film;Grace Kelly;rövidfilm;Kárpáti György;Cannes-i Filmfesztivá;Grace – Monaco csillaga;

Marcello Mastroianni napszemüveg fölött kinéző képe lett a 67. filmfesztivál plakátja
FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/PASCAL LE SEG

- Versenyez a Fehér Isten

A hercegnévé lett hollywoodi filmcsillagról, Grace Kellyről szóló Grace – Monaco csillaga című film gálavetítésével ma este megkezdődik a világ elsőszámú filmfesztiválja Cannes-ban. Három magyar rendező kapott meghívást a 67. Cannes-i Filmfesztivál különböző szekcióiba, Mundruczó Kornél a Fehér Isten című játékfilmjével, Szőcs Petra a Kivégzés, illetve Kárpáti György Mór Provincia című rövidfilmjével lesz jelen.

A rövidfilmek, illetve a filmiskolások Cinéfondation szekciójában két ifjú hazai pályakezdőért doboghat a szívünk. Az előbbiben A kivégzés című filmjével Szőcs Petra versenyez, filmjét több mint három és félezer ajánlatból választották ki. Az utóbbiban a Színház és Filmművészeti Egyetem hallgatója, Kárpáti György Mór áll ringbe 21 perces Provincia című rövidfilmjével.

S még két magyar ügy: a Mundruczó-film egyik ifjú producere, Gyárfás Eszter vesz részt a három napos Producers ont he Move szakmai programon. És: Zsigmond Vilmos kap egyfajta életműdíjat a Cannes-i Filmfesztivál Angénieux nevű hivatalos partnerétől, mint olyan operatőr, aki munkáival rajta hagyta keze nyomát a század filmművészetén.

Az Arany Pálmáért folyó versenyben 18 játékfilmet vetítenek, hét díjat ítélhet oda a zsűri, elnöke pedig az új-zélandi Jane Campion. A válogatás remekül fest. Van köztük élő legenda: Jean-Luc Godard, aki a francia újhullám halhatatlan óriása, s aki furcsa módon nem Cannes-ban, hanem Berlinben aratott korábban nagy fesztiválsikereket, most Cannes mutatja be Adieu au langage című filmjét.

Ringben van a fiatal orosz filmesek egyik legizgalmasabb képviselője: Andrej Zvjagincev, aki a Visszatérés című első filmjével egycsapásra megalapozta nemzetközi hírnevét, korábban az Elena című rendezésével Cannes-ban a zsűri különdíját nyerte, most először került be a nagyversenybe Leviafan című munkájával.

Ötödik alkalommal versenyez Cannes-ban David Cronenberg, a Maps to the Stars című filmje sztárcsapata: Robert Pattinson, John Cusack, Julianne Moore és Mia Wasikowska. A Dardenne-testvérek szinte hazajárnak Cannhes-ba, eddig kétszer nyerték el az Arany Pálmát (Rosetta 1999, A gyermek 2005.), most a Two Days, One Night-tal lesznek jelen, főszerepben Marion Cotillard-ral.

Cannes ismét meghívta a hollywoodi sztárt, Tommy Lee Jonest, aki rendezői debütjével 2005-ben elnyerte a legjobb férfiszínész díját is (Melcuiades Estrada három temetése), most ismét rendezőként és színészként száll a versenybe a The Homesman című filmjével, amelyben Hilary Swank és Meryl Streep a partnerei egy utazásos sztoriban, amelyben két, mentálisan sérült nőt szállítanak Nebraskából Iowába.

Versenyben van az első filmjével (The Artist - A némafilmes) Oscar-díjassá előlépett Michel Hazanavicius, a két legendás angol: Mike Leigh és Ken Loach, a mesteri Ones Upon a Time in Anatolia török rendezője, Nuri Bilge Ceylan is. Most negyedszer hívták meg versenybe Olivier Assayast, akinek a Clouds of Sils Maria című filmjében Juliette Binoche mellett Kristen Stewart és Bruno Ganz is látható.

Cannes évről-évre gazdag kínálatát mutatja be a felújított, digitálisan új életre hívott klasszikusoknak. Idén pazar lista állt össze, csak mutatóba: Fellini 8 és félje, amelyből Marcello Mastroianni napszemüveg fölött kinéző képe lett a 67. filmfesztivál hivatalos plakátja, az olasz spagetti-western első mesterdarabja, az épp 50 éve készült Egy maréknyi dollárért Sergio Leonetól, illetve az örökzöld Vittorio de Sica-vígjáték, a Házasság olasz módra, amelyben Sophia Loren látható ragyogó szépségében.

Az idén épp a legendás Sophia Loren lesz Cannes díszvendége, még mindig ragyogó szépségében.

Hetvennégy éves korában meghalt Hans Rudolf Giger svájci szürrealista képzőművész, A nyolcadik utas a halál című kultikussá vált science-fiction film szörnyalakjának tervezője. Giger 1940-ben született, építészetet és ipari formatervezést tanult Zürichben. Sötét hangulatú, monokróm műveit egyszerre hatja át a groteszk és a szexualitás, alakjai elgépiesedett környezetben élnek, testük mechanikus és emberi.