A kutatók azt vizsgálták 2013 júniusában és szeptemberében - a tranzakciós illeték emelése előtt és után -, hogy az illeték bevezetése mennyire gondolkodtatta el a lakosságot, mit terveznek változtatni ennek hatására.
Az adatok tanúsága szerint a tranzakciós illetékről már négyből három megkérdezettnek tudomása volt nyáron, és ez az arány nem emelkedett jelentősen szeptemberben. A készpénzfelvétel után elszámolt illeték arányát csupán az érintettek 20 százaléka volt képes helyesen meghatározni a nyáron, ez a szám szeptemberben sem volt magasabb, ugyanakkor a válaszadók fele a valósnál magasabb értéket említett.
Az adatok szerint az ügyfelek még csak most gondolkodnak el azon, milyen választ is adjanak az áremelkedésre. Júniusban minden második az illeték tényével tisztában lévő ügyfél érzékelte, hogy számlacsomagjának díja megváltozott, közel ugyanennyien tapasztalták a készpénzfelvétel drágulását, és ötből ketten az átutalási díjak növekedését.
Ennek ellenére csak minden tizedik ügyfél tett konkrét lépéseket a fizetendő díjak optimalizálása érdekében, és mindössze hét százalékuk említette, hogy tervez valamilyen lépést tenni.
Az illeték hatására alig kimutatható mértékben tervezik az ügyfelek, hogy bankot váltanak, megszüntetnek bankszámlát, bankkártyát, vagy bankon belül más bankszámlacsomagra váltanak.
Szeptemberben - a pénzügyi tranzakciós illeték emelése miatt a pénzügyi szolgáltatások inflációja 14 százalékkal ugrott meg az előző hónaphoz képest. A bankok az augusztus elsejétől emelkedő illeték miatt júliustól kezdték bejelenteni a változásokat, melyek 60 nap után léptek életbe.