Le Figaro;tárlatvezetés;Czóbel Béla;Arian Bavelier;

Várkonyi Tibor

- Bartók a párizsi D'Orsay múzeumban

Részletes tárlatvezetés jelent meg a Le Figaro keddi számában "Bartók Béla a képzőművészetben" címmel. Arian Bavelier, a beszámoló szerzője Czóbel Béla "Fiatal lány ágy szélén" festményének illusztrálásával vezeti be annak a kiállításnak a részletes ismertetését, amely 2014. január 5-ig lesz látható a francia főváros D'Orsay múzeumában.

A kiállításon az 1905-1920 közti magyar festészetből látható bőséges válogatás. A kiállítás címe, "Allegro barbaro, Bartók Béla és a magyar modernitás".

Bavelier bevezetőben azt említi meg, hogy ez a "viharos", mindössze háromperces zongoradarab jeletős alkotásokra ösztönözte országának festőit.

Ezt a muzsikát a fauvista irányzat érezte közel magához. A kiállítás látogatóit a zenekarra írt "Két arckép" dallami köszöntik.

A kiállított festők között ott találhatók többek között Czigány Dezső, Nemes Lamperth József, Berény Róbert, akire a recenzió szerint Gauguin munkái is hatással voltak.

Párizs valamennyiük számára modell volt. Perlott-Csaba Vilmosra Matisse műterme, Czóbel Bélára és Rippl-Rónai Józsefre a Montparnasse.

A recenzens említést tesz arról is, hogy ebben az időben, a XIX. század elején, az első világháborúban Magyarország ellenségként került szembe Franciaországgal, de ennek kevés volt a következménye.

A kiállítás katalógusa idézi Pierre Boulezt, az egyik legnagyobb élő karmestert, Bartóknak alighanem leghitelesebb francia tolmácsolóját, akinek alig van hangversenye, amelynek műsoráról a Concerto vagy a Divertimento hiányoznék.

Totális összművészet a La Verita (Az igazság) című produkció, cirkusz, színház, tánc, képzőművészet, zene, ének a Finzi Pasca előadása a Művészetek Palotájában olyan, mint az izgató, feszült álom.