Oroszország;MOL;kőolaj;cáfolat;Hernádi Zsolt;

A Barátság kőolajvezeték leállásával ellátási nehézségeket és drágulást vetített előre a Mol-vezér

Hernádi Zsolt kitart az oroszok mellett, kár, hogy az ellátási nehézségekről és drágulásról szóló érveit nagyrészt azonnal cáfolták

Bár a Mol elnök-vezérigazgatója következetesen kiáll az orosz nyersanyagbeszerzés fenntartása mellett, érveit független szakértők jórészt cáfolni látszanak.

Azért lenne fontos, hogy a Mol ne orosz kőolajat vegyen, mert minden Moszkvának fizetett fillér Putyin Ukrajna elleni háborúját támogatja – vélekedtek lapunknak szakértők Hernádi Zsolt Mol-vezér szokatlan sűrűségű, először a Mandinernek, majd az ATV-nek adott minapi interjúi kapcsán. A Mol, amíg csak teheti, ragaszkodik az orosz olajhoz - nyomatékosította az eddigi álláspontot az elnök-vezérigazgató. Olyannyira, hogy ha a magyar és szlovák olajellátásában évtizedek óta kulcsszerepű, Oroszországból eredő, de Belaruszon és az ukrán háborús övezeten is áthaladó Barátság kőolajolajvezetéken keresztüli ellátás bármely ok miatt hosszú időre megszakadna, a másik lehetséges útvonalon, vagyis a horvát Omisalj kikötőjéből eredő Adria-vezetéken is leginkább orosz kőolajat vennének. A Mol százhalombattai és pozsonyi finomítója ugyanis egyaránt orosz kőolaj feldolgozására épült.

Más, tengeri szállítású típusokból az egységek jelen állapotukban az oroszhoz képest kevesebb készterméket képesek előállítani, amiben így a Mol ellenérdekelt, mégis évtizedek óta fáradozik azon, hogy a két egységet alkalmassá tegye akár száz százalékban az Adriáról származó nemzetközi típusok feldolgozására – rögzítette az elnök-vezérigazgató. A Dunai Finomító ebbéli mutatója jelenleg körülbelül 50 százalék, pozsonyi egységük átalakítása pedig több ok miatt előrébb tart. A száz százalékra vonatkozó ígéretük 2026 vége. De az átalakítással csak a képességet teremtenék meg: amíg csak tehetik, azt követően is megtartanák az orosz olajbeszerzést – szögezte le a Mol-vezér. Forrásaink szerint tehát az orosz nyersanyagbeszerzés elsősorban erkölcsileg aggályos; bár mivel a többi EU-tag, ugyanezen megfontolásból, akár veszteséggel is, de elfordult az orosz terméktől, Magyarország emiatt hanyatló nyugati kapcsolatai, ha nem is a Molnak, de az országnak, hosszú távon mérhető anyagi kárt okozhatnak. Az Európai Bizottság egyébként 2027 végével immár végleg, kivétel nélkül az összes tagállamnak megtiltaná az összes orosz energiahordozó-vásárlást; e két témát az interjúk kevéssé érintették.

Az elnök-vezérigazgató azt is fenntartja, hogy a rendelkezésre álló adatok szerint az Adria-vezeték egyelőre nem alkalmas a két finomító folyamatos, teljes üzemű ellátására, ráadásul a horvátok a szállítási díjakat is a többszörösükre emelték.. Megjegyzendő: az Adria horvát szakaszát üzemeltető, állami irányítású Janaf – a Mollal folytatott, illetve a két kormány között szintén évtizedek óta zajló, leginkább üzleti jellegű, ám megegyezésre a legritkábban vezető viták közepette - többször rögzítette, hogy szerinte a most alacsony kihasználtságú vezeték alkalmas, illetve gyorsan és olcsón képessé tehető akár mindkét egység igényeinek teljes körű kiszolgálására.

A téma kapcsán az elmúlt napokban megszólaló független szakértők – lapunkban Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője, a KlikkTV-n Miklós László, a Klubrádióban pedig Holoda Attila egykori Mol-vezető – egyaránt adatszerűen cáfolták Hernádi Zsoltot. E szerint az Adria havi 1,2 – évi 14,4 - millió tonna olaj ideszállítására képes, míg a két, nem is mindig csúcsra járatott finomító éves, tényleges felhasználása körülbelül 11 millió tonna; ez tehát bőven elegendőnek tűnik. Hernádi Zsolt eme érvek kapcsán azt jelezte, hogy a Janaffal végzett közös vizsgálatok egy része ezt nem támasztotta alá, még ha a horvát fél épp sikeres tesztekre hivatkozik is. A horvátok azt is váltig állítják, hogy szállítási tarifáik nem személyre szabottak és azok az uniós előírásokat követik. Holoda Attila Klubrádióban ismertetett felmérései szerint a hordónként 2,4 dolláros horvát szállítási díj még alacsonyabb is a 3,4 dolláros ukránnál. 

