Lázár János építési és közlekedési minisztert a jelenleg átmeneti telephelyén, a budapesti Jászberényi úton működő múzeumban üzenetekkel (pl.: Mi nem a bérünkért dolgozunk, hanem annak ellenére!) tarkított fekete pólókba öltözve fogadta egy csapat intézményi munkatárs. Az esetről a Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezete Facebook-bejegyzésben számolt be, egyben közölte a demonstrálók beszámolóját is.
Ebből derült ki, a tiltakozást részben az váltotta ki, hogy Lázár János azért látogatott az intézménybe, hogy “személyesen választhassa ki” azokat a műtárgy bútorokat, amelyekkel az általa felügyelt Várkapitányság Zrt. a Karmelita reprezentatív helyiségeinek berendezését egészítené majd ki. A demonstráció hatására a miniszter, mint írják, meghallgatta a jelen lévő érintett kollégákat és elismerte, panaszaiknak van alapja. A beszámoló hozzáteszi, egyelőre kíváncsian várják a folytatást.
Kérdésünkre az Építési és Közlekedési Minisztérium úgy reagált,
szigorú szabályok között ugyan, de “bevett gyakorlat”, hogy a közgyűjteményekben lévő műtárgyak állami intézményekbe kerülnek, hozzátéve, nincs döntés arról, hogy az intézményből műtárgy bútorok kerülnek a Karmelitába.
Az Iparművészeti Múzeum egyike annak a hat kulturális intézménynek, amelyet 2024 óta a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ tömörít, Demeter Szilárd vezetésével. A központosítástól a kormány akkor még a kulturális intézményrendszer fejlesztését várta. Akkor a lapunknak nyilatkozó Baán László, a Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója így fogalmazott a központosításról: “Nagyon okos, intelligens, erős stratégiai alapvetés, ami abszolút támogatható.”
Az Iparművészeti immár nyolc éve zárva tart a nagyközönség előtt, a felújításra évek óta nem sikerül megfelelő támogatást szerezni.
Demeter Szilárd: A fluktuációnak nem az az oka, hogy létrejött a Közgyűjteményi Központ, az a helyzet, hogy gyalázatosan alulfizetjük a kollégákat