autóvásárlás;autóhitel;

2014-ben 60-62 ezer új személyautó találhat gazdára Magyarországon. Fotó: Thinkstock/Getty Images

- Macerásabb és drágább lett az autóvásárlás

Már közjegyzőre is szükség van az autóvásárláshoz a jogszabályi, illetve a pénzügyi szolgáltatások közelmúltbéli változásai miatt. Ráadásul a vevőnek nem csak időt, de pénzt is kell áldoznia úgy, hogy még meg sem vásárolta álmai négykerekűjét. Lízing esetén elég, ha egyszer látogat el a közjegyzőhöz, míg hitel estén kétszer kell elzarándokolnia és a kiadásai is megnőnek.

Ennek oka az új Polgári Törvénykönyv (Ptk) idén március közepi hatályba lépése. Az új törvény ugyanis autóhiteleknél már nem ad lehetőséget az opciós vételi jogra, amely eddig lényegében magát a fedezetet jelentette a finanszírozók számára. Ezzel gyakorlatilag lehetetlenné vált, hogy az ügyfél fizetésképtelensége esetén a bank birtokba vegye, majd újraértékesítse a hitel fedezetéül szolgáló gépjárművet és a befolyt vételárból lezárja a fennálló tartozást - közölte Orbán Imre, az Autóhitel Alkusz Zrt. vezérigazgatója. A hitelintézetek erre reagálva jószerivel befagyasztották a hitelezést és egy másik finanszírozási formára, a lízingre összpontosítanak.

A szakember a Népszavának elmondta, a reménybeli autóvásárlónak, ahhoz, hogy lízingszerződést köthessen, a közjegyzőnél 5 ezer forintért regisztráltatnia kell magát, mint felhasználó. Magyarán fizet azért, hogy hivatalos igazolása legyen arról, hogy ő önmagával azonos. A finanszírozó csak ezt követően jegyeztetheti be a szerződést a közjegyzőnél a Hitelbiztosítéki Nyilvántartásba (HBNY) potom 7 ezer forintért. Ezt az összeget természetesen a vevőnek vagy az első részletben, vagy rosszabb esetben a kamatostól vissza kell fizetnie. A lízing szakma nem igazán látja ennek az eljárásnak a logikáját, mert a hitelnél még lenne értelme, de a lízingnél a gépkocsi a hitelfolyósító tulajdonában marad a futamidő lejártáig.

Bohács Zoltán, a Magyar Lízing Szövetség autóbizottságának vezetője ehhez még hozzátette, hogy aki mindennek ellenére mégis az autóhitelt választja, kétszer kell elmennie a közjegyzőhöz. Az opciós jog ugyan megszűnt, de az autóra, mint ingóságra, be lehet jegyeztetni jelzálogjogot.

A hitelfelvevő tehát kifizet 5 ezer forintot a HBNY nyilvántartásba vételért, majd egy újabb látogatás során 6 ezer forintot a jelzálog bejegyzésért. Bohács Zoltán lapunknak megjegyezte, jelenleg még nincs arra lehetőség, hogy a két befizetést, illetve bejegyzést egy időben letudhassa az ügyfél. A hitelnél tehát kétszer megy közjegyzőhöz az vevő és háromszor fizet, hiszen a 7 ezer forintot is behajtja rajta a finanszírozó. A lízing megúszható egy közjegyzői látogatással és 12 ezer forint többlet kiadással, a hitel három látogatásba és 18 ezer forintba kerül.

Az autóbizottság vezetője hozzátette, a hitel az elmúlt években amúgy is visszaszorult, különösen a céges vásárlásoknál, ahol a lízing után az áfa egy jelentős része visszaigényelhető.

Orbán Imre azt is elárulta, a biztosításokhoz hasonlóan az alkuszok a lízingnél 8-10 százalékos teljes hitelmutatóval (thm) számolhatnak az ügyfelek, míg a kereskedők hitelintézeti jutaléka miatt 20-30, de esetenként 35-40 százalékra is rúghat ez a szám.

Az új autó finanszírozás idén az első negyedévben élénkült. Tavaly 30 százalékos volt a forgalombővülés 2012. első negyedévéhez és egy alacsony bázishoz képest, most 45 százalékos volt a növekedés. A jelentős élénkülésben fontos szerepet játszanak a céges kishaszonjármű vásárlások, melyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) növekedési hitelprogramja is ösztönz. A lakossági vásárlások azonban még mindig jócskán elmaradnak a korábbi időszakhoz képest.

Ezt Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető-elnöke is megerősítette a Népszavának. A céges vásárlások aránya nagyjából 70, a magánvásárlások aránya 30 százalék. Egy évtizede ez még éppen fordított volt. Az ügyvezető elnök becslése szerint 2014-ben 60-62 ezer új személyautó találhat gazdára. Ez 10-15 százalékkal haladhatja meg a tavalyi értékesítést és fele, egyharmada a válság előttinek.

Nem múlt el a veszélye, hogy az ukrán-orosz konfliktus az olajcsapok elzárásához vezet. Egy rövid ideig tartó lezárás még nem veszélyeztetné az hazai üzemanyag-ellátást. A Moszkva és Kijev közötti csatározások már beépültek az olaj jegyzésárakba - állítják szakértők. A nyári autózási főszezonban viszonylag stabil, de néhány forinttal magasabb üzemanyagárakra lehet majd számítani Magyarországon - különösen, ha kormány az év közepétől bevezeti a benzin és a gázolaj kötelező jelölését.