karácsony;parti;rendezvények;vállalatok;

Elfogytak a pénzek az év végi nagy dínom­dánomra, de a szemlélet is változik a céges partik kapcsán

Sovány partibüdzsék – Elfogyott a pénz, látványosan visszafogják karácsonyi rendezvényekre szánt év végi kiadásaikat a cégek

A többi között azért is, mert jelentősen emelkedtek az éttermi árak.

A nagyvállalati céges partik piaca alapvetően más képet mutat most, mint akár csak két-három éve, ami a karácsonyi időszakban tűnik majd fel igazán. A régi típusú karácsonyi partik programokkal, fellépőkkel és többórás szórakoztató blokkokkal ugyanis eltűnnek a kínálatból, miközben az éttermi árak továbbra is felfelé tartanak – mondta a Népszavának Kovács Andrea, a Life Training Kft. ügyvezetője.

Ma már ritkaság ünnepi fogásként tálalható főételt találni 7-8 ezer forint alatt a budapesti vacsorahelyszíneken, és egy limonádé sem sok helyen kerül már kevesebbe 1500–2000 forintnál. Ha csak egy koccintás van a menüben, az is poharanként több száz vagy több ezer forint italtól és étteremtől függően. A vendéglátás összességében legalább 15 százalékkal drágult tavalyhoz képest, emiatt már egy 50 fős társaságnál önmagában is nagyon komoly tétel a fejenként nagyjából 25 ezer forintba kerülő háromfogásos éttermi menü egy pohár itallal.

A cégek sokkal jobban megnézik, mire adnak ki pénzt, újabban az a leggyakoribb, hogy a csapat egyszerűen elmegy együtt vacsorázni egyet – árulta el Kovács Andrea. Mint mondta, a partiszervező-piacon érdekeltek arról számolnak be, hogy a tavaly már erős takarékosság idénre általános magatartássá vált.

Tipikus, hogy egyszerűen lemondanak a megrendelők minden extráról, vagyis nincs élő zene, nincs animátor, nincs dekorációs csomag – csak vacsora.

Egyre több cégnél tartanak az irodában egy rövid évzáró összejövetelt, amire rendelnek néhány hidegtálat, vesznek egy kisebb fenyőfát, amit közösen feldíszítenek, és így zárják az ünnepi időszakot. Sok vállalat pedig úgynevezett irodai miniprogramot kér: két-három órás kézműves foglalkozást, mézeskalácssütést vagy olyan kreatív közös tevékenységet, ami kevés előkészületet igényel, vagyis nem kerül túl sokba, mégis ünnepi, és még a munkaidő végébe is belefér, hogy minél többen részt tudjanak venni rajta. Multicégeknél teljes részlegek tartanak munkaidőben „irodai karácsonyt”, de ez már egyáltalán nem hasonlít a korábbi, több száz fős céges bulikhoz.

A klasszikus ügyfélpartik gyakorlatilag eltűntek. A Life Training ügyvezetője szerint idén van, akihez egyetlen ilyen típusú eseményre szóló megrendelés sem érkezett, másokhoz pedig a korábbi töredéke csak. Visszafogottabb lett és lesz idén az ajándékozás is, amit erősen áthat az ESG-központú gondolkodás. Ennek jegyében a cégek kerülik az egyszer használatos tárgyakat, nem akarják a sokadik – ráadásul céges logóval gravírozott – kulcstartóval traktálni sem dolgozóikat, sem partnereiket, de az olyan ajándékszetteket, mint a kisebb-nagyobb jegyzetfüzetek, műhímzett céges törölközők, bőrkötéses méregdrága jegyzetfüzetek vagy a csokifondue-készletek is kimennek a divatból. Sokkal gyakrabban tűnnek fel a minőségi szaloncukrok és az újrahasznosított anyagokból készült praktikus tárgyak az ajándékok körében. Van, ahol a dolgozók saját díszeket, ékszereket készítenek, majd ezekből házon belüli kis karácsonyi vásárt szerveznek, és a bevételt – ilyen is van például – egy gyermekotthonnak ajánlják fel.

A változás mögött részben nemzedékváltás áll, a Z generáció tagjai már sok cégnél akár középvezetői pozícióban ülnek, és ők egészen más értékrendet képviselnek, mint a tíz-húsz évvel idősebb kollégáik. 

A „habzsi-dőzsi”, a nagyivós, többnapos évzárók már nem vonzóak számukra, sokkal jobban értékelik, ha a programnak van valamilyen társadalmi célja vagy üzenete. A disznóvágás, a pálinkázós csapatépítő hétvégék helyét a közös alkotás, a jótékonyság vagy a fenntartható szemléletű közös tevékenység veszi át. A Z generáció számára sokkal inkább érték, ha olyat tesznek, „ami a bolygónak is jó” – fogalmaz a szakember.

Az év végi céges rendezvények jelentősége halványul, kevesebb a csillogás, több az észszerűség, sokkal tudatosabb lett a költés, a fő vezérelv, hogy a vállalati büdzséből értéket teremtsenek. Ugyanakkor a kékgallérosokat, azaz többségében fizikai munkásokat foglalkoztató vállalatoknál – ha választani kell – inkább a karácsonyi kiadásokat támogató puly­kapénz, mellé bejgli vagy szaloncukor marad, amire idén is igyekeznek kigazdálkodni a forrást. A nagyszabású látványos vállalati bulikra már kevesek tudnak, akarnak vagy mernek költeni idén – foglalta össze az újdonságokat a rendezvényszervező cég vezetője.

E szerint szerint a hulladékipar irányítását szabálysértőn, túl hosszú időre és igencsak személyre szabva adták át a a Molnak.