A malajziai hatóságok hétfői sajtóértekezletükön közölték, a légitársaság vizsgálata szerint a gép másodpilótája volt az, aki helyi idő szerint éjjel 1.19-kor utoljára bejelentkezett a pilótafülkéből, s nyugodt hangon közölte: "Minden rendben. Jó éjszakát!" A gép akkor lépett ki a malajziai légtérből, s vette át a vietnami légiirányítás.
Az a szakember szerint elképzelhetetlen, hogy - bár a polgári légiirányítás akár el is veszíthette a kapcsolatot az utasszállítóval - a légierő, a légvédelem ne észlelte volna az útvonalát. Az is különös, hogy ha kikapcsolták az "összeütközést elkerülő" berendezést, hogyan közlekedhettek a zsúfolt légtérben, balesetmentesen.
Pető György szerint erre, bár alighanem tudják, nem árulják el a választ. Hogy az amerikai vagy akár a kínai hatóságok miért nem járnak közelebb a megoldáshoz, szerinte az a magyarázat, hogy még a - mellesleg meglehetősen kései - riasztás előtt idegen, ellenséges légtérbe - akár Iránba - repült a járat. Feltehető az is, hogy egy ilyen manővert követően nyomban egy védett hangárba vitték a gépet, ezért nem találják a műholdak. Ha igaz a feltételezés, akkor a pilóták mindketten "benne lehettek" az ügyben. Ekkor még az is elképzelhető, hogy a mobiltelefonokat blokkoló eszközt is bekapcsoltak a gépen, hogy a több száz utas ne használhassa saját készülékét. Ez azonban olyan komoly előkészületeket igényelhetett, ami kizárja a "spontán" eltűnést.
A legvalószínűbb most az, hogy valahol épségben áll a gép, utasai pedig túszok. Még annak ellenére is, hogy senki nem vállalta a felelősséget a géprablásért. Ha ugyanis valóban szerencsétlenség történt volna, képtelenség, hogy a fekete dobozok jeladóit senki sem észleli. (V.J)
Előző nap a malajziai kormányfő azt közölte, a Boeing egyik kommunikációs rendszerét (ACARS) akkorra már kikapcsolták, a repülő útvonalát pedig módosították, a másodpilóta azonban nem jelezte, hogy probléma lenne. Tegnapi tájékoztatás szerint a gép utoljára 1.07-kor küldött automatikus jelet, a következő bejelentkezés fél óra múlva lett volna esedékes, de már nem érkezett meg.
Így nem tudják megmondani, pontosan mikor kapcsolták ki a rendszereket. Annyit tudni, hogy a válaszjeladókat különböző időpontokban némították el, ami nagy valószínűséggel szándékosságra utal. Mivel a gép "elnémításához" szakértelem kellett, a pilóták kerültek a nyomozás célkeresztjébe.
A főpilóta, az 53 éves Zaharie Ahmad Sah lakásában talált repülésszimulátorról kiderült, hogy a férfi két komputerjátékból, hat monitorral, maga barkácsolta, szívesen büszkélkedett vele ismerőseinek. A nyomozók a szimulátort elvitték, szakértők vizsgálják, ahogyan a pilóta két laptopjának tartalmát is.
A pilótáról a brit Daily Mail azt írta, hogy a nemrégiben öt évre elítélt malajziai ellenzéki vezető, Anwar Ibrahim "fanatikus" híve volt, részt vett a bírósági tárgyalásán is, s ezért a hatóságok nem zárják ki a politikai motivációt, de az öngyilkosság lehetőségét is vizsgálják.
A 27 éves másodpilótánál, Farik Ab Hamidnál is tartottak házkutatást, őt megbízható, profi repülőgép vezetőnek ismerték. A két pilóta - mint tegnap közölték - nem kérte, hogy együtt repülhessen. A nyomozóhatóságok rajtuk és az utaskísérőkön kívül a földi kiszolgáló személyzetet is átvilágítják. Az utasokról továbbra is gyűjtik a háttér információkat. A gépen 227 utas és 12 főnyi személyzet tartózkodott.
Ausztrália vette át az Indiai-óceán déli részén a kutatóakció irányítását, ezt Tony Abbott kormányfő jelentette be. Abbott telefonon tárgyalt Nadzsib Razak malajziai kormányfővel, a két P-3C Orion repülő mellett további eszközöket ajánlott fel a kutatáshoz.
A malajziai haditengerészet és légierő mellett Indonézia is részt vesz a déli légifolyosó átvizsgálásában, valamint az amerikaiak egy P-8A Poseidon felderítő gépe. Francia szakértők is érkeztek Kuala Lumpurba. Amióta kiderült, hogy további hét és fél órát a levegőben tölthetett a Boeing-777-200ER, újabb 11 ország területére, több mint 16 ezer kilométer hosszú sávra terjesztették ki a kutatást.
Malajzia diplomáciai üzenetben segítséget kért mindazon országoktól, amelyek légtere felett a gép északi vagy déli irányban áthaladhatott, kérték műholdas adataik, radarfelvételeik megosztását. A kínai polgári légi irányítás már közölte, nem észlelték, hogy légterükbe belépett volna a gép.