oktatás;színház;William Shakespeare;Royal Shakespeare Company;

Ötven évvel 1971-es sikere után Ian McKellen a színpadon, tavaly 85 évesen a filmvásznon újra eljátszotta Hamletet. Partnere Gertrúd szerepében Jenny Seagrove

Forradalmi oktatási módszerrel rukkoltak elő Shakespeare megszerettetésére

Míg él ember, él a Bárd verse is.

Sok utazó és Bárd-rajongó tanúsíthatja, hogy akármilyen jó ülőhelyről követi a Stratford-upon-Avon-i, londoni, esetleg más vidéki előadásokat, nagyon nehéz megérteni a veretes szöveget, követni a darabok cselekményét. Hasonló gondokkal küszködnek a brit iskolások is, és a nehézségek nem maradtak rejtve a Shakespeare-drámák leghitelesebb előadói, a Royal Shakespeare Company (RSC) vezetése és egykori, mai színészei elől sem. Így amikor a 64 éves múltra visszatekintő társulat és a hasonló nevű független könyvesboltláncról ismert Foyle Alapítvány néhány héttel ezelőtt elindította az új RSC Shakespeare Tantervet, ahhoz olyan színészóriások csatlakoztak, mint Sir Ian McKellen, Helen Mirren, Adjoa Andoh a „veteránok”, valamint Alfred Enoch a fiatalabb nemzedék képviseletében.

A tanterv, mely minden állami középiskola számára ingyenesen lesz hozzáférhető, a magántanintézetek pedig elfogadható áron juthatnak hozzá, az RSC platformján keresztül olyan eszközöket bocsát a tanárok rendelkezésére, amelyekre szükségük lehet, amikor Shakespeare nyelvét, a jellemeket és a témákat igyekeznek feltárni. Remények szerint egyben az iskolában, az életben és a munkában elengedhetetlen alapvető készségek elsajátítására is alkalmasak lesznek.

Ahogy a brit sajtóban nagy visszhangot kapott kezdeményezésről Jacqui O'Hanlon, a Shakespeare Társaság kreatív oktatási igazgatója nyilatkozott, az együttes több ezer tanárral és fiatallal dolgozott együtt az elmúlt húsz évben és ezen tapasztalat birtokában megérti a több mint 400 évvel ezelőtt keletkezett darabok tanításának kihívásait. Ugyanakkor kutatások bizonyítékai szerint a Bárd nyelvének és az RSC oktatási megközelítéseinek kombinációja javítja a fiatalok tanulmányi, társadalmi és érzelmi fejlődését.

A vállalkozás keretei lenyűgözőek, hiszen egyedül az Egyesült Királyságban körülbelül 2 millió fiatal tanulmányozza Shakespeare-t, a tanterv egyetlen kötelező szerzőjét, míg világszerte az iskolások feléhez jutnak el a brit géniusz művei. 

A program végeredményben a tíz legtöbbet tanult darab 24 részes kreatív „kalandjává” alakul. Az alapanyag a társulat produkcióira és az azokból származó videókra és fotókra épül, meghatározó, vezető színészek közreműködésével. Ha valaki, akkor az ikonikus jelzőt feltétlenül kiérdemlő Sir Ian McKellen meg tudja ítélni, milyen nehéz a papíron található szavakat élő, lélegző karakterekké alakítani a színpadon, sőt érti, hogy ha ez nehézségeket jelent az iskolásoknak és nem kapnak segítséget a megértéshez, egy életre elriadhatnak Shakespeare műveitől. Ahogy az ifjúság által alighanem leginkább a Gyűrűk ura és a Hobbit trilógia Gandalfjaként ismert színész a tanterv nyilvánosságra hozatalakor jelezte, az RSC „talált egy választ, egy gyakorlati eszközt arra, hogy a tanárok képesek legyenek a darabok megbecsülésére és az élő színház izgalmának felfedezésére”.

Helen Mirren, aki a hatvanas évek óta olyan RSC produkciók női főszerepét alakította, mint a Troilus és Cressida, az Antonius és Kleopátra, vagy a Macbeth, hozzátette, hogy a „próbatermek olyan helyek, ahol úgy tekintenek a Shakespeare-drámákra, mintha újak lennének, még nem száradt volna meg rajtuk a tinta”. Színésztársaival együtt kísérleteznek, megkérdőjelezik a tartalmat és saját élményanyagukat, értelmezéseiket is hozzáteszik a történetekhez. „Ez az együttműködési és kreatív kutatási szellem áll az új Shakespeare-tanterv középpontjában. Az osztálytermek olyan helyekké alakulhatnak, ahol a kutatás, együttműködés és kreativitás együtt virágzik”.

Az RSC művészeti társigazgatója, Daniel Evans is jelezte, hogy sok nemzedék tanítványai és tanári küzdöttek már a „meglehetősen archaikus nyelvezettel, mely taszító és ijesztő lehet”. Ha a kezdeményezés sikerül, a 2029–2030-as tanévben már az iskolák 80 százaléka fogja használni a digitális platformot, mely először a Macbethet teszi „fogyaszthatóvá”, majd következik a Rómeó és Júlia, a Sok hűhó semmiért, a Vihar, az Othello, a Szentivánéji álom, a Vízkereszt, vagy amit akartok, a Velencei kalmár, a Hamlet és a Lear király.

A The Times napilap vonatkozó tudósítása kitér arra, hogy az RSC program elindítása egybeesik Bridget Phillipson oktatási miniszter minapi bejelentésével a brit tanterv megváltoztatásáról, benne a művészeti tárgyak súlyának növeléséről. 

A volt múzeumigazgató fő belső ellenfele, a nemrég pozíciót vesztett Demeter Szilárd két évig ült a pénzen. Most megújulhat a Szent István koronázási palástját bemutató terem.