televíziózás;talkshow;streaming; Stephen Colbert;

A műsor megszüntetése sokak szerint Colbert sikerét jelzi: annyira profi a politika kifigurázásában, hogy az már a hatalomnak is szúrta a szemét

A klasszikus televíziózás leszállóágát is jelzi az, ami most Amerika egyik műfajteremtő műsorával történik

A döntés mögött vélt politikai érdek pedig csak gyorsított a folyamaton.

Szerencsétlen politikai környezetben, elfáradt gazdasági körülmények között, harminc év után véget ér a hagyományos televíziós műsorok egyik legnagyobbja, az amerikai The Late Show. A CBS tévécsatorna műsorának megszűnése viszont sokak szerint még ennél is vészjóslóbb jeleket mutat: az ikonikus late night show műfaj fennmaradása is kérdésessé válik.

A ma ismert koncepció olyan varietéműsorokból kölcsönzött, mint a világszerte is ismertté vált Ed Sullivan Show, amely a zenét, táncot ötvözte olyan beszélgetőtársak meghívásával, mint például Elvis Presley, Jim Morrison vagy Barbra Streisand. Idővel sok hasonló tematikájú műsorban mindemellett kiemelt szerep jutott a komikus műsorvezetői monológoknak, amely nemcsak a házigazda tehetségét dicsérte, hanem valóságos sztárrá is tette.

A late night show viszont szórakoztató jegyei mellett még valamiben eltért elődeitől: nem félt közéleti témák érintésétől. Olyannyira nem, hogy a politikai szatíra igazi védjegyévé vált. 

Mai formájában a műsort Jon Stewart The Daily Show-ja tette tökéletessé, amelyhez kapóra jöttek az amerikai elnökválasztás furcsaságai 2000-ben: a műsor nem is volt rest felhívni a figyelmet ezekre. Miután George W. Bush győzött, a politikai szatíra még fontosabbá vált, a nézők szemében egyfajta iránytű volt abban, hogy rámutasson a konzervatív vezetés álságos döntéseire, mellélövéseire és a média által alulreprezentált témákra.

A humor és a kendőzetlen igazság receptje bevált, az évek alatt később sorra nőtte ki magát jó pár, elsöprő nézettségű műsor és kiemelkedő műsorvezető karakter. Ilyen volt a Stephen Colbert vezette The Colbert Report, majd jó pár évvel később a Last Week Tonight John Oliverrel is. Csakhogy pont ez a növekvő népszerűség fogta ki a szelet egy idő után az alulról építkező ”megmondóműsor” vitorlájából is, amelynek nem tett jót – liberális szemléletű műsor lévén – az sem, hogy 2008-ban Barack Obama került elnöki székbe. A nézettség megtorpanása nyilvánvalóvá vált a szakmában is, a népszerű talk show műsorvezető Jay Leno nemrég épp a The Late Show megszűnése kapcsán kritizálta a műfajban utazó kollégáit, hogy tévúton járnak azzal, ha azt hiszik, az emberek manapság valamiféle kioktatást várnak el a műsoroktól.

 “Minek osztanád meg a közönséged?” – emelte ki a politikai humor eladhatósága kapcsán.