A Mol-vezér amellett is hitet tett, hogy „két cső jobb mint egy”: szerinte a Barátságon a szintén a Kádár-korszakban épült Adria-vezeték léte miatt kaptak olcsó olajat, mivel az orosz fél is tudta, hogy az Adrián is hozzájutnak a nyersanyaghoz. A cégvezér a viták kapcsán a magyar, a szlovák, illetve térségi energia-ellátás biztonságának elsődlegességét hangsúlyozta. A Mandiner sajátos felvetésére, miszerint „az ellenzéki sajtó” az olajcsoport ebbéli álláspontját az orosz ellátáshoz váltig ragaszkodó Orbán-kabinetével ellentétesnek véli, Hernádi Zsolt rögzítette: a Mol és az Orbán-kormány álláspontja között nincs ellentmondás.

A Mandiner felvetésével, miszerint a Barátság kőolajvezeték leálltával „a térség beállna”, az elnök-vezérigazgató árnyaltan értett egyet: ilyen esetre, a kieső késztermékek beszerzésének nehézségeit ecsetelve, az ATV-ben körülbelül 10 százalékos üzemanyag-áremelkedést vetített előre. Szakértők ennek kapcsán arra hívták fel a figyelmünket, hogy tavaly óta, amikortól a kormány – elsősorban a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) – ellenkező esetre „beavatkozással” fenyegeti a hazai „üzemanyag-kiskereskedőket”, az átlagtarifák átlaga a környező államok szintje alá csökkent; egy ilyen emelés viszont átlépheti ezt a „gyakorlati ársapkát”. Lapunk e tárgyban tegnap elvi álláspontot kért az NGM-től, ám lapzártánkig nem érkezett válasz.

Attól függ, mihez képest

A Dunai Finomító átalakításához szükséges további 200 millió dollár nagyságrendjét egy forrásunk úgy jellemezte, hogy a most épülő, kizárólag Szerbia Barátság-vezetéken keresztüli ellátását segítő cső magyar szakaszára 320 millió dollárt költenek. A Janafnak az elnök-vezérigazgató által felemlegetett nyereséghányada kapcsán pedig jelezte, hogy a Mol tulajdonában lévő hazai gázvezetéküzemeltető értékei ennél magasabbak.

NGM: ne a magyar emberek fizessék meg más háborújának az árát

A kormány célja továbbra is világos: a magyar családok és vállalkozások számára biztosítani kell a megfizethető üzemanyagárakat - felelte lapunk korábbi kérdéseire tudósításunk megjelenése után az NGM. A kormány elvárása az elmúlt hónapokban következetesen teljesült: a magyar üzemanyagárak ismét kedvezőbben alakultak a szomszédos országokhoz képest és így a magyar családok olcsóbban tankolhatnak. A kormány elkötelezett a hazai ellátás biztonságának megőrzése és a versenyképes energiaárak mellett: nem engedi, hogy a magyar emberek fizessék meg más háborújának árát - szögezték le. A kabinet tiltakozott a Magyarország energiaellátása szempontjából kulcsfontosságú Barátság kőolajvezeték elleni ukrán támadások miatt - emlékeztet a szaktárca. A kormány ezt függetlenségünk elleni támadásként értékeli, ezért a felelős ukrán parancsnokot kitiltotta Magyarországról. A vezeték a legutóbbi, hosszú helyreállítás után újra működik, az ország biztonsági tartalékait nem kellett igénybe venni, az energiaellátás helyreállt. A kabinet továbbra is megvédi a nemzeti érdekeket és energiabiztonságot - hangsúlyozta az NGM. Mindezeken túl arra a felvetésünkre, hogy ha a háborús hatások miatt a hazai üzemanyagárak mégis csak a szomszédok átlaga fölé emelkednének, eltekintenének-e az ágazat fenyegetésétől, végtére is nem kaptunk egyértelmű választ.

A Mátrai Erőmű Zrt. megvásárlása kapcsán született, a társasági iratoknak mindenben megfelelő alapítói határozatok tartalmazzák a szükséges felhatalmazást, amelyeket 2024. február 20-án már teljes körűen elküldtek Tóth Bertalannak – válaszolta az MSZP frakcióvezetője újabb írásbeli kérdésére Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium államtitkára. Az ügylet iratai az MVM Csoport honlapján jelenleg is elérhetők - fűzte hozzá.