;

karácsony;Rónay László;evangélium;

- A hajléktalan Szentcsalád

Négy evangéliumból egyben, Lukácséban olvashatunk részletesen Jézus születéséről, a karácsonyi ünnep nagy eseményéről. Az evangélium írója orvos volt. Mint az orvosok általában, Lukács is beleérző szeretettel írta meg Jézus csodás gyógyításait, s különös figyelemmel ábrázolta az emberi elesettséget és szegénységet. 

Karácsonykor legtöbbször arra figyelünk, hogy az istállóban született gyermeket édesanyja pólyába takargatta és jászolba fektette, majd megjelentek a pásztorok, akik az első ijedtségük után siettek Betlehembe, és amikor meglátták Máriát, Józsefet és a jászolban fekvő gyermeket, rádöbbentek arra, hogy az angyal, aki a Messiás születését hírül hozta, igazat mondott.
Van azonban ennek az idilli jelenetnek egy elgondolkodtató mondata: Mária "megszülte elsőszülött fiát, pólyába takarta, jászolba fektette, mert nem kaptak helyet a szálláson." A Messiásnak, akit a próféták megígértek, akinek érkezését reménykedve várták, nem jutott helye Betlehemben, csak a városszéli istállóban. Valljuk meg: hajléktalan volt a család, a szegények között is megbélyegzettek voltak. S nem kell messzire lapoznunk, hogy egy másik szívenütő analógiára leljünk Máté evangéliumában: Heródes halálra rémült a születés hírére, s hogy hatalmát ne veszélyeztesse semmilyen váratlan esemény, haragjában "Betlehemben meg annak egész környékén megöletett minden fiúgyermeket a kétévestől lefelé." A hajléktalan családnak, de mindegyik famíliának e hatalmasok jogtiprásával, erőszakos intézkedéseivel kellett számot vetnie.

Ez az eseménysor valamiképp beárnyékolja Karácsony örömét, arra késztet, tegyük föl a kérdést: vajon egyformán örvendezhetünk a csodás eseményt átélve? Nem kellene magunkba néznünk, őszinte lelkiismeret-vizsgálatot tartanunk, s eltűnődnünk, tényleg mindenki számára elérkezett a szeretet ünnepe? Például annak az arabnak is, akiről Márai Sándor írt Az elvarázsolt város című tárcájában? Nem egyszer elolvastam ezt a jelenetet és mindig összeszorul a szívem. Egy félmeztelen, rongyokba göngyölt süket koldust a hídon elütött egy gépkocsi. "Elesett és fekve maradt. Ott állt a rendőr, jöttek-mentek az emberek, de rá sem néztek, senki nem sietett oda, hogy segítsen rajta. Kocsik rohannak el mellette, kerülgetik a fekvő testet. A gázoló kiszáll autójából, fél karral megemeli a sovány férfit, megrázta, majd lódított egyet rajta. Az arab lépett egyet, négykézláb a járdára mászott, megpróbált járni, de nem bírta a lába, leült a földre. Nem történt semmi különös. A rendőr kézmozdulataival irányította a forgalmat, mindenki sietett a dolga után."

Következik a tanulság. A tárca egyébként majdnem 90 éve íródott, de akár ma is megírhatná szerzője: "Ha a vezető egy angol hivatalnok kutyáját üti el, akkor felírták és beidézték volna. De így, hogy csak egy süket arab volt, akit elütött, senki sem lesz izgatott, a vezető éppen oly kevéssé, mint a rendőr vagy mint - és ez a legfontosabb - az áldozat."
Vajon hány hasonló reményvesztett ember kóborol az utcákon Karácsony ünnepén? Hányan lehetnek a közömbösség és szeretetlenség megsebzettjei?

A közömbösségről jut eszembe egy másik Márai-tárca, Teréz a címe. 1930. november 2-án jelent meg Az Újság vasárnapi kiadásában (még további három magyar lapban és a Frankfurter Zeitung und Handelsblattban németül.) "Ő a cseléd, én vagyok az úr"- ez a tárca hangütése. Én még emlékszem erre a viszonyrendszerre. Amikor 1942-ben újonnan épült házba költöztünk a Rózsadombra, minden szobában fehér zsinór lógott. Ha megrántották, felsivított a konyhai csengő, jeladás a cselédnek, hogy az úr valamit akar. Egyszer húztam meg kíváncsiságból. Azt a pofont, amit apámtól kaptam, sosem felejtem el.

Márai Teréze azonban még "abban" a világban élt. Ha az úr reggel, álmosan kiment a hálószobából, megsétáltatta kutyát, kitakarította a dolgozószobát, fürdőt készített és megcsinálta a reggelit. Teréz pontosan tudta: "A világ rendje ez, hogy vannak szolgák és vannak urak." A szolgáknak csak az előszobában, egy üvegfal mögött van életterük. Évek során hirtelen megöregszenek, elvesztik személyiségüket, mint Kosztolányi Édes Annája. Ő azonban föllázadt, tébolyodott tettet visz végbe. Négy évvel fiatalabb rokona, Teréz már nem. Nincs miért. Belerögződött a cselédsorba: "Hatvan pengőt kap egy hónapra, s az összeg átvételekor ezt mondja: "Kezétcsókolom! Ilyenkor azt felelem: 'csak hagyja.' Egyszer ténylegesen kezet csókolt, amikor elutaztam." "Karácsonykor pénzt kapott és praktikus ruhadarabokat; a diós-mákosból egy-egy rudat." "Természetesen külön mellékhelyiségbe jár, nem oda, ahova az urak, hanem valahova máshova, az isten tudja, hova. Ahova a cselédek."
Hatvanöt éve már, hogy megszűnt a cselédség intézménye. Teréz és a terézek dolgozni mentek, volt nekik való állás. Megöregedtek, gyerekeket szültek, majd az unokáikat dédelgették. Rezzenéstelenül mertek az igazgató szemébe nézni: és ez így volt jó, így volt emberi.

Nemrég riportot láttam a televízióban. Egy asszonyt mutattak a gyermekeivel összezsúfolva egyetlen szobába. A padlóra szalmát vetettek, ez helyettesítette az ágyakat. A sparheltben lábos, gyanús lötty forrt benne. Szabó Zoltán látott ilyesmit a nevezetes Tardi helyzetben. Az udvaron férfi téblábolt a sárban. Sütött belőle a reménytelenség.
Félek, hogy amikor fellobbannak nálunk a gyertyák és szikrázni kezdenek a csillagszórók, erre a családra gondolok. A földre vetett szalmára, a pislogó gyertyafényre - a villanyt rég kikapcsolták -, a megtört szülőkre és a gyermekek esdő tekintetére. Őket még a marhák lehelete sem melegíti.

Ebben az írásban azt szeretném bemutatni, hogy az, amit a Fidesz/Orbán Viktor ideológiájának tekintünk, valamilyen részben a liberálisnak nevezett demokrácia válságjelenségeire adott kritikai válasz. Ez a kritika, mint látni fogjuk, sok esetben helytálló, de az Orbán kormány értékrendjével, hatalomgyakorlásával és kommunikációjával párosulva súlyosan hibás következtetésekre vezet és így hosszú időre vakvágányra tereli az országot, vagy akár még rosszabb kimenetet is eredményezhet.