úton feltorlódott a forgalom.