A közúti teherszállító kis- és középvállalkozásokat tömörítő OLTREA szerint 4500, a belügyminisztérium szerint 2200 teherszállító akadályozta úttorlaszokkal vagy alig néhány kilométeres sebességgel közlekedő konvojokkal a közúti közlekedést 47 helyen a nagyobb városok körüli utakon, s ezzel jelentős fennakadásokat okoztak országszerte.
A francia és külföldi teherszállító járművekre tervezett környezetvédelmi adó tervét a breton tüntetések nyomán a kormány már felfüggesztette, a tiltakozók azonban a végleges visszavonást követelik.
Legutóbb november 16-án került sor hasonló megmozdulásra, akkor mintegy háromezer kamion torlaszolta el a francia utakat.
"Elégedettek vagyunk a mozgósítással és az autósok, akiket hagyunk átmenni (a torlaszoknál) és akiknek szórólapokat osztogatunk, nagyon jól fogadnak minket" - mondta az OLTREA szóvivője.
Az országos Közlekedési Tájékoztató Központ szerint országszerte húsz helyen alakultak ki jelentős dugók, Párizs körül mintegy 16 kilométeren, vidéken pedig 50 kilométernyi szakaszon. A rendőrség ezért azt tanácsolja az autósoknak, hogy halasszák el szombatra tervezett útjaikat vagy pedig inkább a tömegközlekedési járműveket vegyék igénybe. A párizsi repülőterekre gépjárművel csak a lassító úttorlaszokon keresztül nagyon lassan lehet kijutni.
A miniszterelnöki hivatal pénteken azt közölte, hogy az ökoadó jövőjéről még nincs döntés. Stéphane Le Foll agrárminiszter viszont ígéretet tett arra, hogy 2015. január előtt biztosan nem kerül bevezetésre.
A 3,5 tonnánál nehezebb járművekre vonatkozó környezetvédelmi adó még az előző konzervatív kormányzat döntésének értelmében 2014. január 1-jén lépett volna hatályba. A kormány a befolyó összegből kívánja finanszírozni a 15 ezer kilométernyi közlekedési infrastruktúra fejlesztéseit és ösztönözni a vállalkozásokat arra, hogy az autóutak helyett más szállítási módokat válasszanak. Az intézkedés bevezetését a szocialisták korábban már kétszer elhalasztották, és a mostani döntést a jobboldali ellenzék is üdvözölte.
A tüntetések hetekkel ezelőtt Bretagne-ban kezdődtek, ahol a XVII. századi breton adóellenes forradalom szimbólumát, a piros sapkát viselő tiltakozók egy része több helyen össze is csapott a rendfenntartó erőkkel. Az ökoadó ellenzői - amely egymilliárd euró (300 milliárd forint) bevételt jelentene az államkasszának - azt hangsúlyozták, hogy a breton gazdák a térség földrajzi helyzete és a régiót jelenleg sújtó élelmiszeripari nehézségek miatt nem bírnának el egy újabb adót.