Forma-1;Michael Schumacher;síbaleset;ügyészség;Patrick Quincy;grenoble-i klinika;

A média célkeresztjében Patrick Quincy államügyész FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/ALEXANDER ROTH-GRISARD

- Az üzemeltető lehet a felelős

Schumacher nem síelt gyorsan, az esés előtt nem ütközött senkivel, sífelszerelése jó állapotban volt, s a pályaszéli jelzések a szabályoknak megfelelőek voltak. A vizsgálat jelenlegi szakaszában nem tudható, a Forma 1-es pilóta miért hagyta el a kijelölt sípályát. 

Zsúfolásig megtelt tegnap délelőtt az albertville-i igazságügyi palota tanácsterme, ahol első ízben tartottak sajtótájékoztatót Michael Schumacher másfél héttel ezelőtti súlyos síbalesetének körülményeiről.

A több mint egy órás tájékoztatón Patrick Quincy ügyész részletes beszámolót tartott az ügyészi és rendőri vizsgálatról, s igyekezett minden kérdésre válaszolni, nem lettünk sokkal okosabbak a tekintetben, hogy mi okozhatta az igen jó síelő hírében álló Schumacher balesetét, amelynek következtében azóta is mesterséges kómában tartják a grenoble-i klinikán.

Mint Quincy ügyész elmondta: híre ment ugyan, hogy egy esseni síelő is készített felvételt a balesetről, de ez a videó, ha egyáltalán létezik, nem került az ügyészség birtokába. Nagyon jó képeket készített viszont az a fejkamera, amely Schumacher sisakjára volt erősítve.

A két perces felvétel minden egyes kockáját elemezték ugyan a vizsgálat alatt, de általa sem lettek sokkal okosabbak a szakértők. Az nyilvánvalónak látszik, hogy tévesek azok a baleset után lábra kapott híresztelések, hogy a pilóta 60-70 km/óra sebességgel siklott volna. A felvétel alapján a pontos sebesség nem megállapítható ugyan, de az nyilvánvaló, hogy Schumacher nem siklott 20-30 km/h-nál gyorsabban.

Ami továbbra is kérdéses, s amire nincs válasz sem a videófelvételen, sem a szemtanuk kihallgatása alapján: miért hagyta el a pilóta a kijelölt sípályát? A fejkamera nem bizonyította, hogy Schumacher valakin segíteni akart, ezért vett egy balkanyart, s tért le a piros jelzésű pályáról, ahol addig haladt.

A szakértők szerint a helyszínen bérelt felszerelés csaknem új volt, az egyik sílécen most egy mélyebb karcolás látszik, de ez akkor keletkezhetett, amikor a pilóta sziklára futott. A sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy a pálya szélén jól látható jelzés figyelmeztette a síelőket arra, hogy ne hagyják el a kijelölt pályát. A rejtélyeket csak tovább szaporítja, hogy - amint Benoit Vinnemann nyomozó kijelentette -, Schumacher nem szegte meg a sípálya szabályzatát, s viselkedésében sem volt semmilyen irracionalitás.

Quincy államügyész azt elismerte ugyan, hogy a baleset napján, december 29-én a hó állapota nem volt tökéletes, de ebből semmilyen büntetőjogi felelősséget nem sejtetett, legalább is a vizsgálat jelenlegi pontján. Ugyancsak túl korainak nevezte a biztosítási üggyel kapcsolatos kérdéseket, mint ahogy a sípálya üzemeltetőjének felelősségét sem lehet ebben a pillanatban megállapítani, noha a nemzetközi sajtó ezt egyre gyakrabban hangsúlyozza.

Az ügyész végül így összegezte a vizsgálat eddigi eredményét: "Michael Schumacher 2700 méter magasságban, december 29-én délelőtt Méribelben a piros pályán haladt lefelé, azonban végül letért a pályáról, elvesztette az egyensúlyát, a fejét pedig beverte egy sziklába előre esve. A baleset végül 9 méterrel a kijelölt pálya szélétől történt."

Arról, hogy Schumacher miért hagyta el a kijelölt pályát, az ügyész azt mondta, az autóversenyző gyakran járt Méribelbe síelni, jól ismerte a pályákat, ezért jelenleg úgy gondolják, szándékosan tért le a kijelölt útról.

Viszont arra az újságírói felvetésre, hogy Schumacher gondatlan volt-e és szándékosan csúszott be a sziklák közé, vagy vétlenül, egyelőre nem tudott válaszolni az ügyész, de azt kifejtette: a sebességnek nem feltétlenül van döntő szerepe, mert a síbaleseteknél az esés dinamikája az ember sebességétől függetlenül is változhat.

A szervezőkkel együttműködve sikerült a magyar bajnok quadost kimenteni a hegyek közül a Dakaron.