Azért mostanában is előfordul egy-egy szolgáltatónál, hogy az ügyfelek elégedetlenek a változtatással, legutóbb a Tolna megyében sugárzó Tarr Kft. húzta ki a gyufát azon előfizetőinél, akik a VH1 zenecsatornát nézték.
Érdemes tudni, hogy a fogyasztót védik a jogszabályok, a kábeles cég köteles legalább 30 nappal előre értesíteni a változásról ügyfeleit, akik a számukra hátrányos módosításra hivatkozva 15 napon belül jogkövetkezmények nélkül felmondhatják a szerződést akkor is, ha határozott időre szól (vagyis tart még a hűségidő).
A fogyasztók jogait azonban ma már kevésbé védi az állam, mint néhány éve. A Gazdasági Versenyhivatal ugyanis ma már - éppen az imént említett okok miatt - nem tekinti monopolszolgáltatóknak a kábeleseket, vagyis azon az állásponton van, a piaci verseny kordában tartja őket.
A kábelesek persze korántsem gonoszságból változtatgatnak, ők is szeretnék megtartani ügyfeleiket. A változástatásnak az üzleti érdek az oka. Ha a csatornák (műsorszolgáltatók) több pénzt kérnek, mint korábban, a szolgáltató esetleg drágább csomagba teszi a műsort, vagy ha nem sikerül megegyezniük, teljesen ki is veheti a kínálatból.
A cserék másik oka, ha azt érzékelik, hogy az új csatorna népszerűbb lenne a réginél. A cégek rendszeresen szondázzák ügyfeleiket: kérdőíves felméréseket tartanak, figyelik a visszajelzéseket levélben, Facebookon. És műszeres méréseket is rendelnek.
"A digitális csatornáknál (előfizetőink 60 százaléka tartozik ide) technikailag magunk is figyelhetnénk, hogy melyiket hányan nézik. De inkább a hivatalos nézettségmérés adatait használjuk" - mondta lapunknak Szűcs László, a UPC kommunikációs igazgatója. A NótaTV például az ügyfelek igényei alapján került a kínálatba a UPC-nél.
Sokan azt gondolják, hogy az lenne az igazságos, ha nem csomagokra kellene előfizetni, hanem mindenki egyenként kiválaszthatná azokat a csatornákat, amelyeket nézni akar. Digitális technikával ez is megoldható, viszont ettől nem lenne olcsóbb a tévézés.
Ha ugyanis egy műsorszolgáltatónak adott pénzért éri meg működni, akkor ugyanannyit kellene beszedniük kevesebb előfizetőtől is, vagyis aki továbbra is nézni akarná őket, az többet lenne kénytelen fizetni.