nők;ideológia;fiatalok;Donald Trump;közösségi média;TikTok;MAGA;

 Trumpék a közösségi média segítségével cserkészik be a nőket

Női tartalmakba is csempészi az ideológiáját Donald Trump

Egyetlen óra böngészés kell ahhoz, hogy az algortimus a standard politikai tartalomról átváltson az életmódartalmakba bugyolált ideológiai agymosásra.

Az, hogy - különféle módszerekkel - a közösségi oldalakon akarnak a politikusok választásokat nyerni nem új keletű. Nagyon sok múlik azon, hogy ezeken a felületeken, korosztályoknak megfelelő tartalommal célozzák a közönséget. Például az 1997 után született Z generációt főleg TikTokon vagy Snapchaten lehet megszólítani, míg a náluk idősebb korosztályok főleg az X, Facebook, Instagram háromszögben mozognak. A CNN-en és az Axios.com amerikai hírportálon megjelent elemzések alapján Donald Trump és a MAGA-univerzum közösségi oldalhasználatát, azon belül is az ideológiai becserkészést mutatjuk be. 

A 2024-es választásokon a fiatal szavazók megnyeréséért az amerikai elnök és stábja nagy figyelmet szentelt a közösségi oldalakra. Tán nem véletlen, hogy még a kampány alatt az X tulajdonosa, a ma már csúnya szakítás után inkább civakodótárs, Elon Musk, és a Meta alapítója, Mark Zuckerberg sorra feltűntek Donald Trump környezetében. A két dollármilliárdos közül utóbbi trumpista fordulata volt a meglepőbb, de nyilván e mögött is komoly üzlet húzódik. A közösségi oldalas politikai forradalomról Donald Trumphoz és a MAGA-mozgalomhoz képes a Demokrata Párt úgy elkésett, mint a balatoni gyors nyaranta Siófokról.

Az Axios két újságírója, Tal Axelrod és Erica Pandey  Donald  Trump beiktatása után döntött úgy, hogy megnézik, most, hogy a győzelem  zsebben van, milyen irányt vett a trumpista retorika a közösségi oldalakon. Egy férfi és egy női fiókot készítettek, a TikTok annyit tudott róluk, hogy 30 évesek, ezen kívül még a nemüket és a nevüket. Mindketten bekövettek MAGA vagy MAGA-hoz kapcsolható fiókokat, és figyelték a tartalmakat, amiket az algoritmus ajánl pluszban nekik. Eleinte mindketten ugyanazt kapták, a Fox News klipjeit, konzervatív influenszerek videóit, podcastjait, de egy idő után történt valami: nemre is válogatta nekik az algoritmus a látszólag nem politikai tartalmat. Míg Tal toxikus maszkulinitással kapcsolatos tartalmat kapott (arról, hogy a férfiak nem lehetnek érzelmesek, keménynek kell lenniük, de olvashatott a férfiak elnyomásáról is a feminizmus miatt). Erica ajánlatai főleg három vonalon mozogtak.

Az egyik a modern feminizmus kritikája, ami „eltéríti a nőket a házasságtól és a gyerekvállalástól”, a másik a MAGA egyik gumicsontja: a transzneműek jelenléte a versenysportban, a harmadik pedig az abortusz körüli etikai kérdések.

Ami ijesztő volt számukra az az, hogy egyetlen óra böngészés kellett ahhoz, hogy az algortimus a standard politikai tartalomról átváltson az életmódartalmakba bugyolált ideológiai agymosásra. 

A CNN egy hasonló trendről írt. Olyan online magazinokról, amelyek szépségtippekkel, sztárhírekkel, azaz semleges (politika és ideológiamentes) tartalommal cserkészik be az olvasókat, és csak több, közösségi oldalakon keresztül fogyasztott cikk után dobnak be egy-egy ideológiai tartalmat. Legyen szó a transzneműek ócsárlásáról, a vakcinák körüli összeesküvés-elméletek propagálásáról, a woke kultúra ekézéséről, vagy a hatvanas évekbeli háziasszony modell visszahozásának dicsőítéséről. Az egyik magazin, a 2019-ben egy házaspár, Brittany és Gabriel Hugoboom által alapított Evie, ami önmagát "konzervatív Cosmopolitannek" definiálja. A gond csak az, hogy mivel az emberek elsősorban a közösségi oldalakról érkeznek a híroldalakra, ez egyáltalán nem egyértelmű az olvasóknak a fentebb említett taktika miatt. És az Evie nincs ezzel egyedül: kész stratégia lett sztárpletykákkal és életmódtanácsokkal berántani nőket ideológiai hittérítésre hírportálokkal, podcastekkel, videókkal. Az Alabamai Egyetem közösségi oldalakra szakosodó professzora, Jessica Maddox a CNN-nek azt mondta: ha ezek a platformok, legyenek azok influenszerek, magazinok, podcasterek, kialakítanak egyfajta kapcsolatot a felhasználóval a tartalmaikon keresztül, az hatalmat jelent, ami kihasználható.

Annak ellenére, hogy a fiatal amerikai szavazók nagy része még mindig inkább demokrata párti, a magukat konzervatív republikánus szavazóként azonosító fiatal nők száma 2024-re jelentősen megnőtt 2020-hoz képest

 - ez derült ki a Tufts Egyetem kutatásából. Hogy ennek mi a pontos oka, azon lehet sokat elmélkedni. A CNN által megszólaltatott, konzervatív tartalmat előállító tartalomgyártók szerint egyszerűen nem érezték magukat képviselve a női magazinokban, női podcastokban. Kipróbálták a liberális életet, a „feminizmusta életmódot”, de nekik nem jött be, és magányosak voltak, nem erre vágytak. Szerintük ez az oka annak, hogy a tartalmaik egyre kelendőbbek - mert egyre többen azonosulnak velük, egyre kevesebben boldogak a „liberális életformában” – állították a CNN-nek. Bár elismerik, hogy foglalkoznak politikával, szerintük nem ez az elsődleges céljuk, azt elismerik, hogy a MAGA-felé terelik politikailag a nőket.

Számos szakértő hivatkozik Robert F. Kennedy Jr. egészségügyi miniszterre is, mint a női MAGA-követőszerzés egyik kulcsfigurájára. Ő a nagy gyógyszercégek (Big Pharma) elleni, vakcinákkal szkeptikus retorikát folytat, és úgy összességében a modern életformával és orvostudománnyal kritikus, sok gyerekeiért és egészségéért aggódó nő és anya pedig rezonál a kétségeivel. 

Sok embert evakuáltak, az erős szél nehezíti az oltást.