biztosítás;áremelkedés;casco;

- Jelentősen drágult a casco-biztosítás is

A casco-biztosítások után kivetett adó miatt az új szerződések átlagdíja hét százalékkal magasabb, mint tavaly ilyenkor. Az utóbbi évek csökkenése (néhány év alatt csaknem feleződött a díjszint) és a tavalyi stagnálás után idén drágább lett a casco. 

A Netrisk adatai szerint a biztosítás átlagdíja hét százalékkal nőtt 2013-hoz képest, és elérte az évi 70 600 forintot. Tavaly év eleje óta a biztosítók 15 százalékos biztosítási adót fizetnek a casco-bevételeik után. A kötelező gépjármű-felelősség biztosítás (KGFB) is drágult korábban, szintén a kormányzat adóintézkedése miatt. Az is kétségtelen ugyanakkor, hogy a káresetek száma az elmúlt időszakban valamelyest csökkent.

A piaci verseny miatt az adó felét a társaságok nem hárítják át ügyfeleikre. Igaz, jelentősebb emelésre azért sincs lehetőségük, mivel a személygépkocsi-állomány folyamatos öregedése miatt egyre kevesebben kötnek teljeskörű cascót - mondja Sebestyén László vezérigazgató. A Magyar Gépjárműimportőrök (MGE) becslése szerint a hazai személygépkocsi állomány átlagéletkora már elérte a 13 évet.

A Netrisk tapasztalatai szerint a casco-piacon nem tapasztalható a kgfb-hez hasonló árverseny. A biztosítók inkább az időszakos akciókkal (például a kgfb-kampány során alkalmazott együttkötési kedvezmény), a célcsoportoknak kialakított új termékekkel (így az idősebb autókra kidolgozott olcsóbb ajánlatokkal), illetve különféle részbiztosításokkal (minicasco, lopás-, törés-, szélvédő- vagy kátyúbiztosítás) igyekeznek bővíteni ügyfélkörüket.

Kis odafigyeléssel azonban sokan még most is spórolhatnak az éves casco-díjon. Az év végén váltók számára kézenfekvő opció az együttkötési kedvezmény: a legutóbbi kötelezőkampányban, a kgfb-vel együtt megkötött casco-szerződések átlagdíja 51 200 forint volt, ami több mint 27 százalékkal marad el az aktuális évközi díjszinttől.

Az önrész mértékének változtatása szintén jelentős diszkonttényező lehet. A legkedvezőbb, 10 százalékos, minimum 50 ezer forintos önrészt kilenc százalékponttal kevesebben választják, mint egy évvel ezelőtt - ők immár éppen a felét teszik ki csupán az összes autósnak. Ennek az a magyarázata, hogy a 100 ezer forintos önrész rögtön mintegy 10 százalékos diszkontot jelent.

A választási kampány hevében újabb valóságtól elrugaszkodott rezsicsökkentési ötletekkel állt elő a Fidesz. A kormánypárt a rövidtávú politikai érdekeit szemelőtt tartva végképp padlóra küldené az energiaszektort azzal, hogy megszüntetné az energia - földgáz, áram, távhő - szolgáltatások alapdíjait. Ez azt jelentené, hogy a lakossági szektorban már évek óta veszteségesen működő szolgáltató cégek a jövőben még az alapvető hálózatfenntartási munkálatokat sem tudnák elvégezni.