Uránia Nemzeti Filmszínház;dokumentumfilm-összeállítás;Footsteps in Jerusalem;Koreai Filmarchívum;Renen Schorr;

FORRÁS: URÁNIA NEMZETI FILMSZÍNHÁZ

- Jeruzsálem ötven éve és ma

Különleges filmes eseményt rendeznek ma az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A Csortos-teremben 18.30 perckor látható a Footsteps in Jerusalem című dokumentumfilm-összeállítás.

Az esemény különlegessége, hogy a New York-i MOMA-tól a szöuli Koreai Filmarchívumon át a világ ötven különböző helyén, köztük a budapesti Urániában egyszerre vetítik le a filmet. Az esemény főhajtás David Perlov (képünkön), a modern izraeli dokumentumfilm atyja, s Velencében díjat nyert, Jeruzsálemben című filmje előtt - a mű elkészülte után fél évszázaddal.

Perlov ebben az 1963-ban készült dokufilmjében szakított azzal a filmkészítéssel, amely a propaganda eszközének tekintette a filmet, az elsők között alkalmazta a személyes művészi látásmódot egy-egy téma feldolgozásakor.

Az ötvenedik évforduló alkalmából Renen Schorr, a jeruzsálemi Sam Spiegel Filmművészeti és Televíziós Iskola alapítója arra kérte az intézmény legjobb diákjait és végzett hallgatóit, hogy forgassanak Perlov által ihletett rövidfilmeket a saját nézőpontjukból.

A kilenc kiválasztott mű most az ihletadó filmmel összefűzve egyetlen új alkotás formájában ad képet a városról, amely időközben drámaian megváltozott – politikailag, demográfiailag, gazdaságilag és kulturálisan egyaránt. A különleges alkotás egyetlen alkalommal, ma látható az Uránia Csortos termében, eredeti nyelven, angol felirattal.

Maróti Andor, aki régóta foglalkozik a kultúra elméletével, és hosszú ideig egyetemen is tanította, A nélkülözhetetlen kultúra címmel írt könyvet. Ez a cím bár visszafogottnak hat, a jelenlegi közegben akár provokatívnak is tekinthető. Hiszen mi az, hogy nélkülözhetetlen a kultúra, amikor sok intézménye a maradványelv alapján tengődik, és megszállott munkásai már alig élnek meg, ha egyáltalán megélnek, abból, amit csinálnak. De Maróti mindig tágan kezelte a kultúra fogalmát.