Levelezés;Szűcs László;UPC;digitális technika;kábeltévé-előfizetők;önkényes csatornamódosítás;Tarr Kft.;

Illusztráció. Fotó: Thinkstock/Europress/Getty Images

- Kevésbé védett előfizetők

Úgy látszik, a technikai fejlődés és a piaci verseny szép lassan megoldja a kábeltévé-előfizetők korábbi problémáját, a kábelcégek önkényes csatornamódosítását. Digitális technikával ugyanis azonos frekvenciatartományban sokkal több csatornát lehet továbbítani, másrészt a kábelnek egyre több a versenytársa, a műholdas mellett a földi sugárzású digitális műsorszórás, a MinDig TV is elérhető, sokan pedig már olyan területeken laknak, ahol kábeltévéből is több cég szolgáltatása kapható.

Azért mostanában is előfordul egy-egy szolgáltatónál, hogy az ügyfelek elégedetlenek a változtatással, legutóbb a Tolna megyében sugárzó Tarr Kft. húzta ki a gyufát azon előfizetőinél, akik a VH1 zenecsatornát nézték.

Érdemes tudni, hogy a fogyasztót védik a jogszabályok, a kábeles cég köteles legalább 30 nappal előre értesíteni a változásról ügyfeleit, akik a számukra hátrányos módosításra hivatkozva 15 napon belül jogkövetkezmények nélkül felmondhatják a szerződést akkor is, ha határozott időre szól (vagyis tart még a hűségidő).

A fogyasztók jogait azonban ma már kevésbé védi az állam, mint néhány éve. A Gazdasági Versenyhivatal ugyanis ma már - éppen az imént említett okok miatt - nem tekinti monopolszolgáltatóknak a kábeleseket, vagyis azon az állásponton van, a piaci verseny kordában tartja őket.

A kábelesek persze korántsem gonoszságból változtatgatnak, ők is szeretnék megtartani ügyfeleiket. A változástatásnak az üzleti érdek az oka. Ha a csatornák (műsorszolgáltatók) több pénzt kérnek, mint korábban, a szolgáltató esetleg drágább csomagba teszi a műsort, vagy ha nem sikerül megegyezniük, teljesen ki is veheti a kínálatból.

A cserék másik oka, ha azt érzékelik, hogy az új csatorna népszerűbb lenne a réginél. A cégek rendszeresen szondázzák ügyfeleiket: kérdőíves felméréseket tartanak, figyelik a visszajelzéseket levélben, Facebookon. És műszeres méréseket is rendelnek.

"A digitális csatornáknál (előfizetőink 60 százaléka tartozik ide) technikailag magunk is figyelhetnénk, hogy melyiket hányan nézik. De inkább a hivatalos nézettségmérés adatait használjuk" - mondta lapunknak Szűcs László, a UPC kommunikációs igazgatója. A NótaTV például az ügyfelek igényei alapján került a kínálatba a UPC-nél.

Sokan azt gondolják, hogy az lenne az igazságos, ha nem csomagokra kellene előfizetni, hanem mindenki egyenként kiválaszthatná azokat a csatornákat, amelyeket nézni akar. Digitális technikával ez is megoldható, viszont ettől nem lenne olcsóbb a tévézés.

Ha ugyanis egy műsorszolgáltatónak adott pénzért éri meg működni, akkor ugyanannyit kellene beszedniük kevesebb előfizetőtől is, vagyis aki továbbra is nézni akarná őket, az többet lenne kénytelen fizetni.

A jövőben a teljesítmény- és hálózatbővítéssel, a csatlakozással, a bekötéssel, a mérőhely-kialakítással kapcsolatos költségek, illetve a fejlesztési hozzájárulás összegének legalább 50 százaléka a szolgáltatókat terheli – tájékoztatott a kormány tegnapi döntéséről a Kormányzati Információs Központ.