;

választás;Fidesz;Orbán Viktor;

Jóri András visszatérne FOTÓ: VAJDA JÓZSEF

- Európai „nem” az orbáni jogfosztásra

A jobboldal két, jogállamiságot sértő korábbi intézkedését is elítélték tegnap a nemzetközi jogi fórumokon. Az Európai Bíróság Jóri András volt adatvédelmi biztos hivatalának idő előtti megszüntetését, illetve a volt ombudsman menesztését, a strasbourg-i bíróság pedig az egyházügyi törvényt marasztalta el. Előbbinek lehetnek politikai következményei, utóbbinak azonban nem valószínű. Jóri András lapunknak azt mondta, az Európai Bíróság határozata nyomán ki kellene őt nevezni az adatvédelmi hatóság élére.

Jóri András szerint az Európai Bíróság tegnapi döntése úgy értelmezhető, hogy ki kell őt nevezni a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) élére az eredeti, hat évre szóló mandátuma időtartamáig. A lapunknak nyilatkozó volt adatvédelmi biztos szerint a luxembourg-i székhelyű testület indoklásában ez a következtetés ugyan nem szerepel, de az ítélet egyértelműen kimondja, hogy orvosolni kell a jogsértést.

Jóri Andrást 2008. szeptember 29-én választotta meg adatvédelmi biztossá az akkor még MSZP-SZDSZ többségű Országgyűlés, megbízatása hat évre, vagyis eredetileg 2014 őszéig szólt. A 2010-ben kétharmados parlamenti többséget szerző Fidesz-KDNP azonban az új alaptörvénnyel, 2012. január elsejei hatállyal megszüntette az adatvédelmi biztos intézményét. Helyette létrehozta a NAIH-ot, amelynek elnökévé - Orbán Viktor miniszterelnök javaslatára - Péterfalvi Attila korábbi adatvédelmi biztost nevezte ki kilenc évre Schmitt Pál akkori államfő.

Jóri mandátumát most elvben az uniós bíróság döntéséig eltelt csaknem két és fél évvel kellene meghosszabbítani, vagyis Jóri 2016 végéig lehetne a NAIH elnöke. A volt biztos álláspontját egyébként az uniós bíróság főtanácsnokának tavaly decemberi állásfoglalása is alátámasztja, amelyben Melchior Wathelet úgy fogalmazott: az uniós irányelv alapján gyakorolt feladatkör szempontjából a két szerv, az adatvédelmi biztos intézménye és a NAIH, azonosnak minősül.

Az Európai Bíróság tegnapi ítélete szerint Jóri idő előtti eltávolításával Magyarország megsértette a személyes adatok védelméről szóló uniós irányelvet, mivel a tagállamok által kijelölt adatvédelmi hatóságok függetlensége megköveteli, hogy a tagállamok tiszteletben tartsák az "adatvédelmi hatóságok megbízatásának" időtartamát. "Ha egy tagállam számára megengedett lenne, hogy a felügyelő hatóság megbízatását a megbízatási idő lejárta előtt megszüntesse, anélkül, hogy tiszteletben tartaná az alkalmazandó jogszabályok által e célból előzetesen meghatározott szabályokat és garanciákat, akkor ezt a hatóságot a politikai hatalom akaratának való megfelelésre késztethetné" - olvasható a testület indoklásában.

Az uniós bírósághoz korábban az Európai Bizottság (EB) fordult az ügyben, amelynek igazságügyi biztosa, Vivien Reding az ítélethirdetés után úgy fogalmazott: az EB immár három alkalommal lépett fel az adatvédelmi hatóság függetlenségének védelmében és "szükség esetén nem fog habozni, hogy újra fellépjen". Az uniós jog értelmében ha az Európai Bíróság megállapítja valamely tagállam kötelezettségszegését, akkor a tagállamnak mihamarabb tájékoztatnia kell az EB-t azokról a lépésékről, amelyek a helyzet orvoslását célozzák. Amennyiben a testület úgy ítéli meg, hogy a tagállam nem teljesítette az ítéletben foglaltakat, újabb, pénzügyi szankciók kiszabására irányuló keresetet indíthat.

