díj;William Shakespeare;dalszövegíró;Taylor Swift;Kendrick Lamar;

Egyes amerikai egyetemeken Swift dalszövegei a tananyag részei, segítségükkel műelemzést oktatnak a hallgatóknak

Egy William Shakespeare nevű embernek szerencséje van, hogy ilyen népszerű

Csak a számok beszélnek, így a zeneiparban még egy Pulitzer-díj is csak apróbetű marad: rangsorolták a század legjobb dalszövegíróit.

Az egyes irodalomtörténészek szerint Shakespeare szövegírói képességeihez is felérő Taylor Swift csak a negyedik, a Pulitzer-díjas Kendrick Lamar pedig be sem fért a legjobb 25-be azon a listán, amelyre a Billboard a XXI. század legjobb dalszerzőit szedte össze. Az amerikai zenei magazin hosszú idő óta meghatározó szerepet tölt be globális szinten a közönség ízlésének alakításában azzal, hogy rendszeresen oszt meg különböző népszerűségi listákat, mint például az egyik legfontosabb, hetente publikált, a Billboard Hot 100-at is, amely a legjobb száz előadót tömöríti. A magazin listáit általában olyan objektív szempontok alapján állítja össze, mint a legtöbbet eladott albumok vagy a zenei streaming szolgáltatásokon leggyakrabban hallgatott előadók, így nem volt ez másképp most sem: a század legjobb szövegíróit az alapján ítélte meg, az általuk írt dal mennyi ideig vezette a Hot 100-as listát. A Billboard közleménye szerint a 2000. év óta eltelt 25 évben összesen 327 szám ért el első helyet, amelyeket egyúttal úgy is jegyeznek, mint kiemelt jelentőségű művek a popzene negyed évszázados alakításában.

Taylor Swift csak negyedik helyet szerzett a legjobb szövegírók között, mégpedig a Billboard indoklása szerint azzal, hogy 2022-ben megjelent Anti-Hero című dala nyolc hétig vezette a Hot 100-as listát. Swift ugyan kétségkívül nem a legutóbbi, 2025 októberében megjelent The Life of a Showgirl című lemezével írja be magát a zenetörténetbe, mint a valaha élt egyik legjobb dalszövegíró (a kritikák zöme nemcsak a zene, hanem a szövegek Swifthez képest borzalmas leegyszerűsítéséről írtak), de több mint 20 év alatt számtalan alkalommal dicsérték költői mélységű szövegíró képességeit, több alkalommal Shakespeare munkásságához hasonlítva azt.

A lista szempontjából Swift negyedik helyénél is tanulságosabb, hogy Kendrick Lamar rapper még az első 25-be sem fért be, aki nemcsak többszörös Grammy-díjas rapper, hanem 2018-ban történelmet is írt azzal, hogy ő lett az első olyan előadó, aki Pulitzer-díjat kaphatott (korábban ez csak klasszikus és jazz műfajban fordult elő). Ezt a 2017-ben megjelent DAMN című albumával érdemelte ki, amely nemcsak a rajongók szemében lett korszakalkotó mű, de számos kritikus is úgy beszélt róla, mint amellyel az előadó képes volt a hiphop műfajt a magas művészetek közé emelni a hit, az identitás és az afroamerikai kultúra küzdelmeiről megfogalmazott, művészi mélységű nyers történetmesélésével.

Az első tízben viszont helyet kapott Bruno Mars, aki kilenc olyan dalt írt, amely vezető sláger volt a Billboard Hot 100-as listáján, mint például a Mark Ronsonnal dalszerző-énekessel közösen jegyzett Uptown Funk! című dal, amely több mint három hónapig volt a top 100 élén (ezzel az elmúlt 25 év egyik legsikeresebb dala lett). A legjobb dalszövegírókat tömörítő listán nemcsak előadók, hanem producerek is helyet kaptak, akiknek az eredmények alapján láthatólag rengeteget köszönhet a Maroon 5 zenekar. Köztük az egyik legsikeresebb ugyanis Cirkut a maga 9. helyével, aki a zenekarnak írt Girls Like You című dala hét héten át vezette a top 100-as listát, a 8. pedig Shellback zenei producer lett, aki szintén a Maroon 5-nak jegyezte a One More Night című, 2012-ben megjelent dalát, sőt, a lista élére a svéd zeneszerző, Max Martin került, mégpedig azért, mert a Maroon 5 One More Night című dalán kívül még 25 listavezető slágert írt az elmúlt több mint két évtizedben.

Virtuóz dalgyűjtemény – jellemezte Kendrick Lamar DAMN című albumát a Pulitzer Bizottság 2018-ban

Martin egyébként sem kispályás, amelyet nemcsak a több Grammy- és Emmy-díj jelez, hanem az is, hogy már a kilencvenes évek óta olyan, a pop műfajt meghatározó előadókkal dolgozott együtt, mint Britney Spears, az Ace of Base vagy a Backstreet Boys. Mint a zenei toplisták között általában, erről sem maradhatott le Beyoncé, aki viszont egy hellyel Swift mögé szorult, az 5. helyen áll. Érdekes módon ezt azonban már nem a több mint húsz éve tartó szóló karrierje egyik slágerének köszönheti, hanem az őt felfedező Destiny’s Child zenekarral jegyzett Independent Woman Part I című dalának, amely 1999-ben jelent meg, de még 2000 novemberétől is hetekig vezette a népszerűségi listákat.

Az izraeli-palesztin konfliktus mutatja meg, az emberéleteken túl milyen áldozatokat követel egy háború, teljesen mindegy, hogy a szomszédban zajlik vagy tőlünk több ezer kilométerre. Egy világhírű írónő könyvei eltűnhetnek a könyvesboltokból.