Fidesz;demokratikus ellenzék;Dr. Felcsuti Péter;

A karácsonyi Szép Szó fotóinak többsége Abaújkéren készült. Portrék, emberekről. Olyan emberekről, amilyenek egyre több helyen é

- A liberális demokrácia válsága

Ebben az írásban azt szeretném bemutatni, hogy az, amit a Fidesz/Orbán Viktor ideológiájának tekintünk, valamilyen részben a liberálisnak nevezett demokrácia válságjelenségeire adott kritikai válasz. Ez a kritika, mint látni fogjuk, sok esetben helytálló, de az Orbán kormány értékrendjével, hatalomgyakorlásával és kommunikációjával párosulva súlyosan hibás következtetésekre vezet és így hosszú időre vakvágányra tereli az országot, vagy akár még rosszabb kimenetet is eredményezhet. 

Ám éppen, mert a liberális demokrácia válságjelenségeinek bírálata esetenként indokolt, a demokratikus ellenzék számára nem elegendő, ha egyszerűen tagadja mindazt, amit a Fidesz/Orbán Viktor képvisel, és követeli a visszatérést a jogállamisághoz, a liberális demokráciához, a piacgazdasághoz és az európai orientációhoz. Erre valóban szükség van, de az nem elég, hogy ott folytassuk, ahol abbahagytuk. A demokratikus ellenzéknek el kell végeznie azt az intellektuális házi feladatot, amikor meg lehet állapodni abban, hogy mi működött, és mi nem a kapitalizmus 20 éve alatt Magyarországon. És legfőképpen, mit kell tenni annak érdekében, hogy a mostani zsákutcából - a sokadikból a történelem folyamán - kikeveredjünk.

I.
Nagyjából két évszázados történelme során a kapitalizmus kisebb-nagyobb megrázkódtatások sokaságát élte túl, ám most másodszor került olyan válságba, amely a létét fenyegeti. Az 1929-33-as Nagy Gazdasági Világválsághoz hasonlóan ez a mostani is elsősorban és legfőképpen a gazdaságban jelentkezett - gazdasági visszaesést, munkanélküliséget, az egyenlőtlenségek növekedését produkálva -, ám hamar egyértelművé vált, hogy megkérdőjelezhetetlennek hitt értékek kérdőjeleződtek meg. Biztosnak gondolt társadalmi intézményekről, technikákról és eljárásokról derült ki, hogy nem úgy, nem olyan jól működnek, ahogyan a véleményformálók és a politikacsinálók évtizedeken keresztül feltételezték.
A 2008-at megelőző időszakban a fejlett világban nagyjából-egészében konszenzus uralkodott a liberális demokrácia működőképességét, sőt, felsőbbrendűségét illetően más társadalmi formációkkal szemben (szocializmus, fasizmus, államkapitalizmus). E közmegegyezés szerint a liberális demokrácia összetevői - a hatalommegosztáson alapuló politikai demokrácia, a magántulajdonon alapuló gazdaság, amelyet az állam kisebb, vagy nagyobb mértékben szabályoz, a társadalmi egyenlőtlenségek tudomásul vétele, cserébe valamilyen állami védőháló működtetése a leszakadók számára - elfogadható, sőt javuló életet biztosítanak a nyugati társadalmakban a túlnyomó többségnek. A 2008-ban elindult válság azonban lényegében minden ponton valamennyire érvénytelenítette, de legalábbis meggyengítette ezeket a bizonyosságokat.

A hanyatlás nagyjából 30 évvel korábban, a neoliberális társadalmi-gazdasági nézetek uralkodóvá válásával indult el. E nézetek szerint a piac - az egyéni érdekek sokasága - lényegében egyedül is képes önmaga hatékony megszervezésére és működtetésre. Az egyéni érdekek összessége pedig jóformán automatikusan létrehozza a közjót. "A dagály minden csónakot megemel" - szólt hosszú időn át a konvencionális bölcsesség. Ezért az államnak nem, vagy csak egészen minimális mértékben lehet, vagy érdemes ebbe a folyamatba beavatkoznia. Az eredmény kiábrándító: a pazarló és presztízs fogyasztás növekedése és az ezt kísérő eladósodás, valamint a növekvő jövedelmi különbségek a "felső egy százalék" és a társadalom többi csoportjai között. A válságban világossá vált az is, hogy a nagyvállalati - elsősorban a pénzügyi - szektor képes az átlagon felüli nyereségek privatizálására úgy, hogy a kockázatokat a társadalommal fizetteti meg; szó sincs tehát a közjó automatikus létrejöttéről.

