Évi 150 ezer új gépkocsit kellene értékesíteni ahhoz, hogy legalább ne öregedjen tovább a hazai személygépkocsi-állomány. Jelenleg a 3 millió autót tartanak nyilván, s ezek átlagéletkora 12 év. Ez rontja a közlekedésbiztonságot, és az idősödő autópark üzemeltetése is drága, a környezeti terhelésről nem is szólva.
Idén némi forgalomnövekedésre számítanak a szakemberek, így a tavalyi 60 ezerrel szemben 62 ezer új gépkocsit helyezhetnek forgalomba. A DataHouse előrejelzése szerint 2020-ban még kedvező kürülmények között is legföljebb 80 ezer új személyautót adnak el a hazai autókereskedők.
Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesóletének (MGE) ügyvezető elnöke megjegyezte, a válság előtti utolsó "békeévben" még 176 ezer új és 24 ezer használt autót adtak el Magyarországon, tavaly már csak 56 ezer új és 71 ezer használt kocsit értékesítettek a kereskedők. Erdélyi szerint növekedett a 15-20 éves járművek aránya a használtautó-behozatalban, ezért az MGE azt javasolja a kormánynak, hogy legfeljebb 13-14 éves autókat lehessen behozni.
Fojt Attila, a magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke a Népszavának elmondta, a tavaly importált használtautók nagyjából 20 százaléka, vagyis 14 ezer gépkocsi kora haladta meg a 10 évet. Tavaly 480 ezer használt gépkocsi cserélt gazdát, s ennek alig 3 százaléka sorolható a környezetet valóban nagyobb mértékben terhelő autók közé.
Az egyesület elnöke ugyanakkor elismerte, a hazai piacon is viszonylag magas a 10 évesnél idősebb kocsik aránya, hiszen míg Nyugat-Európában a válság után 3-5 évről 4-6 évre, Magyarországon pedig ennél is hosszabbra nyúlt az autók cseréjének átlagos ideje.
Az egyesület elnöke bizakodóbb előrejelzést adott az újautó-piac bővüléséről, szerinte az MGE által közölt prognozisnál gyorsabban növekszik majd az új autók értékesítése. Azzal Fojt Attila is egyetértett, hogy az optimális újautó-értékesítés évi 150 ezer lenne, főleg ha figyelembe vesszük, hogy az alig 8,5 milliós Ausztriában tavaly mintegy 320 ezer új gépkocsit értékesítettek.
Azzal viszont már nem értett egyet a szakember, hogy akár életkor alapján is központilag korlátozzák a használtautó-behozatalt. Ez amúgyis ütközne az áruk szabad áramlásáról szóló uniós jogszabállyal. Az idősebb autók között lehetnek értékes old timerek is. Fojt arra is felhívta a figyelmet, hogy 2012. januárjától a regisztrációsadó-szabály a korszerűbb motorral szerelt gépkocsikat preferálja.
Az MGOE elnöke hozzátette, a használtautó-behozatal stabilizálódik, s várhatóan idén is 70 ezer körül lesz, míg a növekvő újautó-értékesítéssel párhuzamosan 2014-ben a használtautó-eladások száma valamivel 480 ezer fölé emelkedhet. Ez talán bővíthati a legszűkebb keresztmetszetet, az 1-3 éves, alsó-közép, középkategóriás használtautó-kínálatot - közölte Fojt Attila.
Az új- és a használtmotorkerékpár-piac élénkitése és egy arányosabb adóterhelés érdekében a MGOE egyetért a motorkerékpárok regisztrációs adójának csökentésével. Az egyik legnépszerűbb, korszerű robogó árának adótartalma ma például meghaladja a 60 százalékot.
Több kicsi, kevesebb nagy
A múlt évben 11 500 kishaszonjárművet értékesítettek, idén 10 százalékkal több kelhet el, így 12 500 találhat új gazdára. Az MNB kedvezményes hitele is hozzájárult az eladások emelkedéséhez - vélte Erdélyi Péter. A nagyhaszonjárművek piacán idénre 20-25 százalékos csökkenésre számítanak a szakemberek, ami 3600 új eladást jelent.
Tavaly ugyanis azért bővült 20 százalékkal ez a piac szegmens, mert az uniós előírások miatt Euro 6-os motorokra kell átállniuk a fuvarozóknak, s így sok vállalkozás előrehozta a vásárlást.
További gond, hogy az eladás 85 százaléka 16 tonna feletti nyerges vontató, ezeket elsősorban nemzetközi fuvarozásra használják, s többnyire nem Magyarországon szervizelik a járműveket. Ez egyébként lakmuszként jelezheti, hogy a belső piac stagnálása is fékezi a nagyhaszonjárművek értékesítését.