;

Műsormagazin;Roszatom;paksi bővítés;

A paksi atomerőmű bővítésének költségei még sok meglepetést okozhatnak FOTÓ: K 2 PRESS

- Kérdőjelek a paksi beruházás körül

Az atomerőmű bővítéséről szóló szerződés aláírása óta több mint egy hónap telt el, és változatlanul semmi érdemlegeset nem tudunk a paksi beruházás részleteiről. Vélhetően az országgyűlési képviselők sem voltak több tudás birtokában amikor ratifikálták a megállapodást. Közeleg az évtizedekre súlyos terheket vállaló finanszírozási egyezség  parlamenti jóváhagyása. Mindezek csak szaporítják az eddig  megválaszolatlan kérdéseket. 

Bár a kormány már több mint egy hónapja aláírta az orosz Roszatommal a paksi atomerőmű bővítéséről szóló megállapodást, a hazai közvélemény továbbra sem tud szinte semmit a beruházás részleteiről. A kabinet egy tízmilliárd eurós hitel felvételéről is megállapodott az orosz féllel, ám ennek a kölcsönnek a pontos kondíciói még az országgyűlési képviselők előtt sem ismertek, a kormányzat ugyanis csak a 4,5 százalékos átlagos kamatszintről beszél, a hiteleknek azonban emellett még számos paramétere van - nyilatkozta lapunknak Vértes András.

A GKI Gazdaságkutató Zrt. elnöke szerint a társadalommal előre meg kellett volna ismertetnie a kormánynak a több ezermilliárd forintos építkezés részletes terveit és nem utólag fűzni némi magyarázatot a projekthez. A megválaszolatlan kérdések sora szinte végtelen - jegyezte meg a szakember. Továbbra sem tudni például azt, hogy miért döntöttek ilyen hirtelen a beruházás elindítása mellett, és miért pályáztatás nélkül adták oda a Roszatomnak az építési megbízást. Az pedig már sohasem válik ismertté, hogy olcsóbb lenne-e, és ha igen, akkor mennyivel az új blokkok létesítése, ha versenyeztek volna a potenciális kivitelezők az építési megbízásért. Továbbá kérdéses, hogy egyáltalán szükség van-e a két új, 1200 megawattos atomreaktorra, illetve, hogy már most kellenek-e, amikor a régi blokkok közül az utolsó csak 2037-ben áll majd le.

Hiába van meg a kormányzat által elfogadott kölcsön-megállapodásunk az oroszokkal a finanszírozási modell mégsem követhető - vélik hozzáértők. Nem világos, hogy államközi hitelről van-e szó, amint a kormány állítja, kereskedelmi kölcsönről, ahogyan azt az oroszok közölték, vagy projekthitelről, amiről egyes szakértők beszélnek. Azt sem tudatta a kormány, hogy milyen forrásból, és milyen kondíciókkal szándékozik előteremteni a 20 százalékos önrészt az építkezéshez, amely a 80 százalékos orosz kölcsönhöz társul.

Ismeretlen a beruházás üzleti koncepciója is. A kabinet arról beszél, hogy nem épül majd be az áram árába az építési költség, ami a tiltott állami támogatás nyújtását vetíti előre, s ez az uniós versenyjogi szabályokat sértheti. Ma még azt is kérdőjelek övezik, hogy az orosz-magyar paktum hány ponton szegi meg ezeket a szabályokat? Abban az esetben viszont, ha üzleti alapú árképzés lesz, akkor - a szakemberek véleménye szerint - a mainak többszörösére nőhet az áramár a szakemberek szerint, ami viszont a kormány legfőbb beruházás melletti érvének, a "rezsicsökkentésnek" mondana ellent. Vagyis homály fedi, hogy kik, hogyan és miből fizetik majd vissza a tízmilliárd eurós (mintegy 3000 milliárd forintos) orosz kölcsönt, s a hitel mennyivel növeli majd az államadósságot?

Továbbra is megválaszolatlan maradt az a kérdés is, hogy a beruházást előkészítő dokumentumokat - bár alig készültek ilyen tanulmányok - milyen okból titkosította a kormány tíz évre. Ilyen, generációkat érintő projektet miért nem a teljes nyilvánosság mellett valósít meg a kormány, s miért kell az utolsó pillanatban áterőltetni a parlament fideszes szavazógépezetén az építkezésre és a finanszírozásra vonatkozó orosz-magyar paktum elfogadását. A demokratikus ellenzéki pártok részéről pedig az is többször felvetődött, hogy miért nem lehet népszavazáson dönteni az évszázad legnagyobb és legköltségesebb magyar beruházásáról.

Felsmann Balázs, a Budapesti Corvinus Egyetem kutatóközpont vezetője úgy véli: az sem hihető, hogy a kormányzat állításnak megfelelően 40 százalékos lesz majd a paksi erőműbővítésben a magyar beszállítói arány. A hazai ipar ugyanis nincs felkészülve erre a nukleáris beruházásra. Ugyanakkor felvetődik az örök kérdés is - teszi hozzá a szakember - kit tekint majd a kormány magyar résztvevőnek, azt a céget, amelyik hazai tulajdonban van, vagy azt, amelyik magyar munkavállalókat foglalkoztat.

