Ibsen Hedda Gabler című drámája időről időre feltűnik valamelyik színház repertoárján. Évekkel ezelőtt a Katona József Színházban Básti Juli játszotta a címszerepet, nemrégiben pedig Andrei Serban rendezte meg Kolozsváron, az előadást a Pécsi Országos Színházi Találkozóra is beválogatták. Most Valló Péter viszi színre a darabot a Radnóti Színházban. Arra a kérdésre, hogy miért éppen ezt a művet választotta, azt mondta, Ibsen drámája a magánéleti rétegből közérdekűvé váló darab, és ez a hangvétel a Radnóti Színházban mindig is fontos volt, hogy jelen legyen.
- Több primer közéleti előadás után szerettem volna visszatalálni ehhez a hanghoz - tette hozzá a rendező. - Emellett úgy éreztem, hogy a dráma fojtogató légköre folyamatosan hat majd a nézőkre, ahogy egyre inkább megismerik a történetet. Persze arra is lehet asszociálni, hogy a mai magyarországi fojtogató légkörben mennyire elhasználódtak az emberek morálisan, mindenki a saját gesztenyéjét próbálja kikaparni. Ibsen rendkívül pontosan írja le, hogy egy fiatalember, miután megszűntek a gyerekkori álmai és fokozatosan zárul be körülötte a világ, miként kerül egy olyan csapdába, ahonnan nem lát kiutat és végez magával. Az sem mellékes, hogy Ibsen női Hamletként emlegetett drámája egy alapvető remekműve az európai irodalomnak, a mű a nézőt állandó önvizsgálatra készteti, hiszen gyakran kerülünk olyan szituációba, amikor feltesszük a kérdést, hogy juthattunk el idáig, ez miért velem fordul elő.
A címszerepet a színház kiváló fiatal színésznője Petrik Andrea játssza, akinek ez a szerep egy fontos állomás lehet a pályáján. Petrik Andrea úgy érzi, nagyon jókor találta meg ez a feladat. Ibsen hősnője a történet szerint huszonkilenc éves, éppen annyi, mint Andrea. Érdekes, hogy általában középkorú, tapasztaltabb színésznőkre szokták osztani ezt a szerepet.
- Nagyon ismerősek számomra azok a problémák, azok a helyzetek, amelyekkel ez a nő küzd - fogalmaz a Radnóti Színház színésznője. - Hedda Gabler alkalmatlan a kompromisszumokra, képtelen szabályok között élni, bár az életösztöne sokáig azt diktálja, hogy igyekezzen megfelelni az elvárásoknak, de végül öntörvényűsége és a szabadság iránti vágya mindent elsöpör és végső bukásához is vezet. De ez nem jelenti azt, hogy Hedda Gabler szerelemre, szeretetre alkalmatlan ember lenne, egyszerűen a környezetében nem talált olyat, akivel boldog tudott volna lenni. Egy idő után nem tud magával mit kezdeni és fokozatosan szörnyeteggé válik, olyanná, aki maga körül mindent és mindenkit elpusztít.
Petrik Andrea szerint jó, hogy nem farmernadrágban és cigarettázva kell játszania ezt a szerepet. Attól, hogy a rendező a korabeli 19. század végi csodálatos kosztümös előadást képzelt el (a jelmeztervező Szakács Györgyi), még mainak, aktuálisnak és modernnek érezhetjük a történetet, véli a színésznő. Szerinte az egész drámában az a rendkívül izgalmas, hogy nincs egyfajta megfejtése, a szereplők, közöttük a főhős döntéseit titkok lengik körül, sok mindenre nincs egyértelmű válasz.
- Ha ezt a szerepet játssza, az ember soha nem érezheti azt, hogy készen van vele, ha tíz éven keresztül műsoron tarthatnánk ezt a produkciót, akkor is előadásról előadásra találnék mindig egy újabb, mélyebb réteget, egy új elképzelhető megoldást és ez nagyon inspirál - mondja Petrik Andrea. Mint ahogy inspirálják a színésznőt a remek partnerek is. Hedda Gabler férjét Jörgen Tesmant Adorjáni Bálint, Ejler Lövborgot a mostani évadban a társulathoz szerződött Pál András, Julianae Tesmant Csomós Mari, Brack bírót Hirtling István, Elvstednét Wéber Kata, és Bertét Martin Márta alakítja.