A már említett globalizációs folyamatok - a kiszervezések, a szolgáltató szektor előretörése a feldolgozó ipar rovására - következménye a reálbérek hosszú távú stagnálása és a strukturális munkanélküliség növekedése az alacsonyabban képzett társadalmi csoportok körében. Számukra - az állam visszavonulása miatt - a szociális védőháló is kisebb és gyengébb lett, mint a korábbi évtizedekben volt. E folyamatok jelentős mértékben korlátozzák, formálissá teszik a nemzeti keretek között kiépült politikai demokráciák működését is. Az egyén autonómiáját piedesztálra emelő, az erkölcsi kérdéseket a magánszférába utaló és ezért az állam semlegességét hangsúlyozó politikai liberalizmus pedig az individualizmus felerősödéséhez, a társadalmi kohézió gyengüléséhez, a közügyektől való elforduláshoz vezetett. Mindezek következtében a liberális demokrácia hitele jelentősen megcsappant a nyugati társadalmak tagjainak körében, és így megnyílt a tér az agresszívan populista-demagóg, nem ritkán fundamentalista nézetek előtt.

Ezek a folyamatok és jelenségek természetesen nem egyformán vannak jelen a fejlett Nyugat minden országában (az angolszász államokban inkább, a skandináv országokban kevésbé), de épp eléggé jelen vannak ahhoz, hogy a közbeszéd a jelenkor kapitalizmusának jellemzőiként emlegesse őket, és széles körben megkérdőjelezze azokat az erkölcsi alapokat, amelyeken ez a társadalmi formáció nyugszik. (A Google-ba beütve több mint 62 millió találat jön fel a liberális demokrácia válsága kifejezés angol megfelelőjére.)

Témánk szempontjából különösen fontos az Európai Unió válsága. A politikai unió víziója, és annak részeként az euró létrehozása, utólag visszatekintve hibának - de legalább is idő előttinek - bizonyult. A válságkezelést és a továbblépést nehezíti, hogy a tagországok között mély ellentétek húzódnak meg az Unió jövőjét illetően, s ezek éppen a nemzeti önállóság és a közösségi döntéshozatal körül csúcsosodnak ki. E válságjelenségekre válaszul soha nem látott mélységbe zuhant az EU támogatottsága a tagországok lakossága körében és szinte mindenütt előre törtek a euroszkeptikus, gyakran szélsőjobboldali erők.

Ezzel párhuzamosan a világ más országai - elsősorban Kína -, továbbra is gyorsan fejlődnek, és úgy tűnik, képesek magukat függetleníteni a globális válságtól. Ezekben az országokban a kapitalizmusnak korántsem a Nyugaton megismert liberális verziója működik; a politikai demokrácia korlátozott (vagy nem is működik), az állam erőteljesen beavatkozik a gazdaság működésébe. A nemzet, a közösség érdekeit hangsúlyozzák az egyén érdekeivel szemben, a fogyasztásnál fontosabb a megtakarítás, mert/és a szociális védőháló sem működik olyan mértékben, mint Nyugaton.

Ma még nem dőlt el, hogy a világ milyen irányba halad tovább. Van-e jövője a kapitalizmusnak, és ha igen, melyiknek? Képes-e a liberális kapitalizmus a megújulásra (ahogy sokan szeretnénk), vagy az állam által vezérelt ázsiai verzió veszi át a vezető szerepet (bár érdekes módon Dél-Korea például az elmúlt években a liberális kapitalizmus irányába mozdult el)? Netán a kapitalizmus betöltötte történelmi hivatását és helyét - ahogy a rendszerkritikusok jövendölik - valamilyen más formáció veszi át?

II.
Nem vitatható, hogy a Fidesz az 1990-es évek közepétől kezdődően - liberális gyökereit feledve - egyre növekvő fenntartásokkal viseltetett a globális folyamatokkal, a külföldi tőkével és magával az Európai Unióval szemben (l.: "Európán kívül is van élet", "több érv szól az uniós tagság mellett, mint ellene", stb.) Hasonló megvetéssel viszonyul a liberális demokráciához is ("a liberalizmus kiüresedett, elvesztette történelmi szerepét"). Mindez erőteljes nacionalizmussal, bigottan korszerűtlen vallásossággal és egyfajta buzgó társadalom átalakító hevülettel párosul, amelyben az állam, a centralizált döntéshozatal meghatározó szerephez jut.