A műfaj reneszánszát sokan Donald Trump 2016-os elnökké választásában látták, tekintve, hogy a politikusra már hatalomra kerülése előtt is sokan viccként tekintettek. Csakhogy ez az újjászületés elmaradt, ugyanis Trump hatékonyan fordította saját hasznára botrányos megszólalásait, polgárpukkasztó viselkedését. Ez a leplezetlen szemtelenség valóságos branddé vált, a humor pedig nem ül úgy, ha már az alanya maga is rámutat a csattanóra. „Imádom, hogy kirúgták Colbertet, a tehetsége még a nézettségénél is kevesebb volt” – kommentálta a döntést az Egyesült Államok elnöke nemrég, reagálva a vádakra is, amely szerint ő áll a The Late Show megszűnése mögött. Ugyan a csatorna hivatalos közleménye szerint nem személyes, tartalmi vagy politikai, hanem kizárólag anyagi okok állnak a műsor eltörlésének hátterében, de ez az indok sokak szerint így is sántít, tekintve, hogy a CBS-tulajdonos Paramount nemrég kénytelen volt peren kívül megegyezni az amerikai elnökkel a 60 Minutes műsor egyik epizódja miatt, amelyben Trump szerint lejáratni próbálták. A megszűnés valódi okát a műsorvezető több pályatársa is megkérdőjelezte, köztük Jon Stewart, Seth Meyers is, de a kulcskérdést John Oliver fogalmazta meg: A törlés sajnálatos, de egyelőre az a kérdés, Colbert vajon mit fog kezdeni a műsorral a hátralévő tíz hónapban? Merthogy a The Late Show 2026 májusáig még él, a „minden mindegy már” helyzet pedig valószínűleg nem kevés vizet hajt majd a szórakoztatás malmára.

A vélt vagy valós politikai befolyás mellett viszont érdemes meghallani Jay Leno kritikáját és látni az évek óta tartó küzdelmet a nézettségért: egy ilyen típusú műsor a világ egyik legköltségesebb produkciója, a zenei blokkokkal, az élő közönséggel, a show-elemekkel, nem beszélve a sztárműsorvezető gázsijáról. (A meghívott sztárok költsége másodlagos. Bár szólnak hírek egy-egy esetben jelképes összegekről, egy másodvonalbeli zenész és egy befutott hollywoodi csillag is ugyanazért szerepel a late night showban: mert szakmailag kihagyhatatlan, megtisztelő lehetőség.) Részben a költséges műsorgyártás is az egyik oka annak, hogy sok ország nem is volt képes olyan hatékonyan meghonosítani a formátumot, mint ahogyan az történt az Egyesült Államokban. Legközelebb talán az angol Graham Norton Show vagy az Oliver Welke által vezetett heute-show járt Németországban. Magyarországon leginkább a Fábry show mutatott műfaji hasonlóságot, de nem csupán a szórakoztató elemek miatt:

Fábry Sándor nem félt a közéleti témákat érintő szatirikus humort belevinni a műsorba – amelyre például az őt megelőző Friderikusz show nemigen volt hajlandó. 

(Később Hajdú Péter, Kasza Tibor vagy Hajós András nevéhez fűződtek különféle próbálkozások, de ezek már inkább kizárólag a bulvárról szóltak.)

Beszédes a műsoridő alatt futó reklámbevételek csökkenése is: A 70-es években a konkurens NBC csatorna bevételeinek 17 százalékát tették ki a late night show reklámblokkjai, csakhogy ekkor még a fiatalok is nézték a televíziót, így a hirdetők számára potenciális célközönség megnyerése érdekében dollármilliókat öltek a reklámokba. A nézői szokások átalakulásával viszont, a Guideline adatelemző cég egyik felmérése szerint például az esti televíziós reklámokból származó bevételek 2024-re 50 százalékkal csökkentek 2018-hoz képest. 

A streamingszolgáltatók fölénye tagadhatatlan, amelyre több műsorvezető kolléga is rájött az elmúlt években. Nem hiába váltott Tucker Carlson is a Tucker Carlson Show vezetésére a Youtube-on, miután 2023-ban kirúgták a Fox News csatornától – azóta is az egyik legnépszerűbb műsor a videós oldal podcast kategóriájában –, vagy szorította háttérbe képernyőidejét Rachel Maddow az MSNBC csatornánál azért, hogy podcastjára több időt szentelhessen.

Ha Stephen Colbert túl lesz a műsor talán legszórakoztatóbb tíz hónapján, jó eséllyel gondolkozhat abban, hogy egy, a politikai szatíra műfajában megújult műsort hozzon létre, de az erre már sokkal alkalmasabb streamingszolgáltató egyikénél.

Vincent van Gogh közel hatvan éve van hatással Anselm Kiefer művészetére. Ennek ellenére első közös londoni kiállításukon Van Gogh képei eltörpülnek a német festő monumentális vásznai mellett.