Nincs válasz arra sem, hogy tulajdonképpen milyen blokkok épülnek majd Pakson. Arról hallani lehetett, hogy orosz 1200 megawattos "Leningrád II." típusú rektorok készülnek. Az viszont megint homályos, hogy a blokkok irányítási rendszere milyen gyártmányú lesz. Emellett - úgy tudjuk - az sem eldöntött tény, hogy épül-e hűtőtorony az új egységek vízellátásának a biztosításához, vagy a Duna vizét "átfolyatva" hűtik majd a blokkokat. Egyes szakértők szerint ugyanis a folyó vizét túlzottan felmelegítené, ha a meglévő négy és az újonnan épülő két reaktort az egyidejű üzemelés alatt közvetlenül "átöblítéses módszerrel" a Duna vizével hűtenék.

Az sem tudható, hogy pontosan milyen értékben - becslések szerint 2000-3000 milliárd forintért - kell majd úgynevezett kapcsolódó létesítményeket emelni az "alapból" 3600 milliárd forintba kerülő új blokkok mellé, s ezeknek a beruházási költségeit ki és hogyan termeti elő, és fizeti vissza. Mindezek mellett a kormányzat azt is elhallgatja, hogy az építkezés kockázatait milyen mértékben viseli a magyar és mekkora arányban az orosz fél, akinek valamilyen nem tisztázott okból joga lesz beleszólni az új erőműben megtermelt áram árába is.

Továbbra sem tudni:

- Miért állapodott meg a kormányzat már most a paksi bővítésről az oroszokkal?
- Miért nem pályázaton választották ki az erőmű építés kivitelezőjét?
- Milyen háttéralkuk születtek a paksi fejlesztéshez kapcsolódan Oroszországgal?
- Miért szólhat majd bele az orosz fél az új blokkokban termelt áram árának a megállapításba?
- Miért sürgős a Fidesz számára, hogy azonnal áterőltesse a parlamenten a részletiben ismeretlen megállapodások elfogadását?
- Miért titkosította beruházásra vonatkozó előzetes tanulmányokat tíz évre a kabinet?
- Pontosan milyen létesítmények megépítését tervezik a paksi atomerőmű bővítése keretében?
- Mekkora összegbe kerülnek majd az új rekatorok és a hozzájuk kapcsolódó beruházások?
- Kik, és milyen formában fizetik majd a becslések szerint 5000-6000 milliárd forintos építkezés költségeit?
- Hogyan, és milyen áron teremti majd elő a kormány az építkezéshez a magyar önrészt?

