MVM;földgázvezeték;

- Működésképtelen gázvezeték

 Ugyan ma átadják az új szlovák-magyar gázvezetéket, de azon legfeljebb az év vége felé érkezhet majd földgáz Magyarországra. A csővezeték ugyanis még nem készült el, nem történt meg a próbaüzemeltetése és használatbavételi engedélyt sem kapott – állítják a szakértők. A vezetéken akkor sem juthatnak majd érdemi mennyiségű „segélyszállítmányok” hazánkba, ha üzemképes lesz. Miután az orosz gázszállítások leállítása esetén kiürül a szlovák Testvériség csővezeték is, amelyhez az új kapcsolattal csatlakozik a magyar hálózat.

Csupán választási kampánycélokat szolgál az új magyar-szlovák gázvezeték mai átadása. A szállítási rendszer ugyanis működésképtelen – tudtuk meg iparági szakértőktől, akik elmondták: még nem történt meg a csővezeték próbaüzemeltetése sem, ami több hónapot vesz majd igénybe. Emiatt a vezeték nem kaphatta meg a használatba vételi engedélyt sem, így nem állítható üzembe várhatóan az év végéig. Emellett – állítják szakemberek – a szlovák oldalon sem fejeződtek még be teljes mértékben a kivitelezési munkálatok.

Az új vezeték avatásával a Fidesz-kormány az ellátásbiztonság javulásának hamis illúzióját kelti – vélik hozzáértők, akik arra figyelmeztetnek, hogy a cső szlovák oldalon a Testvériség gázvezetékhez kapcsolódik, amely Oroszországból Ukrajnán át és Szlovákián keresztül szállít gázt Csehországba, és az osztrák gázelosztó központba, Baumgartenbe. Ezen a csővezetéken pedig ugyanaz az orosz gáz érkezik, mint a magyar határra, Beregdarócra befutó ukrán vezetéken. Vagyis, ha Oroszország, vagy Ukrajna elzárja a gázcsapokat, a Testvériség üresen kong majd.

Így Magyarország ellátását nem oldja majd meg az északi vezeték. Még akkor sem, ha a szlovák szakemberek komoly műszaki teljesítményt produkálva megfordítják a vezetéken a szállítási irányt. Így a csövön Nyugat-Európából megy majd a gáz Kelet felé, és ebből a mennyiségből valamilyen csoda folytán juthat majd Magyarországnak is, az ukrajnai vezeték esetleges elzárása esetén ugyancsak ellátási gondokkal szembesülő szlovákiai fogyasztók rovására. (Ráadásul a szlovákoknak nincsenek jelentős gáztároló-kapacitásaik sem, amiből földgáz juttathatnának Magyarországra.) Igaz, jelenleg hazánkban is hiába van mintegy hat milliárd köbméter tárolási tér a kormányzat kezében, ami az ország több mint féléves ellátására elegendő lenne, mert a kormány szinte üresen tartja mind a kereskedelmi, mind a vészhelyzeti tárolókat.

A Fidesz propagandája ellenére a magyar-szlovák csövön Lengyelországból sem érkezhet gáz. Miután az új lengyel-szlovák vezeték még nem épült ki, s ha ez meg is történt volna nem lenne mit belepumpálni, mert ma még Lengyelország is az oroszoktól kapja a gázt, a lengyel palagáz kitermelésre pedig még évekig kell várni. Ugyanúgy, mint arra, hogy elkészüljön a lengyel cseppfolyósított gázt kezelő terminál, amely képes lesz fogadni a tengeren tartályhajókon érkező földgáz szállítmányokat, s azokat újra légneműsítve exportálni tudja a majdan kiépülő észak-déli európai gázszállítási folyosón Közép-Európába, így Magyarországra is.

Orbán Viktor kormányfő az Európai Unió állam- és kormányfőinek múlt pénteki tanácskozását követő nyilatkozatában jelentette be, hogy ma Szada közelében történik meg az új gázvezeték avatása. Az összesen 111 kilométer hosszú, kétirányú, 75 bar nyomású csővezeték magyarországi szakasza 92 kilométer hosszú lesz Vecsés és Balassagyarmat között.

A beruházó Magyar Gáz Tranzit Zrt. - amelynek meghatározó tulajdonosai az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. és az MFB Invest Zrt. - azonos, egyenként 49,98 százalékos üzletrésszel. A tervek szerint az új földgázvezeték kapacitása szlovák-magyar irányba 500 ezer köbméter/óra, mintegy 4 milliárd köbméter/év. Magyar-szlovák irányba pedig 200 ezer köbméter/óra, mintegy 1,6 milliárd köbméter/év lesz a kapacitás. A későbbiekben igény szerint lehetőség lesz a tranzitlehetőségek további növelésére. Érdemes megjegyezni: az Orbán–kabinet jelentős figyelmet fordított a gázvezeték összeköttetés kiépítésére a szomszédos országokkal.

Mondván, a beruházásokra szükség van az ellátásbiztonság fokozása végett. Az érvelés szépséghibája azonban az, – állítják szakemberek – hogy mind a horvát, mind a szerb, mind a román, és a korábban kiépített szlovák vezetékkapcsolaton jelenleg csak kifelé szállítható gáz. Vagyis országunk még vészhelyzet – az orosz gázszállítások leállítása - esetén is csak exportálni képes a gázt, importálni nem. Miközben az éves szükségletünk több mint 80 százalékát behozatalból fedezzük. (Az Ausztria felőli vezetéken is orosz gáz érkezik.)

Az Orbán-kabinet csak a külföldi palagázt kitermelését támogatja

Miközben az Orbán-kormány megállapodást kötött a közelmúltban a másik három visegrádi szövetségbe tartozó országgal, – Csehország, Lengyelország, Szlovákia – a palagáz kitermelésének a támogatásáról, a hazai kitermelést semmilyen módon nem segíti elő a kabinet. A Fidesz-adminisztráció ugyanis nem hajlandó kiadni a hazai kitermelés elindításához, a kutatásokhoz szükséges környezetvédelmi engedélyeket – állítják szakemberek. Holott Magyarország területén – elsősorban az úgynevezett Makói Árokban, és a Békéscsabai Medencében - annyi gáz rejtőzik a föld alatt, amennyi az ország szükségleteit több mint egy évszázadon át képes lenne kielégíteni. A hazai gázvagyon kiaknázása helyett azonban a kormányzat a paksi atomerőmű bővítésére költ majd több mint háromezer milliárd forintot, az adófizetők pénzéből – jegyzik meg hozzáértők.

Hatszáz járatát törölte csütörtöki menetrendjéből a német Lufthansa a földi kiszolgáló személyzet több repülőtérre kiterjedő sztrájkja miatt - közölte a légitársaság szerdán. Több repülőgép Budapestről sem indul el.