vers;komédia;Monteverdi;

Takács Nándor: Komédia

Nem eldöntött, kit ábrázol a kép.

A katalógus szerint a mantovai társulat

Harlekinjét, mások úgy hiszik, magát a

mantovai herceget. Tristano Martinelli

hetvenöt (vagy hetvenhét) évesen hunyt el,

ezért 1622 táján, amikor Domenico Fetti

elkészült a képpel, hatvannyolc (vagy hetven-)

éves lehetett; ez mindenesetre jobban illik

a modell korához. (Némelyek összekeverik

a férfit Monteverdivel, aki nyilvánvalóan

fiatalabb Bernardo Strozzi később befejezett

vásznán.) Akárhogy is, a mantovai tudja,

ha sarokba szorítják, rögtönözni kell. Mi

másról árulkodna a sovány arc, a deres szakáll?

A maszk törékeny holmi. A bársony nehéz.

A szavak, melyek nem hangzottak el, össze-

sűrűsödnek egyetlen grimaszban; az arcizmok

nem ernyednek egy pillanatra sem.

Monográfiaszerű novellafüzérként, de önálló sztorikként is olvasható Koniorczyk Borbála kultúrtörténeti tényekkel, sok érdekességgel bíró Női szörnyetegek című kötete, melyet hét olyan nőről írt, akik a múlt századforduló Budapestjén kitűntek a tömegből: Erdős Renée, Ferenczy Noémi, Kaffka Margit, Lesznai Anna, Madzsar Alice, Máté Olga és Undi Mariska. Önállóak voltak, a művészetükből is el tudták tartani magukat – igazi női szörnyetegek. A szerzővel többek között arról is beszélgettünk, miért jó nőnek lenni.