Az Orbán Viktor által a NAIH elnökének jelölt, majd megválasztott Péterfalvi Attila egyébként kinevezése óta több vitatható, illetve a kormánypártoknak kedvező döntést hozott. Legutóbb például Péterfalvi állásfoglalására hivatkozva utasították el a választási szervek az ajánlóíveken szereplő aláírások ellenőrzését, holott felmerült a gyanú: a választásra alakult minipártok - amelyek miatt jelentősen megoszlottak a kormányellenes szavazatok - egymás ajánlóíveiről másolhatták le a választók személyes adatait, így könnyen megszerezhették a jelöltjeiknek szükséges, körzetenként minimum 500 darab aláírást. Péterfalvi érvelése szerint "az adott esetben nagyszámú ajánlás áttanulmányozása aránytalan terhet róna az adatkezelő szervekre".

Strasbourg: sérült a vallásszabadság
Az uniós bíróság döntése mellett tegnap az Európa Tanács (ET) strasbourg-i székhelyű emberjogi bírósága is elmarasztalta a jobboldal egy másik, emblematikus intézkedését, a 2011-ben meghozott, majd többször módosított egyházügyi törvényt.
A jogszabály a bíróság döntése szerint sérti a vallásszabadságot, mivel nem összeegyeztethető az állammal szemben támasztott vallási semlegesség követelményével, hogy az egyházi státuszuktól megfosztott vallási közösségeknek a parlamenttől kell kérniük, hogy újra egyházi státust kaphassanak, és objektív indok nélkül más megítélés alá esnek az anyagi juttatások terén, mint a bejegyzett egyházak. A bírák úgy találták, a magyar állam nem tudta megfelelően bizonyítani, hogy ne lett volna kevésbé drasztikus megoldás az állami támogatással visszaélő közösségek kiszűrésére, mint több száz bejegyzett egyház felekezeti jogainak elvétele.
Mint ismert, a magyar Alkotmánybíróság (Ab) tavaly megállapította az egyházak elismerésére vonatkozó eljárási szabályok alaptörvény-ellenességét, ezután azonban az Országgyűlés egyszerűen beemelte azokat az alaptörvénybe. Az elismerési feltételek közé tartozik a legalább 100 éves nemzetközi vagy 20 éves hazai működés, a mintegy 10 ezer főt elérő egyházi tagság, illetve az, hogy a vallási közösség ne jelentsen nemzetbiztonsági kockázatot.
A feltételek fennállását első körben az emberi erőforrások minisztere, majd az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága vizsgálja, ezután a parlament kétharmados többséggel dönthet az elismerésről. Vagyis a feltételek fennállása esetén is a kormánypártok jóindulatán múlik az egyházzá válás. A strasbourgi-i bíróság döntése egyébként nem kényszerítheti az ET tagállamait a jogszabályok megváltoztatására, csak vagyoni vagy nem vagyoni kártérítést ítélhet meg.
A pert megnyerő kilenc kisegyház több milliárd forint elmaradt bevételre lehet jogosult, mivel a jogfosztás miatt több, mint két évig nem részesülhettek az állampolgárok egyszázalékos SZJA-felajánlásaiban, illetve az oktatási és szociális tevékenységük után járó állami támogatásokban. A felekezeteket képviselő TASZ szerint az egyházügyi törvény a jogfosztás egyik legsúlyosabb esete volt a rendszerváltás óta.
A szintén jogfosztott, Iványi Gábor vezette Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség korábban szintén Strasbourg-hoz fordult, róluk februárban Balog Zoltán erőforrás miniszter megállapította, hogy megfelelnek az egyházi elismerés feltételeinek, így most az új parlament döntésére várnak.

Az 1956 utáni megtorlások miatt háborús bűntettel vádolt Biszku Béla nyugdíjas pártvezető, volt belügyminiszter perében a sértettek gyermekei a családokat ért traumáról beszéltek tanúként kedden a Fővárosi Törvényszéken.