zene;portré;Hot Jazz Band;

 Negyven év a színpadon: a vérükké vált a jazz

Szöszi és a bombázó

Filmslágerekkel indította a nyarat a Hot Jazz Band a MOMkult szabadtéri színpadán. Tulajdonképpen minden zenekarnak így kellene muzsikálnia, ahogy ez a negyvenéves formáció teszi – de ez mégsem olyan magától értetődő.

A légkondicionált szobából kimenni a kánikulai melegbe embernek sem kellemes, hát még egy hangszernek! A Hot Jazz Band nyárindító szabadtéri koncertje ennek megfelelően hangolással kezdődött, közben Bényei Tamás néhány viccel megvilágította: míg egy szimfonikus zenekaron belül a brácsásokkal szoktak élcelődni, addig a dixie-ben ez a bendzsósok sorsa. Persze egy csepp rosszindulat sem volt a zenekar frontemberében: Bényei nemcsak énekel és trombitán játszik, hanem bendzsón is, ha egy-egy dal úgy hozza – az önirónia amúgy sem áll távol tőle.

„Mért mondjam angolul azt, hogy maga »beautiful«, inkább mondom magyarul, hogy bjúti-bjútiful!” A koncert Ábrahám Pál Halló, baby című slágerével indult, s bár a zenekar által sokat játszott mű, egyszerűen képtelenség megunni Székely István 1934-es filmje, a Lila akác kulcsdalát. A tragikus sorsú Mihály István – a film forgatókönyvírója, a dal szövegírója – könnyed sorai századik alkalommal is mosolyt csalnak az ember arcára. Ugyanez a hatása Ábrahám Pál Május éjszakán című dalának, (Martonffy Emil 1943-as filmjében, a Makrancos hölgyben ez Karády Katalin és Jávor Pál dala), míg Fényes Szabolcs szerzeménye, a Nem nősülök soha alatt önkéntelenül is Latabár Kálmánt láthatjuk a szemeink előtt az Egy szoknya, egy nadrágból. És bár minden tiszteletem Latyi művészetéé: a dal Bényei és a Hot Jazz Band előadásában klasszisokkal jobb. Az egy dolog, ha egy zenekar örökzöldekkel áll ki a közönség elé – de amikor ennyire tűpontosan, egymásra figyelve, finoman és könnyedén játszanak, a koncert már jóval több puszta slágerparádénál. Tulajdonképpen így kellene muzsikálni minden együttesnek – de ez mégsem olyan magáról értetődő. Bényei a zenekar „titkáról” úgy beszélt, mint egyfajta bolondság, illetve

zsenialitás, amely jól tűri a monotóniát – egy dallal ezredik alkalommal sem „a kötelezőként letudva” állnak a közönség elé. 

Az az autentikus jazz, amelyet negyven éve játszanak, a vérükké vált – ahogy Bényei gramofonhangja is már a sajátja, nem felvett modor. (És nagyon jól kitalálták, működtetik a fúvóstrió pluszritmusszekció felállást.)

Ezután lépett fel a képzeletbeli mozivásznon Gene Kelly (Singin' in the Rain) és Audrey Hepburn (Moon River), majd következett a „szöszi-dal”, egy elképesztő anekdotával megfűszerezve. „Tudom, hogy van neki, na mije van neki, szöszi haja van a fején” – Fényes Szabolcs szerzeményét (Tudom, hogy van neki) eredetileg Bársony Rózsi énekelte Vajda László 1935-ös filmjében, a Halló, Budapestben, ám a filmnek csak egy töredéke maradt fenn, mivel a kópia a filmgyár 1945-ös bombázása alatt nagyrészt megsemmisült. Bényei a dal kapcsán a következő történetet osztotta meg a hallgatóságával: a Hot Jazz Band épp Sacramentóban játszotta ezt a slágert, miután a közönség soraiból egy idősebb úr felkereste őket, hogy gratuláljon. – Ugye Budapest két részből áll, Pestből és Budából? – kérdezte azután, mire a zenészek fellelkesültek, hogy találtak egy kaliforniait, aki járt már Magyarországon. És a jazzrajongó valóban járt hazánkban, de nem turistaként: 1945-ben, egy bombázó pilótája volt. Ez már a koncert egyik csúcspontja volt – nemcsak a zene, hanem a történetmesélés ereje miatt is.

Az MVM Classic&Club koncertek egyik jellemzője, hogy igyekszik olyan muzsikusokat összehozni, akik korábban még nem zenéltek együtt. Pély Barna jó hangú énekes, jazztanszakon végzett – éppen ezért volt kellemetlen meglepetés, hogy a nyitódal, Gerald Marks jazzstandardje, az All Of Me alatt valójában csak félig volt jelen a színpadon, ahhoz egy Georgia (on his mind) kellett, hogy valamennyire végre megérkezzen. Wolf Kati viszont sokaknak okozott örömöt: már az első perctől érzékenyen, oldottan énekelt – valóban elkapta a ritmust.

Infó: MVM Classic&Club: Filmslágerek à la Hot Jazz Band Wolf Katival és Pély Barnával. 2025. június 19., MOMkult, Szabadtéri színpad

Hadrien Raccah gyermekként Párizs külvárosainak kirekesztő és erőszakos világából indult. Ma Franciaország egyik legsikeresebb színházi szerzője, aki egyre többször fordul Magyarország felé – nemcsak magánéletében, hanem alkotói csendjeiben is.