Ennek oka az új Polgári Törvénykönyv (Ptk) idén március közepi hatályba lépése. Az új törvény ugyanis autóhiteleknél már nem ad lehetőséget az opciós vételi jogra, amely eddig lényegében magát a fedezetet jelentette a finanszírozók számára. Ezzel gyakorlatilag lehetetlenné vált, hogy az ügyfél fizetésképtelensége esetén a bank birtokba vegye, majd újraértékesítse a hitel fedezetéül szolgáló gépjárművet és a befolyt vételárból lezárja a fennálló tartozást - közölte Orbán Imre, az Autóhitel Alkusz Zrt. vezérigazgatója. A hitelintézetek erre reagálva jószerivel befagyasztották a hitelezést és egy másik finanszírozási formára, a lízingre összpontosítanak.
A szakember a Népszavának elmondta, a reménybeli autóvásárlónak, ahhoz, hogy lízingszerződést köthessen, a közjegyzőnél 5 ezer forintért regisztráltatnia kell magát, mint felhasználó. Magyarán fizet azért, hogy hivatalos igazolása legyen arról, hogy ő önmagával azonos. A finanszírozó csak ezt követően jegyeztetheti be a szerződést a közjegyzőnél a Hitelbiztosítéki Nyilvántartásba (HBNY) potom 7 ezer forintért. Ezt az összeget természetesen a vevőnek vagy az első részletben, vagy rosszabb esetben a kamatostól vissza kell fizetnie. A lízing szakma nem igazán látja ennek az eljárásnak a logikáját, mert a hitelnél még lenne értelme, de a lízingnél a gépkocsi a hitelfolyósító tulajdonában marad a futamidő lejártáig.
Bohács Zoltán, a Magyar Lízing Szövetség autóbizottságának vezetője ehhez még hozzátette, hogy aki mindennek ellenére mégis az autóhitelt választja, kétszer kell elmennie a közjegyzőhöz. Az opciós jog ugyan megszűnt, de az autóra, mint ingóságra, be lehet jegyeztetni jelzálogjogot.
A hitelfelvevő tehát kifizet 5 ezer forintot a HBNY nyilvántartásba vételért, majd egy újabb látogatás során 6 ezer forintot a jelzálog bejegyzésért. Bohács Zoltán lapunknak megjegyezte, jelenleg még nincs arra lehetőség, hogy a két befizetést, illetve bejegyzést egy időben letudhassa az ügyfél. A hitelnél tehát kétszer megy közjegyzőhöz az vevő és háromszor fizet, hiszen a 7 ezer forintot is behajtja rajta a finanszírozó. A lízing megúszható egy közjegyzői látogatással és 12 ezer forint többlet kiadással, a hitel három látogatásba és 18 ezer forintba kerül.
Az autóbizottság vezetője hozzátette, a hitel az elmúlt években amúgy is visszaszorult, különösen a céges vásárlásoknál, ahol a lízing után az áfa egy jelentős része visszaigényelhető.
Orbán Imre azt is elárulta, a biztosításokhoz hasonlóan az alkuszok a lízingnél 8-10 százalékos teljes hitelmutatóval (thm) számolhatnak az ügyfelek, míg a kereskedők hitelintézeti jutaléka miatt 20-30, de esetenként 35-40 százalékra is rúghat ez a szám.
Az új autó finanszírozás idén az első negyedévben élénkült. Tavaly 30 százalékos volt a forgalombővülés 2012. első negyedévéhez és egy alacsony bázishoz képest, most 45 százalékos volt a növekedés. A jelentős élénkülésben fontos szerepet játszanak a céges kishaszonjármű vásárlások, melyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) növekedési hitelprogramja is ösztönz. A lakossági vásárlások azonban még mindig jócskán elmaradnak a korábbi időszakhoz képest.
Ezt Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető-elnöke is megerősítette a Népszavának. A céges vásárlások aránya nagyjából 70, a magánvásárlások aránya 30 százalék. Egy évtizede ez még éppen fordított volt. Az ügyvezető elnök becslése szerint 2014-ben 60-62 ezer új személyautó találhat gazdára. Ez 10-15 százalékkal haladhatja meg a tavalyi értékesítést és fele, egyharmada a válság előttinek.