A 2025/2026-os tanév októberi statisztikái szerint
jelenleg 467 017 darab számítógépet használnak a köznevelési intézményekben, ebből 129 815 darab (27,8 százalék) több mint nyolc éves színvonalnak felel meg.
A négy évesnél régebbi, de nyolc évesnél újabb számítógépek száma 81 872 (17,5 százalék),
az egy-négy éves számítógépek száma 182 564 (39 százalék).
Az újabb, vagyis legfeljebb egy éves színvonalnak megfelelő számítógépekből van a legkevesebb, 72 766 darab (15,6 százalék).
A statisztikák alapján tehát az óvodákban, iskolákban használt asztali és hordozható számítógépek közel fele (45,3 százaléka) a négy évesnél idősebb kategóriákba tartozik. Bár arra nincs egységes, írott szabály, egy számítógép mikortól számít teljesen elavultnak, de a munkahelyi, céges laptopok esetében a használati élettartam rendszerint 3-4 év, ezt követően már érezhető a teljesítménycsökkenés, ha a naprakész, legújabb szoftvereket szeretnék futtatni az eszközökön.
Sem a diákok, sem a szülők nem kapkodnak az iskolákban ingyenesen kölcsönözhető, de használt állami laptopokértMegírtuk: az idei tanévben 70 ezer laptopot osztottak szét a diákok között, ám ezek használt eszközök, amiket az elballagó diákok leadtak. A Klebelsberg Központ közlése szerint a “körforgásos gazdálkodás” elvét érvényesítik a laptopok esetében. A Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke, Gosztonyi Gábor lapunknak korábban viszont arról beszélt, ha a kormány komolyan gondolja, hogy minden iskolában bevezetik a mesterséges intelligencia oktatását, szükség lesz a régi számítógépek cseréjére.
2026 végéig be kell vezetni a mesterséges intelligenciát a magyarországi iskolákban, főleg, ha a használt állami laptopok bírjákAz OH adataiból ugyanakkor az is kiderült, hogy az elmúlt öt évben jelentősen nőtt a tanításban-tanulásban használt infokommunikációs eszközök (mint például az okostelefonok, tabletek) száma. A 2020/2021-es tanévben 66 383 ilyen eszközt tartottak nyilván, a 2025/2026-os tanévben pedig már 118 695 darabot. A legnagyobb számban tabletekkel rendelkeznek az intézmények (idén 94 260 darab), de van 15 893 darab “oktatási célú robot” is.
Úgy tűnik - legalábbis a statisztikák szerint -, hogy ezeket egyre gyakrabban használják is: a mostani tanévben 61 818 főben állapította meg az OH azoknak a tanároknak a számát, akik a tanóráik legalább 40 százalékában használnak IKT-eszközöket (ugyanez 2020-ban 51 565 fő volt). Az okos mobileszközöket használó tanulók száma pedig 328 658 főre emelkedett a 2020-as 234 618 főről.
Az informatikatanárok számában azonban relatív csökkenés figyelhető meg. A 2018-as októberi köznevelési statisztikában 59 370 főben határozta meg az OH azoknak a tanároknak a számát, akik informatikai képesítéssel, ismeretekkel rendelkeznek. Ez 2020-ra 50 261 főre csökkent, majd enyhe növekedésnek indult, de a korábbi létszámot még nem közelítette meg. Az informatikai képesítéssel, ismeretekkel rendelkező tanárok száma jelenleg 53 321 fő.
„A digitális tananyag, amely a Krétából is elérhető, egy nagy rakás szar” – Háborognak a tanárok, az iskolai laptopok nagy része a dobozban múlt ki