A fenti nézetek mindegyikét megtalálhatjuk, ha szétnézünk a világban: az amerikai neokon/Tea party mozgalom antiliberalizmusa és keresztény fundamentalizmusa, az Európa számos országában - Angliától Csehországig - fellelhető euroszkepszis, és egyáltalán nem utolsó sorban a délkelet-ázsiai országok - Kína, Korea, Tajvan és korábban Japán - gazdaságának és társadalmának nacionalista ihletésű átalakítása az állam irányítása mellett. Igaz, így együtt, sehol. Ez a Fidesz találmánya. Ám ez önmagában talán még nem is lenne baj.

Ha a Fidesz e nézeteket a normális politikai verseny keretében hirdeti meg és a társadalom többségének támogatását élvezve megvalósítja, nekünk - a kisebbségben maradottaknak - aligha lenne okunk szemrehányásra. Ám ahogy ez leggyakrabban lenni szokott, a buzgó társadalomátalakítók - a bolsevikoktól az iszlám fundamentalistákig - nem hisznek a tisztességes politikai versenyben (hiszen a demokráciában sem hisznek). És a Fidesz sem hisz benne, így aztán kétharmados többségére támaszkodva lényegében alkotmányos puccsot hajtott végre, aminek a részletei már unalomig ismertek: a párt/Orbán Viktor számára fontos törvények alkotmányba emelése, a választási rendszer átalakítása, az Alkotmánybíróság meggyengítése, a független szervezetek feltöltése saját káderekkel, saját klientura építése, a civil érdekvédelem eljelentéktelenítése - röviden, az autokratikus hatalomgyakorlás minden lényeges előfeltételének megteremtése.

A gazdaság- és társadalompolitikában megerősödött, valójában mindenhatóvá vált az állam szerepe, amelyhez a gazdasági szereplők, illetve a társadalom tagjai vagy igazodnak, vagy nem sok jóra számíthatnak. A jog, a norma másodlagossá vált, a hatalom logikája (l. "politikai kormányzás") mindent felülír.

Ha ez az autokrácia, mondjuk szingapúri mintára, korszerű nézetek (magas színvonalú oktatás, gazdaságfejlesztés, korrupciómentesség, társadalmi béke,) meghonosítását (is) jelentené, vigasztalhatnánk magunkat, hogy a liberális demokrácia elvesztéséért cserébe az ország legalább lehetőséget kap a gazdasági felemelkedésre, a gyarapodásra. Ám balszerencsénkre nekünk nem egy korszerű, szakszerű, ráadásul puritán "strong man" jutott. A mi "erős emberünk" és csapata dilettáns társadalmi-gazdasági, avítt erkölcsi nézeteket vall és korántsem puritán. A mai politikai vezető életét ingatlanok, vállalkozások, terepjárók, Louis Vuitton és más luxus fogyasztási cikkek, testőrök és a saját hobbik állami pénzből történő kiélése teszik széppé és kellemessé. Igaz, a saját játékát - amelyben fő díj a nacionalizmus és a hatalom megtartása - a saját maga által kialakított játékszabályokkal a tökéletességig fejlesztette.

E játék kulcseleme a kommunikáció, amelyben hibátlanul ötvöződik a hitelességében megrendült nyugati civilizáció bírálata, a rájátszás a magyar társadalom kisebbrendűségi és xenofób érzéseire, valamint a politikai ellenfél démonizálása. És ne feledkezzünk meg a múlt "elfoglalásáról" sem. A Fidesz elérte - és ez a baloldali és liberális ellenzék súlyos intellektuális kudarca -, hogy a magyar történelem minden fontos eseményét illetően (Trianon, Horthy korszak, holokauszt, fasizmus-kommunizmus, Kádár rendszer, 2006-os tüntetések) a lakosság széles körei az ő - leggyakrabban lélekmérgezően hamis - narratíváját tekintik igaznak. A demokratikus oldal tagjai pedig - opportunizmusból vagy ostobaságból - ehhez időről időre asszisztáltak, illetve asszisztálnak.

