Az új Fradi-stadion tulajdonosa, csakúgy, mint eddig, a magyar állam lesz, s ezt a tulajdonjogot a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) ZRT-n keresztül gyakorolja - mondta lapunknak Szekeres Tamás, az FTC fejlesztési igazgatója. A saroktelekre, amelyen a stadion is áll, még nem találtak vevőt, de ezzel a Fradinak nincs dolga, ez az MNV ügye. Más a helyzet a telek azon részével, amelyen a stadion áll: ez a Ferencvároshoz tartozik majd, a klub üzemeltetési jogot kap a stadionra. Ám ezt a jogot a Fradi továbbadja egy olyan cégnek, amelytől azt reméli, hogy a stadiont nyereséggel üzemelteti.
- Az első évtől kezdve rentábilisan szeretnénk működtetni a stadiont, ezért - meghívásos pályázat útján - olyan céget kerestünk, amelynek tapasztalata van a stadionműködtetésben - hangsúlyozta Szekeres Tamás. Mint elmondta, két külföldi és egy magyar cég van még talpon a pályázaton, s hamarosan, talán még decemberben, kiválasztják a nyertest, akivel januárban a szerződést is megkötik. Minthogy a magyarországi stadionműködtetési piacon nemigen akad komoly előélettel rendelkező hazai vállalkozás, így nagy valószínűséggel külföldi, méghozzá német cég nyerheti el a pályázatot.
Arra a kérdésünkre, hogy milyen feltételeknek kell megfelelniük a pályázóknak, az FTC fejlesztési igazgatója elmondta: az új stadion multifunkcionális lesz, de azért elsősorban futballstadion épül az Üllői úton, ahol mindenekelőtt focimeccseket rendeznek. E mellett, évente legfeljebb 3-4 alkalommal, megakoncertet is engedélyeznek a pályán.
Más a helyzet a főépülettel, s főleg annak VIP-részlegével. Ott, a főépület második emeletén 1300 ember befogadására alkalmas konferencia terem létesül, ahol évente akár 120-140 alkalommal rendezvényeket tarthatnak. Ez lehet üzleti konferencia, esküvő, vagy vállalati buli, a stadion anyagi bevételét alapvetően ezek a rendezvények hozzák majd. Jól kell teljesíteniük ahhoz, hogy a létesítmény rentábilis legyen, az új stadion fenntartásának éves költsége ugyanis több százmillió forint.
Szekeres Tamás bizakodó, s úgy véli, az új stadion hasznosítása arányaiban olcsóbb lesz a réginél, s megfelel a hasonló típusú külföldi létesítményeknek. Ma már csak a futballal sehol a világon nem lehet rentábilisan működtetni egy stadiont - a régi Fradi pálya a legjobb példa rá -, az új funkciókkal gazdagítva viszont a működés nyereségessé tehető. Ehhez persze komoly szakmai hozzáértés, igazi profizmus kell, emiatt van esélye a végső győzelemre a német cégnek.
Ami persze nem azt jelenti, hogy az új Fradi-stadiont Németországból irányítják majd. Nyilván magyarországi leányvállalat alakul, s az működteti majd az Üllői úti pályát.
A beruházás egyébként - Szekeres Tamás szerint - méltán tarthat jogot a világ leggyorsabban épülő stadionjának címére. Példátlan, hogy az építmény - ahol a bontást márciusban kezdték - jövő nyárra elkészüljön.
Márpedig, ha az időjárás is kegyes marad az építőkhöz, július-augusztusban megtarthatják a stadion avatását.
Az mindenesetre biztosra vehető, hogy a következő bajnoki idényt már az új stadionban kezdheti a Ferencváros.
S ha az üzemeltető is a Bundesliga színvonalán focizik, akkor nem lesz gond a rentabilitással sem. Persze az Üllői út nem Münchenben, hanem Budapesten van. Kellemetlen meglepetésekre mindig fel kell készülni.