Hirdetőtáblák tucatjai szegélyezik az autópályát São Paulo Guarulhos repülőtere környékén több kilométer hosszan. Ezeken jellemzően légitársaságok kínálnak utakat a világ olyan nagyvárosaiba, mint New York, London, Párizs és Tokió.
Nem lenne ebben semmi különös, hiszen a világ legtöbb repterének környékén pontosan ugyanígy néznek ki az utak. Mégis, Brazília legnépesebb nagyvárosa felé tartva szokatlan látványt nyújtanak a hirdetőtáblák, mögöttük ugyanis omladozó, falak, ajtók nélküli építmények, házak terülnek el végeláthatatlan kilométereken keresztül. Nyomornegyedek ezek, a favelák neveznek, amelyekből bőven a van a brazil nagyvárosok peremein.
A legnagyobb szegénység látványa a jómódot szimbolizáló utazások és a reptér közelében meglehetősen éles kontrasztot alkot – legalábbis számomra. Mintha a kiváltságosságot egyenesen a legszegényebbek orra alá dörgölnék.
A reptéri taxiban ülve szinte elszégyelltem magam, ez az érzés azonban ismerős, hiszen már a világ számos helyén elfogott. Afrikában, Ázsiában, ebben az esetben pedig Dél-Amerikában csatangolva rendszeresen arcul csapott már a felismerés, hogy bár itthon gyakran húzom a szám és panaszkodok apróságok miatt, ilyenkor mindig rájövök, hogy szerencsésebb vagyok, mint a legtöbbek a világon.
Ilyen érzésekkel érkeztem meg a világ egyik legnagyobb metropoliszába, a becslések szerint több mint 22 millió lakosú São Paulóba, aminek a peremén rögtön a hírhedt brazil favelákkal szembesültem, a városközpontban azonban toronyházak, felhőkarcolók magasodtak pont ugyanúgy, mintha valaki London üzleti negyedeibe csöppenne.

Ez azonban kissé megtévesztő lehet; a brazil barátom, Pedro szerint ugyanis a belvárosban is vannak veszélyes környékek. A figyelmeztetése pedig a Numbeo adatait látva nem volt alaptalan. São Paulóban bűnözési ráta 100 pontból 83,43, azaz nagyon magas.
A leggyakoribb bűncselekmények a rablás, lopás, zaklatás, de Dél-Amerika lévén a drogokkal kapcsolatos ügyek aránya is kiugró, továbbá 100 pontból közel 84 a fegyveres rablások aránya is. Nem beszélve a gyilkosságokéról; a 100 000 főre jutó gyilkosságok aránya Sao Pauloban 17,9 ellentétben azzal, hogy ez Budapesten az 1-et sem éri el.
Csak odajutni drága
Hogy véletlenül se lyukadjunk ki veszélyesebb városrészeken, megfogadtuk a helyiek tanácsait, vagyis azt, hogy európaiként jobb autóval közlekedni Sao Pauloban, mint tömegközlekedéssel.
Az utóbbit egyébként, ha akartuk se tudtuk volna használni, mert - mint azzal a reptéren szembesültünk - a jegyautomaták számunkra érthetetlen módon csak brazil bankkártyát fogadnak el, a portugálon kívül bármilyen más idegen nyelvvel próbálkozni a jegypénztárakban pedig abszolút felesleges.