III.
Mit tehet ilyen körülmények között a demokratikus ellenzék?
Kiindulásként érdemes számot vetni azzal, hogy a rendszerváltás után eltelt két évtized nagyobb részében a mostani ellenzék baloldali és liberális erői politikai liberalizmusból, neoliberális gazdaságpolitikából és paternalista társadalompolitikából álló furcsa "policy mix"-et valósítottak meg, igen csekély sikerrel. Ezt a Fidesz mind kormányon, mind ellenzékben élesen - és gyakran jogosan - bírálta. Így aztán a liberális demokrácia szimpla "visszasírása" a Fidesz autokráciájával szemben nem lehet elégséges, hiszen egyfelől általában nem ad választ a liberális demokrácia kudarcaira, amelyeket a nemzetközi válság hozott felszínre. Másfelől a magyar lakosság számára a liberális demokrácia egyébként sem jelentette azt az élményt, amit a nyugati társadalmak lakossága hosszú évtizedek, sőt évszázadok alatt megtapasztalt és megtanult.

Ezért a demokratikus ellenzék akkor jár el helyesen, ha az Fidesz-rendszer elutasítását összeköti a liberális demokrácia bírálatával is. Ez a bírálat nem a liberális demokrácia elvetését jelenti, hanem olyan alapelvek és értékek megfogalmazását, amelyek a hiteles liberális demokrácia alapjául szolgálhatnak Magyarországon. Olyan kérdésekre gondolok, például, hogy mit tekintünk társadalmi igazságosságnak, mennyi egyenlőtlenséget tartunk elfogadhatónak a gazdasági növekedés érdekében? Mit gondolunk a szolidaritásról, milyen viszonyt tartunk megfelelőnek nemzeti identitásunk és európai létünk között és általában mit gondolunk a jó életről? Milyen szerepet szánunk ebben az államnak? Az ilyen és ehhez hasonló kérdések nem egyszerűen fontosak, hanem viszonylag könnyen emészthetők/értelmezhetők a lakosság számára is (mindenesetre jobban, mint az alkotmányos rend, vagy a köztársaság helyreállítása). E házi feladat része az is, hogy az ellenzék "visszafoglalja a múltat"; a populista jobboldali verziókkal szembeállítsa a maga elvi alapú, hiteles és hihető narratíváját.

A liberális demokrácia ugyanis nem lehet csupán pár száz vagy ezer "belvárosi" értelmiségi vesszőparipája, vagy komfortérzetének szükséges kelléke. A demokratikus ellenzéknek meg kell győznie a lakosságot az igazáról. Tegyük hozzá sietve, hogy ez nem csupán intellektuális-politikai, vagy éppen kommunikációs, hanem messzemenően erkölcsi feladat is. A mai magyar valóság központi kérdése a korrupció, aminek a visszaszorítása önmagában érdemben javítaná a társadalom és a gazdaság szereplőinek közérzetét és ennek révén a teljesítményét is. Ezért a demokratikus ellenzéknek szóban és tettben egyaránt el kell utasítania a korrupció és a nepotizmus minden formáját (emlékezzünk a "ne mi nyerjük a legtöbbet", vagy "mindenki annyit ér, amennyije van" típusú fideszes elszólásokra). Ám ennél kevesebbet sem engedhet meg magának. Nem fogadható el a politikusok gyors vagyonnövekedése, ahogy a kihívó luxusfogyasztás, az elsötétített A8-ok, a terepjárók és a testőrök sem szabad, hogy összeegyeztethetők legyenek az demokratikus erők értékrendjével, akár ellenzékben vannak, akár kormányon.

Ma még nem lehet megmondani, hogy a demokratikus ellenzék 2014 tavaszán kap-e lehetőséget arra, hogy ezeket az elgondolásokat a gyakorlatban is érvényesítse. Nyilván örülnénk, ha kapna. De akár kap, akár nem, ezt a házi feladatot el kell végeznie, ha képessé akar válni arra, hogy megakadályozza egy autoriter rezsim foglyává vált ország tehetetlen és reménytelen tovább sodródását. Kifelé Európából.

A tegnap megkezdődött uniós csúcstalálkozót a hosszú évek után ismét napirendre került védelempolitika mellett Ukrajna megítélése uralja. Úgy tűnik, Angela Merkel harmadik, szociáldemokratákkal kiegészült kormánya a német-francia együttműködést erősítheti, s így az európai egységet, fellépést.