Álommunkahelyeket teremt a paksi építkezés
Szinte kizárt, hogy kormány állításának megfelelően tízezer új munkahelyet teremt majd a paksi atomerőmű bővítése. Ez csak akkor lenne lehetséges, ha az építkezésen minden munkálatot a gépek teljes mellőzésével, kézimunkával végeznének el - nyilatkozta lapunknak Katona Tamás. A közgazdász szerint csupán néhány ezer új munkahely jön majd létre a beruházás megvalósulása során, később az üzemeltetés pedig ennél is jóval kevesebb szakembert igényel.
Szakértőktől megtudtuk: a hasonló atomerőmű építéseken a külföldi tapasztalatok szerint 2000-3000 ember dolgozik egyszerre. Ez a "munkahely teremtő" peridus azonban csak 3-5 évig, az építkezés intenzív szakasza alatt tart. Később a kivitelezési munkák befejeződése után az utcára kerülnek az emberek. Így, - vélik hozzáértők - a paksi bővítés nem hozza majd magával tízezrek tartós foglalkoztatását, és nem segíti hozzá a kormányt ahhoz, hogy megvalósuljon a Fidesz által korábban beígért egymillió új munkahely.
A kormányzat folyamatosan 40 százalékos magyar beszállítói arányról beszél a paksi építkezésnél, tényként kezelve ezt az arányt. Miközben az orosz Roszatommal kötött szerződésben mindössze az szerepel, hogy a felek törekednek majd ennek az aránynak az elérésére. Vagyis, semmi garancia nincs arra, hogy ilyen arányú magyar részvétel lesz a kivitelezési munkálatokban - állítják szakemberek. Akik szerint már akkor is örülhetünk, ha a magyar beszállítói szint eléri a munkák összértékének 10-15 százalékát. A hazai ipar ugyanis nincs felkészülve ilyen horderejű nukleáris projekt megvalósítására.
Katona Tamás szerint az építkezés sokat hangoztatott gazdaságélénkítő hatása is átmeneti, rövid lefutású lesz. Ugyanis amíg a beruházásoknál általában maga az építkezés, majd a létesítményben a termelés egyaránt gazdasági növekedést generál, addig a paksi projekt esetében csak kivitelezési munkálatok ideje alatt beszélhetünk majd élénkülésről. A reaktorok üzembe állítása után ugyanis veszteséget termel a nukleáris üzem.
Miután olyan drágán állítják majd elő az új blokkokban az áramot, hogy az nem lesz eladható. Az építkezés ugyanis zömében a tíz milliárd eurós ( mintegy háromezer milliárd forintos ) orosz hitelből valósul meg, amely mintegy tíz százalékkal emeli az államadósságot. A tartozást pedig kamatostól kell majd visszafizetni, ami óriási ( becslések szerint évi 250 milliárd forint) terhet ró a gazdaságra, s ez fékező, nem pedig élénkítő hatást vált majd ki. Katona Tamás megjegyezte: a Fidesz úgy tűnik elkötelezte magát amellett, hogy négyéves időközönként tizedével növeli az államadósságot. Erre abból lehet következtetni, hogy a mostani kormányzati ciklusban is ennyivel emelkedett az ország tartozása, s a paksi beruházás miatt a következő években is ennyivel lesz magasabb az adósságunk.
A kormányzati siker propaganda folytatásaként a tervek szerint ma Pakson Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter, Baji Csaba Sándor, az MVM Csoport elnök-vezérigazgatója és Nagy Sándor, az MVM Paks II. Atomerőmű Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója beszél a beruházás gazdaságélénkítő és munkahelyteremtő hatásáról.
A környezetvédők sem kaptak tájékoztatást
Az „Aarhusi Kerekasztal az atomenergia alkalmazásával kapcsolatos társadalmi részvétel elősegítéséről környezetvédelmi ügyekben” elnevezésű múlt heti fórumon a civil szervezetek azt várták, hogy választ kapnak a tervezett paksi beruházás részleteire vonatkozó kérdéseikre. Mivel az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. és a kormány képviselői a döntést megalapozó érdemi információkat nem voltak hajlandóak megosztani a kerekasztal többi résztvevőjével, ezért a három szervezet úgy döntött, hogy felfüggesztik részvételüket a kerekasztalban, és a visszatérésüket feltételekhez kötik - írta közös közleményében az Energiaklub, az EMLA és a Greenpeace.
A zöldek szerint a kormányzatnak és az érintett cégeknek nyilvánosságra kell hozniuk a paksi döntést megalapozó számításokat és elemzéseket. Paks II. gazdaságosságáról ugyanis nem lehet érdemi szakmai vitát folytatni a szükséges beruházások háttérszámításainak és költségeinek ismerete és a nemzetgazdasági, társadalmi, környezetvédelmi, energiapolitikai és egyéb hatások ismerete nélkül. Amint ezek az adatok rendelkezésre állnak, a civilek folytatják a szakmai munkát.
A szervezetek úgy vélik: a kerekasztal működésének minimális alapfeltétele, hogy a kormányzat és a cégek betartsák az információk szabadságára és a döntéshozatalban való részvételre vonatkozó hatályos törvényeket. Ahogy az is minimális elvárás, hogy a kerekasztal által korábban már elfogadott protokollokat tartsák be. A szervezetek sérelmezik, hogy a kerekasztalban részt vevő hatóságok, a kormányzat és cégek nem tekintik a kerekasztalt érdemi informálásra megfelelő fórumnak. A civilek különösen felháborítónak tartják, hogy miközben a lényegi információkat visszatartják, a kerekasztalt úgy kívánják feltüntetni, mintha azon valódi érdekegyeztetés, tájékoztatás folyna.
A kerekasztal ülésén Szabó Marcel, az alapvető jogok országgyűlési biztosának a jövő nemzedékekért felelős helyettese elmarasztalta a kormány és a cégek képviselőit az információk visszatartásáért, a munka hátráltatásáért.
Az Aarhusi Kerekasztal az Európai Bizottság kezdeményezésére 2009 óta működő egyeztetési fórum. Az Aarhusi Egyezmény a környezeti információkhoz való hozzáférésről, a döntéshozatalban való részvételről, illetve a jogorvoslathoz való jogról szóló nemzetközi egyezmény. A kerekasztal ennek magyarországi érvényesülését vizsgálja kifejezetten az atomenergia területén.
A kerekasztal azért jött létre, hogy az atomenergiát érintő döntéshozatalban meghatározó szerepet játszó felek – ipar, hatóság, kormányhivatalok, országgyűlési biztosok hivatala, szakmai szervezetek – megvitathassák tapasztalataikat, és javaslatokat tegyen az átláthatóság és a döntéshozatalban való érdemi részvétel javítására.

Lezárult a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet betéteseinek kártalanítása – jelentette be tegnap Fekete-Győr András, az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) ügyvezető igazgatója, aki arról is beszámolt, hogy az EU-ban a válság nyomán felértékelődött a betétbiztosítás, a betétesek számára kedvező változások lesznek.