;

bemutató;Varázsfuvola;Mozart;Erkel Színház;Baross Imre Artistaképző;Parázsfuvolácska;

Monostatos, Pamina és Papageno a porondon. Dékán Jenő (b), Szemere Zita (k) és Gradsach Zoltán (j). Fotó: Facebook/Magyar Állami

- Közelkép - Cirkusz az Operában

Premier az Erkel Színházban, gyerekeknek szóló előadás. Mozart Varázsfuvoláját egy időben divat volt gyerekoperának hívni, s rettenetesen poros rendezésekkel örökre elvenni vele a "célközönség" kedvét a műfajtól. Most a kicsiny zenekar a színpadon egy emelvényen foglal helyet, bordó, csillogó frakkban belép a karnagy úr és kezdetét veszi a Parázsfuvolácska.

Egy cirkusz nézőterén találjuk magunkat, ahol a porondmester vásári kikiáltó módjára, harsányan és friss humorral mutatja be a szereplőket. Opera-keresztmetszetet látunk, ahol a nagy pörgés-forgásban néha koppan egyet a dramaturgia, de folyamatosan élvezhető, szerethető marad az egész. Igazából nincs is ideje lehervadnia a mosolynak az ember arcáról.

Lackfi János verses összekötő szövegei remekül ülnek, a prózát mondó művészek hálásak lehetnek érte.

Élénkek, ötletesek, kifejezőek Juhász Katalin jelmezei, a gyerekközönség hamar beleéli magát a játékba. A szédítően harsány maskarában a nézőtér felől bevonuló Papageno már azelőtt tapsot kap, hogy egy hangot énekelt volna. Valóban kész cirkusz! A Baross Imre Artistaképző növendékei még rá is tesznek egy lapáttal.

Milyen jó, hogy nincsenek akadékoskodó jogutódok, nem biztos ugyanis, hogy a cirkuszi késdobáló Monostatos, vagy a bűvésztrükköket bemutató Sarastro figurája elnyerné a mű eredetijét etalonnak gondolók tetszését.

Toronykőy Attila színpadi ötletei, a kedvvel és élvezettel játszó Gradsach Zoltán (Papageno) és Busa Tamás (Porondmester) a mese többi alkotó résztvevőjével olyan lelkes légkört teremtett a hatalmas színházteremben, ami sokáig emlékezetes lesz a gyerekközönségnek, amely  éljenzi és haza sem akarja engedni a komédiázni is tudó énekművészeket.

A Parázsfuvolácska premier vasárnap egy teljes Erkel színháznyi nézőből formált operabarátot. Nem kis szó.

(Wolfgang Amadeus Mozart - Lackfi János: Parázsfuvolácska. Bemutató: Erkel Színház)

Lapunkban korábban Kerényi Miklós Gáborral készült interjúban a Budapesti Operettszínház igazgatója arról beszélt, hogy az elmúlt években a  Színház- és Filmművészeti Egyetemet egyfajta ízlésterror alapján működtették. Erre reagált Ascher Tamás, a nemrég leköszönt rektor, a vele készült beszélgetésben és feljelentésként értelmezte a direktor kijelentését. Kerényi Miklós Gábor ezután elküldte újabb észrevételeit, amit most közlünk. Ascher Tamás ehhez már e hasábokon nem kívánt hozzászólni. Részünkről a vitát ezzel a közléssel lezárjuk.