NAV;pénztárgép;

Fotó: Népszava

- Pénztárgép: késésben

A gazdálkodók döntő többsége megrendelte az online adatkapcsolatra képes pénztárgépet - derült ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal több tízezer adózót érintő ellenőrzése, illetve adategyeztetése után. A revizorok elenyésző számú mulasztási bírságot szabtak ki, sok esetben csak tájékoztatásra volt szükség. Az üzembe helyezett új típusú pénztárgépek száma időközben meghaladta a tízezret. 

A NAV munkatársai továbbra is kiemelten ellenőrzik az online pénztárgépekre való átállást, és indokolt esetben alkalmazniuk kell a súlyos mulasztást elkövető gazdálkodó üzletének bezárását. A megrendelt üzembe helyezési kódok és a pénztárgép-forgalmazók adatainak összevetéséből kiszűrhetők voltak azok, akik a kód kiváltása után nem rendeltek online adatkapcsolatra képes pénztárgépet. Mivel ez országosan több tízezer adózót jelentett, az esetek feltárásába az adószakterület munkatársai mellett a NAV pénzügyőrei is bekapcsolódtak.

Az elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet használók körében a megrendelt új gépek legyártása, az egyedi szoftverfejlesztések, az adóügyi ellenőrző egységeket érintő beszerzési nehézségek miatt várhatóan több társaság csak a jövő év első hónapjaiban tudja üzembe helyezni a megfelelő gépeket. Az adóhatóság az ügy valamennyi körülményének értékelése alapján dönt a szankció alkalmazásáról, annak mértékéről, illetve - amennyiben az adóalany minden tőle elvárhatót megtett kötelezettsége határidőben történő teljesítése érdekében - annak mellőzéséről.

Összességében az ellenőrzések tapasztalatai arra utalnak, hogy azok az adózók, akik online adatkapcsolatra képes pénztárgép használata mellett végezhető tevékenységüket a jövőben is folytatják, az átállással kapcsolatos jogszabályi kötelezettségüknek - néhány kivétellel - rendre eleget tettek. A NAV adóellenőrei és pénzügyőrei a legritkább esetekben találkoztak szándékos és súlyos mulasztással, éppen ezért csak elvétve kellett bírságot kiszabniuk.

Az újságírónak nincs könnyű dolga, amikor egy-egy termék (szolgáltatás) bemutatásával foglalkozik, ugyanis kerülnie kell a rá jellemző arculat, szlogen, logó alkalmazását, különben a kéretlen reklámozás bűnét követi el, amit nem csak a saját kiadója, hanem a szakma is általában rossz néven vesz. Két okból: egyrészt az általa képviselt médiát megfosztja a remélt hirdetési bevételtől, másrészt a zsurnaliszta annak bélyegét is magán hordozhatja, hogy lefizették, elvégre (vélelmezett) honoráriuma legfeljebb töredéke annak, amit egyébként hirdetési tarifaként ki kellett volna fizetni.