KSH;ipar;járműgyártás;

- A járműipari export élteti a gazdaságot

A magyar gazdaság szinte egyetlen jól teljesítő fontos ágazatává vált a járműgyártás. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb részletes jelentése szerint januárban a járműgyártás kibocsátása kimagaslóan, 30,6 százalékkal nőtt 2013 első hónapjához képest.

Ugyanakkor olyan, Magyarországon hagyományosan fontos innovatív területeken, mint a gyógyszeripar és számítógépek, elektronikai, optikai termékek gyártása, folytatódott a visszaesés, az előbbinél 14,2, az utóbbinál 12,6 százalékos a csökkenés. Az ok az elektronikánál elsősorban a híradás-technikai berendezések és az elektronikus fogyasztási cikkek iránti kereslet csökkenése - írja az MTI. A járműgyártás a feldolgozóiparnak most már csaknem a harminc százalékát adja, így jelentős a szerepe abban, hogy az összkép pozitív: az ipari termelés volumene januárban 6,1 százalékkal nőtt az egy évvel korábbival összevetve, és 3,1 százalékkal teljesítette túl az előző havit.

Alighanem véletlen, hogy Orbán Viktor éppen a részletes statisztika megjelenése napján, tegnap vett részt egy újabb autóipari beszállító, a japán Takata beruházásának alapkőletételén. A biztonsági berendezéseket, elsősorban légzsákokat gyártó vállalkozás a korábbi közlések szerint - a miniszterelnök már tavaly novemberben is bejelentette a beruházást - 68,3 millió eurót, azaz több mint húszmilliárd forintot fektet be a miskolci déli ipari parkban. Az persze nem véletlen egybeesés, hogy az ilyen események a választási kampányba kerülnek, ezekben a napokban Orbán sűrűn átad valamit, akár egyedi cég új gépe előtt is szívesen átvágja a nemzetiszínű szalagot. A látszat csal, valójában már nem ömlik az országba külföldről a működő tőke, kevés az igazán jelentős befektetés, a beruházások volumene 17 százalékon áll, azaz a termelőkapacitások puszta megújítására sem elég. A teljes parlamenti ciklusban a kormány legmagasabb figyelmére méltatott, stratégiai megállapodás aláírásával megtisztelt összes cég mindössze pár ezer új munkahely létesítését vállalta.

A Takata-beruházás azonban tényleg jelentős, mintegy ezer munkahely létesül a munkanélküliség sújtotta borsodi régió központjában. Orbán az elmúlt három év legjelentősebb beruházásnak nevezve a miskolcit, vagyis a kecskeméti Mercedes gyár fejlesztése óta nem volt a mostanihoz mérhető bejelentés.

A Fidesz-elnök meg is becsüli a japán befektetőket, nyoma sincs már a pártja által még ellenzékben hangoztatott kritikának, hogy az összeszerelő-üzemek csak "bérrabszolga-munkahelyeket" teremtenek, de a kormányerőktől ma is gyakran hallott multiellenes retorikát is hiába keresnénk. Sőt, a kormányfő most azt mondta: szükség van a külföldi befektetőkre, azokra, akik munkahelyet és technológiát hoznak az országba. Őket nem érdemes bírálni, azok a politikai erők, akik ellenük keltenek hangulatot, szerinte nem barátai az országának.

A főképp külső piacra termelő járműipar a külkereskedelmi mérlegen is segít: januárban 2,8 százalékkal nőtt a magyar kivitel euróban a múlt év azonos hónapjához képest, az import 0,1 százalékkal csökkent. Az exporttöbblet 461 millió euró volt, 188 millió euróval nagyobb a tavaly januárinál.

A rezsicsökkentéssel összefüggő törvény visszavonására szólítják fel a kormányt az ellenzéki kormányváltó erők, mondván: besúgóvá teszi a közös képviselőket, amikor adatszolgáltatásra kötelezi őket A módosítással kapcsolatban alkotmányossági problémák is felmerülnek. A társasházak és lakásszövetkezetek szerint értelmezhetetlen a rendelkezés, amely megkülönbözteti a természetes és jogi személyeket, illetve a cégeket, utóbbiaknak nem spórolhatnak.